Tukivarsien piirustukset

Runkoon liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Tukivarsien piirustukset

Post by multanen »

Löytyisikö tukivarsien piirustuksia jostain päin nettiä tms.? Rungosta näköjään löytyy.
Sitten onkos ylemmät wishbonet pakko tehdä taivutetuista putkista? Suoriakin näköjään noissa Kit-careissa esiintyy.
User avatar
JK
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 127
Joined: 18 Aug 2007, 18:11
Location: Toholampi

Post by JK »

Jyri Kellosalo #707
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Nuo olikin tutut sivut, kiitoksia. En vaan uskalla noitten piirustusten perusteella alkaa tukivarsia tekemään. pitäisi vähän yleiskuvaa olla lisäksi.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Mulla näyttää vähän tän tyylisiltä: http://rsdgdev.com/IMG_2948.JPG

Tukivarsien pituudet riippuu käytetyistä navoista, vanteista, nivelistä, jne.
Kirjan ylätukivarressa oli muistaakseni liian vähän offsettia oikean casterin saamiseksi ja tukivarret on aika lyhyet jos pyrit saamaan keulan maximi leveyteen. Kirjassa noi putket taitaa olla suoria.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Kirjassa putket ovat suoria ja kieroja. Suorat ovat ns. katuversiot ja kierot löytyy race osiosta.

Sääntöjen mukaan tukivarret:
Etu olka akselien kiinnitykset tukivarsiin ovat vapaat, mutta konstruktio muutoksia ei saa tehdä tukivarsiin. Alatukivarsia saa vahvistaa. etutukivarsien pituus mitat vapaat. putkien mitat kirjan mukaan. Maksimi leveys sekä edessä että takana on 1660 mm. Levike paloja saa käyttää.

Eli tukivarsien pitää olla kirjan näköiset jos mitoitusta muuttaa, ja putkien mitat myös kirjan mukaan. Muistaakseni 20mm putken käyttö on sallittu ellei 19mm putkea löydy.

Meidän etujousitus:
http://bogeyracinglocost.blogspot.com/2 ... uivat.html
Mitoitus tehtiin tietokoneruudulla, mutta eiköhän millimetripaperikin kävis yhtä hyvin.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Mielestäni fiksuimmasta päästä on nuo teidän tukivarret. Onkos nuo jo "katsastettu" ja minkä pituinen on tuo iskari?

Sitten ihan toinen tukivarsijuttu eli saahan etutukivarsien holkkiputket olla 33.7x2.6 mm (pituus 36mm)? Kun on noita uretaanipuslia semmoselle.
Kirjassa originaalit taitaa olla 25mm mutta jo race-osion kuvissa on isompia.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

voi olla ettei noin paljon isompi pusla käy etukiinnikkeisiin. etukiinnitykset kun pitää olla kirjan mukaan.

tukivarsien pitäisi muistuttaa ulkomuodoltaan kirjan tukivarsia (2mallia). muuten vain kokonaisleveys rajaa pituutta. alatukivarsia saa vahvistaa kirjassa olevalla vahvikkeella.

iskarit on norjalaisten säännöissä 12 ja 13 tuumaa ja näitä käyttää suurin osa suomalaisistakin. suomessa on muutamassa ensimmäisessä autossa 14" iskarit kirjan mukaan ja sitten kahdessa uudessa autossa on 15" etuiskarit. toiveena olisi 12 ja 13 tuumaisten käyttö.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

markku wrote:voi olla ettei noin paljon isompi pusla käy etukiinnikkeisiin. etukiinnitykset kun pitää olla kirjan mukaan.
Eipä tullut mieleen tuo mahtuminen - onneksi kuitenkin kait mahtuu, ainakin sivulla 63 olevassa kuvassa on "Bottom of bracket to hole centre 22mm" mikä on enemmän kuin 16,85mm (eli 33.7mm /2).
(Viereisen sivun 62 brackets-kuvassa ei taida olla mitään tolkkua tai sitten en vaan osaa tulkita).

Meinasin käyttää noita isompia puslia takanakin... Jos siis joskus alan Locostia rakentamaan ;)
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

juu mittaa en muista mutta 14mm pallon kanssa meinas tulla ahdasta.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Marko
Jäsen
Jäsen
Posts: 66
Joined: 10 Dec 2009, 21:59
Location: Aura

Re: Tukivarsien piirustukset

Post by Marko »

Kai tämä tähän ketjun jatkoksi vielä sopii.

Tukivarsien valmistamista pitäisi aloittaa ja uniball nivelet tulossa käyttöön. Tukivarren muotoahan saa muuttaa niin että uniballin saa kiinnitettyä korvakkeen suuntaisesti suoraan, vai? Niinkuin noissa hegen kuvissakin on.

