Linkit

Runkoon liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
User avatar
Tero Kellosalo
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 259
Joined: 18 Sep 2006, 09:03
Location: Toholampi
Contact:

Linkit

Post by Tero Kellosalo »

Kumpi parempi vaihtoehto, 110mm vai 146mm kiinnityspisteiden välinä :?:
User avatar
Tero Kellosalo
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 259
Joined: 18 Sep 2006, 09:03
Location: Toholampi
Contact:

Re: Linkit

Post by Tero Kellosalo »

Taidan kokeilla leveempää... Nimimerkki: Kapeemmalla liukastellut.. :idea: :shock: :)
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Linkit

Post by Mika Hirvonen »

mulla on ja pysyy 110mm
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Linkit

Post by hege »

Jos muistan oikein kun laskeskelin niin 20% tippuu kuormitus nivelillä ja tukivarsiputkilla kun siirtyy 110mm kiinnityksestä 146mm kiinnitykseen.
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: Linkit

Post by pasi.t »

:?: eli..
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Linkit

Post by hege »

Mä laskeskelin näitä kesällä kun piti veikkailla mitä niveliä tullaan käyttämään kun hinnan puolesta piti siirtyä tuumaisiin. Mitä lähempänä kiinnikkeet ovat akselissa toisistaan niin sitä suuremmiksi kuormat muodostuvat. Vipuvarsi tulee pitkäksi.

Kärjistettyjä esimerkkejä voisi olla että laittaa kiinnikkeet 1mm etäisyydelle toisistaan akselilla ja vääntää rengasta metrin varrella niin voima nivelillä/tukivarsilla on tuhatkertainen verrattuna mitä vääntäjän ranteesta lähtee. Jos nivelet on 100mm toisistaa niin voima nivelillä/tukivarsilla on kymmenkertainen.

Teoriassa jos alatukivarren saisi maanpintaan, niin ylätukivartta ei tarvitsisi ollenkaan, eli jos säännöt sallisi niin kannattaisi sijoittaa tukivarsikiinnikkeet niin alas kuin mahdollista.

Hifistelyäkö? ehkäpä. En varmaan itse siirtyisi 110mm kiinnityspisteistä tohon isompaan jos kaikki kamat on jo valmiina. Vaikka teorian pähkäily on kivaa, niin vauhdin kannalta tolla tuskin on mitään väliä.
Post Reply