Runkomuutokset prätkäkoneelle

Runkoon liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
User avatar
Tero Harju
Jäsen
Jäsen
Posts: 79
Joined: 01 May 2007, 08:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Runkomuutokset prätkäkoneelle

Post by Tero Harju »

Tarvitsisin hieman vinkkejä työn alla olevan runkoaihioni muuttamiseksi prätkäkoneelle. Nyt oli jo aloitettu bemarin m10-koneelle ja laatikolle joten menee ainakin pitkittäiset alakehikon putket uusiksi.

Selväksi on käynyt ainakin jo että
- kuskin pitääkin istua oikealla puolella moottorin ja ohjauksen asemoinnin vuoksi
- kardaanitunneli tasan keskellä tai vähän enemmän vasemmalla puolella
- moottoritilan alimmaiset vinoputket suunniteltava uusiksi

Kaken peljättelemänä :D siirryin etsimään R1-konetta koska itsellä aivan liian vähän ymmärtämystä prätkäkoneen muutoksista autokäyttöön, päässee käytännössä melkein vain loiskelevyn lisäyksellä öljypohjaan. Missä jammussa tuota hyväksyttyä koneeta löytyy, ainakin FZR ja YZF? oliko joku vuosimalliväli, joka soveltuu jostain syystä paremmin kuin muut? Ilmeisesti autoscoutista pitää hakea 145 tai 150 hv tehoisena.

Eli jos näihin saisi kommentteja, tai eriäviä mielipiteitä esittämiini hypoteeseihin, kiitos...

BTW, missä vaiheessa runkotarkastus, ennen lattian hitsausta?
User avatar
Tero Harju
Jäsen
Jäsen
Posts: 79
Joined: 01 May 2007, 08:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Runkomuutokset prätkäkoneelle

Post by Tero Harju »

Tässä kuvia projektin nykytilasta, etsi viisi virhettä... (koska niitä varmasti on)

Huomatkaa keulassa muutetut putket moottoria varten, kiinnostaisi muutokset nyt jammun koneelle.
Attachments
12070086.jpg
12070086.jpg (1.27 MiB) Viewed 3699 times
12080032.jpg
12080032.jpg (1.28 MiB) Viewed 3699 times
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: Runkomuutokset prätkäkoneelle

Post by markku »

puuttuu:
-konehuoneesta ylävinoputki ja pyöreät sivuputket
-takaa pyöreät reunaputket ja 2kpl neliöputkea
-kardaani tunneli
-ohjaamosta 20mm vinoputket
muutettava ainakin konehuoneen suorat putket. nelilinkin korvat ei kyllä voi toimia noilla paikoilla.

r1 konetta löytyy ymmärtääkseni vain r1 mallista. mikalla oli kone fazer mallista. sitten löytyy näitä uudempia ruiskumalleja vaikka millä kirjain yhdistelmillä.

kakehan vissiin sillä alueella runkoja kattelee.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Runkomuutokset prätkäkoneelle

Post by Tomi Jutila »

laita se yamaha fzs kaasarikone millä hirvonenkin ajaa.tee autosta heti alusta asti niin kevyt että saat n.560kg painoseksi..........jaa miksi............noita fzs koneita on ebay pullollaan ja halvalla,saat ihan herkkuja alle 500€
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Runkomuutokset prätkäkoneelle

Post by Tomi Jutila »

Tomi Jutila wrote:laita se yamaha fzs kaasarikone millä hirvonenkin ajaa.tee autosta heti alusta asti niin kevyt että saat n.560kg painoseksi..........jaa miksi............noita fzs koneita on ebay pullollaan ja halvalla,saat ihan herkkuja alle 500€

tossapa noita,noin viiden minuutin hakutyöllä 8) :

http://www.ebay.co.uk/itm/YAMAHA-FZS-10 ... 20bbd4cc41

http://www.ebay.co.uk/itm/2003-Yamaha-F ... 27c632b580
tuon ostaisin,koittaisin ensin tarjota satkua vähemmän.

http://www.ebay.co.uk/itm/YAMAHA-FZS100 ... 2c6324c683
yht. 720e ihan klikkaamalla rahtikuluineen,myyjä järjestää rahdin.

http://www.ebay.co.uk/itm/Yamaha-FZS100 ... 337ad6e30c

jos ilmoituksessa ei lue selvästi "only uk tai no international buyers tms." niin kannattaa kysyä onnistuuko pakkaaminen kun itse järjestät rahdin.

tommonen 20t mailia ajettu pitäis olla ihan bolt-on loiskelevyllä varustettuna.

parissa ekassa otetaan jopa tarjouksia vastaan 500 punnan pyyntihintaan. itte ostin just vahingossa r1 koneen ebaysta rahti oli 190e,järjestin sen itse nettirahtifirmasta.(siinäkin luki shipping:united kingdom,mutta kysymällä kauppa onnistui suomeen)

fazerin koneeseen ilmeisesti menee r1 sähköt mitkä on helpot laittaa,muutenkin tommoseen kaasarimaamoottoriin menee muovikassillinen vähempi piuhaa kun ruuttamyllyyn.
fzs koneessa vaakakaasarit mitka ilmeisesti kestää kallistelun pitkissä oikeissa jotka taasen aiheuttavat r1 koneeseen vittumaista nykimistä.
User avatar
Tero Harju
Jäsen
Jäsen
Posts: 79
Joined: 01 May 2007, 08:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Runkomuutokset prätkäkoneelle

Post by Tero Harju »

Niin löytyi, itsekin tutkaillessani.

