Tukivarsien piirustukset

Runkoon liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Tukivarsien piirustukset

Post by Mika Hirvonen »

JLE racing wrote:Mika, löytyykö sulta mitoitusta miten olet taivuttanut ylätukivarsien putken ennen katkaisua? ja kuinka lähellä olet maksimileveyttä. Olka-akseli ja napa taisi olla orkkismitoilla mutta vanteen offsetti kun vielä selviäisi niin pääsis mittoihin kiinni :P
Voin lähettää sulle kuvan mun ylätukivarsista. Laita mulle mailia mika.hirvonen@gmail.com niin saan sun email osoitteen.
Mun auto pari milliä alle maksimi. Jos muistan oikein niin mun vanteet on 7J ET6.
Mitäs jos tekis ylätukivarsista symmetrisiä (oik/vas) eli laittais holkin keskelle ja säätäisi casterin runkoon tulevista unibooleista :roll:
Ei taida säätövarat riittää, kun orkkiskuvussa (kirjassa) camberholkin keskilinja on 33 mm rungon kiinnityspisteiden keskikohtien takapuolella :(
Nopea mittaus kahdella suorakulmalla antoi; Ottamalla etummaista unibaalia 10 mm enemmän ulos kuin takimmaista siirtää se 250mm:n (oletusetäisyys yläpallonivelelle) olevaa pistettä rullamittatarkkuudella jotakuinkin samat 10mm taaksepäin. Jos orkkismitoilla olevien ylätukivarsien casteri neutraaliasennossa riittää, voisi jopa olla onnistua :?
Tanen olka-akselin pallonivelten kiinnityspisteet ovat n 170mm etäisyydellä ja tähän lisää ainakin 15mm/puoli (pallonivelestä) niin ollaan 200 millissä. Eipä ole nyt laskinta lähellä, että pääsisi trigonometrialla tarkistamaan mutta väittäisin, että 10mm antaa tuolla 200mm:llä jo yli 2.5 astetta casteria. Camberiin vaikutus on niin pieni, että sen voi kompensoida helposi holkilla :mrgreen:
Voisiko tosiaan olla näin :?: 8) kommentoikaa missä menee metsään :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Varmaan olisi hyvä, että casteria voisi säätää molempiin suuntiin. Symmetrisella tukivarrella säätö taitaa mennä aika loppuun jo että päästään oikealle alueelle. En ole testannut casterin vaikutusta, joten paha mennä antamaan neuvoja. Mun ylätukivarsia voi käyttää molemmilla puolilla vaikka ne ei olekkaan symmetrisia.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Post Reply