Onko kirjassa ja leikkaus cad kuvissa C putken mitassa virhe

Runkoon liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
slugmika
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 262
Joined: 28 Sep 2006, 10:37
Location: m
Contact:

Onko kirjassa ja leikkaus cad kuvissa C putken mitassa virhe

Post by slugmika »

:?:
Tupla tarkistin kaikki mitat jigistä ja samoin valmiiksi katkotut C putket. Kummatkin näytti olevan annetuissa mitoissa mutta Putket on reilusti liian lyhyet (n.7mm).
Saattaa mennä väsymyksen piikkiin kun meni niin myöhään tallilla mutta epäilen.

Mika
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

kävin mittaamassa meidän ylimääräisestä rungosta n 824mm pitemmästä sivusta mitattuna. tosin en muista mitä kirjan mukaan pitäs olla :oops: kirja kun on lainassa kylillä.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
slugmika
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 262
Joined: 28 Sep 2006, 10:37
Location: m
Contact:

Post by slugmika »

Ok, kyllä se kirjan mukaan on 823, täytyy tarkistaa vielä tänään, kiitos.
User avatar
Tero Kellosalo
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 259
Joined: 18 Sep 2006, 09:03
Location: Toholampi
Contact:

Post by Tero Kellosalo »

Kirjanmitoissa joitakin virheitä.. Korjatut piirustukset löytyy http://mcsorley.net/locost/drawings/bookChassis.pdf tuolta..
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Selasin locostbuilders.co.uk:
So far I have found pieces C,Q,P,J1 and J2 to be wrong.

C, Q and P are too short in both Book and McSorley. J1 and J2 are too long in Book but correct in Mc Sorley.
Use the book / Mcsorley as a guide, cut your steel to lenghth + a tolerance, (say 30mm). You will end up spending time cutting twice but you should save too much waste.
Eli ei noi Mcsorley ohjeetkaan oo oikeessa, vaikka niiden mukaan tehtiin kun luultiin niiden olevan korjattuja.

Perhana, kaikki pitäis tehdä itse. Luulis että kun joku tietokoneella piirtää ni tollasia virheitä ei voi tulla... Ens kerralla ku runkoja tekee ni menee paremmin. :lol:

En enää muista mistä löysin kirjan virheitä listattuna, muistaako joku?
User avatar
Tero Kellosalo
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 259
Joined: 18 Sep 2006, 09:03
Location: Toholampi
Contact:

Post by Tero Kellosalo »

Niin muuten taiskin olla että ei nuokaan ihan aukottomat ohjeet...mulla tais kylläkin heittää vaan yks mitta..
No jos näin on niin C Q ja P kumminkin aika helppo saada oikean mittaisiksi, kun tekee ensi ns. bottom railin ja siihen H-putket pystyyn ja mittaa niistä C ja Q:n. P:n katkoo sopivaksi kun ylemmät putket paikoillaan...tai jotain...
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Juu, EI kannata tehdä niin että McSorley mittojen mukaan ensin leikkaa rungon ja sit alkaa ihmettelemään kun mitat on vinksallaan...

Kannattaa myös olla tarkkana noiden optimoitujen putkenleikkausohjeiden kanssa. McSorley ohjeet on tehty 3m JA 5cm pitkälle putkelle (120 tuumaa), ja me leikattiin 6m putkista koko runko. Kyllä se onnistu, mutta muutamissa putkissa piti käyttää millin laikkaa kun laskujen mukaan 3mm laikalla ois tullu liian lyhyet putket. :D
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

katkoin sahalla putket kulmiin pisimmästä alkaen :D . pätkiä jäi putkista ja niistä tehtiin lyhempiä putkia :wink:.

toivottavasti kukaan ei saa kilpailu etua jos runko on muutaman millin kapeampi tosta kohdalta :oops:. öööö annaskun mietin :?: ei taida vaikuttaa :lol: .
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
PMC
Jäsen
Jäsen
Posts: 84
Joined: 12 Jun 2006, 13:46
Location: Hollola
Contact:

Post by PMC »

Omilla sivuillani on 6m putkille optimoitu katkaisulista, mutta tuskin siitä kukaan muu saa mitään tolkkua?
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Löyty tällänen:
Locost book errors

This is an attempt to list some of the known errors in the Locost book. There are several lists of errors available and they are all different so it is a good idea to check it yourself. This list is compiled from several sources on the internet. I do not know if all these statements will be appropriate for your build. I have added some notes in brackets.

Tube lengths different from the book

LA 13.4"
LB 13.4"
K3 20.2
K4 20.2
N1 27.2
N2 27.2
J1 58.0
J2 58.0
V 38.0
Y 32 and Y extension 3 (note: double check this for your build as an alternative exists, see below)
Y 36 and Y extension 2
X3 15.8
X4 15.8
O1 18.8
O2 18.8
O3 38.0
e 9.5
f 9.5
G1 27.1
G2 27.1
a 25
b 25
c 21.5
d 21.5
k 8.25
k 8.50 (note that there are two different sizes of tube k)

Note: if in doubt make the tubes longer as you can always cut a bit more off!
Jos noita mokia on noin paljon ni... :D
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

taitaa kaikkien autot olla laittomia :oops:. ei vaineskaan :lol: . onhan se hyvä että muuallakin kuin meidän säännöissä on virheitä :wink:. onko kenelläkään ollut autoa tehdessä noin monessa putkessa ongelmia :?:
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
mäkkäri
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 340
Joined: 08 Sep 2008, 17:11

Post by mäkkäri »

Ilmeisesti noi mitat nyt korjattu tonne mcsorleyn nettisivulle?
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Hei

Ei oo. C putki yhä 823mm noissa mcsorleyn ohjeissa.

Ei ne väärät mitat hirveesti haitanneet meidän tekoa, harmitti vaan vähän kun oltiin senverran hölmöjä että leikattiin kaikki putket kerralla ja sitten meni väärin. Ne putket piti käyttää jonnekin muualle niin tuli vähän lisää hukkapaloja... Oltiin hankittu melko tiukka määrä tota putkea.

Kuten jo mainittiin niin C, P ja Q putket on helppo saada oikeaan mittaan autoa tehdessä.
Post Reply