Moottorista tehty tarjous suosituksesi perusteella :)

No nyt kun oli puhe että tehdään kevyeksi, pistääkin miettimään että miten tuohon keveyteen voi erityisesti tähdätä kun ainut varsinainen ero on että moottori on kevyempi eikä erillistä laatikkoa, plus että pakin roinat sitten taas lisää painoa?

Peräksi kasailin jo keväällä enkkuperän, mutta se toki menee vielä uusiksi kun lukko puuttuu. Tosin vähäsen oli ajatus että kokeilisin ensialkuun lukottomana, koska kiinnostaa vähän testailla alustan peruskäyttäytymistä. Näillä näkymin ensi kesä ajetaan nykyisillä kamppeilla ja uutta testaillaan samaan aikaan.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Runkomuutokset prätkäkoneelle

Post by Tomi Jutila »

keveys 1: runko 1.5mm seinämällä

itteku tein 733 mahd. kevyeksi niin 100kg kuskilla tasan 580kg.auto itsessään ilman pensaa 472kg.tuon parikiloo vois saaha pulpetista pois muttei tarvii kun ylipainoo on 0.5kg.mun ei kannata fzs:ssää laittaa kun en tuon kevyemmäs saa,80kg kuski olis sopivamman painonen.
kun tekee uutta niin heti alusta asti tekee kaikki mahdollisimman kevyeksi,heti alkuunsa on paljon helpompaa kun ottaa sitten valmiista pois.kaikkee niin vähän kun mahdollista,ohuemmasta aineesta ym,otin jopa pyöristäen kaikki ylimääräset kulmat lamellilla ja kaikki pultitkin vaan just yli nylokin.aika marginaalista hommaa mutta niistä se tulee :idea:


noi fazut on vieläpä purkaamoista joilla erittäin hyvä feedback,niiltä on aina parempi mahis onnistua ostoksissa.
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: Runkomuutokset prätkäkoneelle

Post by kippo »

kyllä kilojen säästäminen onnistuu juuri tolla tomin ohjeella mulla 706 on alipainoinen vaikka on 1600.cc autonkoneella hämeenlinnassakin oli 18kg puntti kyytissä ja kun itse ajan täytyy laittaa vielä lisää koska olen 20kg keveämpi kun kaima

705.ssa mulla on n.40kg lisäpainoa että pystyy virallisesti kilpaileen
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Runkomuutokset prätkäkoneelle

Post by Tomi Jutila »

Tero Harju wrote:
Moottorista tehty tarjous suosituksesi perusteella :)
joku osti ton moottorin :?: 8)

huom sama myyjä:

http://www.ebay.co.uk/itm/2003-Yamaha-F ... 2a1c8ddb83

150 puntaa on paljon kaasareista mutta tarjoo satku (120e) ja samaan pakettiin tulemaan niin hinta on siedettävä.
User avatar
Tero Harju
Jäsen
Jäsen
Posts: 79
Joined: 01 May 2007, 08:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Runkomuutokset prätkäkoneelle

Post by Tero Harju »

Joo, tarttui tarjoukseeni :D

Pitääpä tarjota vielä noista kaasareista EDIT: Toisaalta, selvisi että mulla onkin kaasareille luotettavampi toimittaja... eli sama heppu joka koneenkin sähköittää ja säätää joten olkoot nyt toistaiseksi. Pääasia että pääsen mallaamaan tuota moottoria paikalleen ja runkoprojektia eteenpäin.

Seuraava juttu onkin sitten tilata Kellosalolta tolpat että saadaan vehje "jaloilleen" rungon viimeistelyn/valmiiksi saattamisen ajaksi, josko jokin typerä virhe siinäkin tulisi sitten jätettyä tekemättä.

Onko kellään jäänyt myytäväksi asti jammun koneeseen adapteria kardaania varten, ja/tai pakkiratasta?
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Runkomuutokset prätkäkoneelle

Post by KakeK »

Mulla vois olla legendsin adapteria kotona mikä menee. Sillä sais startin asennettua koneen päähän.
Soittele vaikka viikolla niin ihmetellään sitä runkoakin samalla.
mäkkäri
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 340
Joined: 08 Sep 2008, 17:11

Re: Runkomuutokset prätkäkoneelle

Post by mäkkäri »

Kake, onks mulleki?
mäkkäri
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 340
Joined: 08 Sep 2008, 17:11

Re: Runkomuutokset prätkäkoneelle

Post by mäkkäri »

Eikös muuten toi kuvassa oleva takaosan kiertävä maalaamaton pyöree putki oo liian kapee? Pitäis ulottua pääkaaren aluslappujen ulkoreunaan asti.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: Runkomuutokset prätkäkoneelle

Post by markku »

no perskeles niinpäs onkin :roll:. mites nuo takana olevat vinoputket? onko 20mm putkee? alhaalla näyttäs samankokoiselta alakehdon kanssa.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Post Reply