Pohjapellit

Runkoon liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Pohjapellit

Post by multanen »

Minkälaisia pohjapeltejä on käytössä? Kirjassa on ilmeisesti 1.6mm eli ainakin 1.5 mm teräspelti käynee. Entäs 1mm teräspelti tai sitten jopa alumiini?
kms
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 34
Joined: 19 Mar 2007, 23:31
Location: Raisio

Post by kms »

Alumiinipeltiä voi olla vähän vaikea hitsata kiinni rautaiseen runkoon, joten sanoisin että teräspelti. Esikuvan mukaan Escortin kattopellistä tai sitten kaupasta. Niinhän siinä kirjassa sanotaan. Ja niillä ohjeillahan se olisi tarkoitus rakentaa... :)
The older I get, The faster I was.
BATMAN
Jäsen
Jäsen
Posts: 89
Joined: 15 Sep 2006, 07:25
Location: Askola

Post by BATMAN »

Escortin kattopellistä :?: .
kms
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 34
Joined: 19 Mar 2007, 23:31
Location: Raisio

Post by kms »

Batman, Joko lähetän sulle sen kirjan niin et joudu olemaan koko ajan kysymysmerkkinä :?:
:)
The older I get, The faster I was.
BATMAN
Jäsen
Jäsen
Posts: 89
Joined: 15 Sep 2006, 07:25
Location: Askola

Post by BATMAN »

:?: mitä minäkö kysymysmerkkinä, nyt en kyllä ymmärtänyt :?: :lol: .
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

No jos nyt sitten teräspeltiä laitetaan (kaupasta) niin käykö 1 mm tai 1,5 mm kumpi vaan?
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Post by Johan Svahn »

jos rakentaa budjetti auton niin 1mm ja jos haluaa satsata niin 1,5mm ;)
Ne jotka todella panostaa tekee alumiinista! :wink:

Kysymys:

Kevyempi vai jäykempi auto, kumpi on parempi? ;)
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Halvempi ja kevyempi vai kalliimpi ja painavampi...hmmm... Taitaa tulla 1mm pohja mulle :)

Takaosa on kaarien takia niin jäykkä ettei taida auttaa jäykistää lisää. Keulassa olisi varmaan hyvä olla poikkisuuntaan diagonaalitukia (jos siis vahvistaminen olisi sallittu).
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Mulla on jäänyt käsitys, että englannissa olisi aika yleistä tehdä kisapelien pohjat alumiinista. Ne ensiksi pintakäsittelee rungon ja sitten vasta niittaavat pohjan kiinni. Etuna on tietenkin keveys, ei mee pohja kieroon kuten hitsatessa ja vähemmän ongelmia ruosteen kanssa. Hitsaamalla teräksestä saadaan tietenkin jäykempi ratkaisu ja ei tule kivi niin helposti pohjasta läpi kun vieraillaan mustan alueen ulkopuolella :)
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Jäykkyyden kannalta tuskin hirveesti väliä mitä kamaa toi pohjalevy on. Ehkä 0,5% ero tai vähemmän 1,5mm ja 1mm välillä. Mikäli aihe kiinnostaa niin blogissa ois yks kuva kiertymäsiirtymistä, eli kuvasta näkee missä kohdin kori alkaa vääntyä:

http://bogeyracinglocost.blogspot.com/2 ... vyill.html

Turvallisuuden kannalta tolla on melko suuri merkitys. Haluatko kehosi alle 1mm vai 1,5mm peltiä? vai alumiinia?

Me valittiin 1,5mm pelti, eikä tarvinnu edes miettiä.
kms
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 34
Joined: 19 Mar 2007, 23:31
Location: Raisio

Post by kms »

En tiedä, mutta olen tähän asti luullut, että kirjassa se pohjapelti tehdään tarkoituksella ja tieten rautapellistä joka hitsataan runkoon. Ymmärsin että asialla onlisi merkitystä turvallisuuden kannalta. Itse ainaklin istun mieluummin hitsatun rautapellin päällä, kun niitatun alumiinin...
Toisaalta jos auto pitää saada kisapainoonsa lihotettua, niin eipä tule mieleen parempaa paikkaa pikku lisäpainolle...
The older I get, The faster I was.
tuppu
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 7
Joined: 28 Jan 2007, 21:48
Location: Nurmo

Post by tuppu »

ehdottomasti kirjan mukaan, pysyy jalatkin mukana jos ylittää pari kanttaria.
siis teräs on paras. auto 714 1,5mm

tuppu
Post Reply