Osaisiko joku kertoa Rally desingin Camber adjustereista mikä on niiden ulkohalkaisija ja pituus suoralta osalta? Siis nämä kyseessä.

Ja millaisia caster kulmia suunnilleen autoissa on käytössä ollut?
Marko
0415024946
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Tukivarsien piirustukset

Post by Mika Hirvonen »

Tukivarren päät saa kääntää siten että uniball on kohtisuorassa.
Vanhassa kuvassa mulla on halkaisijana 21,7mm ja pituutena 64mm. Voin yrittää varmistaa noi mitat.
Camber luokkaa 0,5-1,5 astetta.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Tukivarsien piirustukset

Post by hege »

Marko wrote:Niinkuin noissa hegen kuvissakin on.
Sääntötulkinta menee kutakuinkin että tukivarsien mitoitusta ja muuta saa säätää kunhan ne vielä näyttää kirjan mukaisilta tukivarsilta.

Meillä caster oli muistaakseni 3-4 asteen paikkeilla, eli melko vähällä ajellaan. Varmaan hyötyä olisi korkeammista kulmista, mutta se ei enää ole kivaa ajelua jos ohjaus on raskas.

(Suoralta kädeltä noiden cambersäätökäikäleiden halkaisija oli 22mm, se on fakta. Mutta voisko joku oikeesti varmistaa kun ei ole mitään muistikuvaa. Noita holkkeja oon sorvaillut, mutta en voi enää millään muistaa.)
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Tukivarsien piirustukset

Post by Mika Hirvonen »

Joo Bilteman työntömitta antaa camberhylsyn ulkohalkaisijaksi 21,53 mm. Suoran osan pituus on n.64 mm
AV on noin 25,3 eli ~1".
Kierre on 18x1,5.

Mulla meni camber ja caster tossa ylhäällä sekaisin. Meillä on muistaakseni 22mm offsetti ylä- ja alapallon välillä.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Marko
Jäsen
Jäsen
Posts: 66
Joined: 10 Dec 2009, 21:59
Location: Aura

Re: Tukivarsien piirustukset

Post by Marko »

Selvä homma. Eiköhän näillä alkuun päästä.
Marko
0415024946
JLE racing
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 17
Joined: 22 Nov 2009, 14:02

Re: Tukivarsien piirustukset

Post by JLE racing »

Mika, löytyykö sulta mitoitusta miten olet taivuttanut ylätukivarsien putken ennen katkaisua? ja kuinka lähellä olet maksimileveyttä. Olka-akseli ja napa taisi olla orkkismitoilla mutta vanteen offsetti kun vielä selviäisi niin pääsis mittoihin kiinni :P
Mitäs jos tekis ylätukivarsista symmetrisiä (oik/vas) eli laittais holkin keskelle ja säätäisi casterin runkoon tulevista unibooleista :roll:
Ei taida säätövarat riittää, kun orkkiskuvussa (kirjassa) camberholkin keskilinja on 33 mm rungon kiinnityspisteiden keskikohtien takapuolella :(
Nopea mittaus kahdella suorakulmalla antoi; Ottamalla etummaista unibaalia 10 mm enemmän ulos kuin takimmaista siirtää se 250mm:n (oletusetäisyys yläpallonivelelle) olevaa pistettä rullamittatarkkuudella jotakuinkin samat 10mm taaksepäin. Jos orkkismitoilla olevien ylätukivarsien casteri neutraaliasennossa riittää, voisi jopa olla onnistua :?
Tanen olka-akselin pallonivelten kiinnityspisteet ovat n 170mm etäisyydellä ja tähän lisää ainakin 15mm/puoli (pallonivelestä) niin ollaan 200 millissä. Eipä ole nyt laskinta lähellä, että pääsisi trigonometrialla tarkistamaan mutta väittäisin, että 10mm antaa tuolla 200mm:llä jo yli 2.5 astetta casteria. Camberiin vaikutus on niin pieni, että sen voi kompensoida helposi holkilla :mrgreen:
Voisiko tosiaan olla näin :?: 8) kommentoikaa missä menee metsään :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ainakin siirtää ohjausvarren kärkeä ylemmäs jolloin ohjausakselin tai olka-akselissa olevan ohjausvarren nivelen korkeutta pitäisi pystyä säätämään että vaikutus bumbsteeriin saataisiin eliminoitua. Toisaalta jos eskon ohjausakseli on hieman liian pitkä (optimi 533mm orkkispaikalla) voisi ohjausakselin nosto auttaa samalla myös bumbsteeria :shock:

kommentoikaa :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: nyt ihmeessä
040 7798925
Post Reply