Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Runkoon liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
mäkkäri
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 340
Joined: 08 Sep 2008, 17:11

Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Post by mäkkäri »

Säännöt, kuva 14. Jos ja kun laittaa noi diagonaalit niin täytyykö niitten olla noissa kuvan 14 väleissä? Vai saako ne olla noissa kahdessa taaimmassa välissä? Eli alkaen selkänojan tasalta kaks väliä eteenpäin. Osuis paremmin kardaanin kohdalle :D
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Post by Mika Hirvonen »

Minä ymmärsin, että syyskokouksessa päätettiin sallia diagonaalituet kaikkiin kardaanitunnelin väleihin.
Mulla on 1,5mm teräslevy hitsattuna kuskin puolella. Tuntuu turvallisemmalta kuin diagonaalit+alumiini.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Post by kippo »

kyllä diakonaalit sallittiin eikä ollut mitään puhetta umpilevyistä. mullakin oli umpilevy kardaanin viimeisessä välissä mutta leikkasin pois koska säännöt ei sitä salli oli muuten aikamoinen jälki hämeenlinnan jälkeen levyssä kun katkes laipan pultit ja kardaanin laippa meinas lyödä persposkeen. ei kyllä ollut ihan samanlaisia kardaanin kehiä paikalla mitä säännöt määrää mutta oli kuitenkin jonkunjaiset kehät 30*5mm lattaa oli mutkalla. myös reisi diakonaali oli 25mm piti vaihtaa 20mm koska runkokuvissa niin sanotaan hällä väliä turvallisuus kun vaan on millilleen oikeat putket ja pellit oikeissa paikoissa :wink:
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Post by hege »

Mä taas ymmärsin että diagonaalit saa vaan laittaa kahteen ekaan väliin ihan niinkuin kuvissa. Eli kirjan mukainen diagonaali keskiväliin ja etuväliin kanssa. Muistaakseni kysyin tästä asiasta tarkennusta kokouksessa.

Mulle ihan sama, en sitten tiie. Meillä umpilevy taaimmassa välissä ja kardaanitunneli muutenkin peltiä. Viimevuonna oli keskiosa alumiinia, nyt tulee kaikki levyt pellistä.
TAI
Jäsen
Jäsen
Posts: 56
Joined: 10 Aug 2006, 07:04
Location: Isokyr

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Post by TAI »

Kysyin tätä asiaa kokouksessa ja vastattiin ettei saa takimmaisessa välissä olla diagonaalia. Ja irti on otettu.
Eli mielestäni putket kuten sääntöjen kuvassa,

Teemu
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Post by pasi.t »

:?: Jos nyt kaikki vaan muistais, niin etummainen lisättiin moottoripyöräkoneisten autojen vuoksi, koska niissä kardaani lähtee konehuoneesta. jos jalkojen suojana on pelkästään 0,5 mm alumiini pelti, niin voi olla ettei hirveästi ahista kardaanin vierailua sisätiloissa.
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Post by tumpelo »

Eikös kardaanilenkille ollu minimimitta 5*50mm? jos laittaa 5*50 ja lisäksi esim 500*2mm reiden ja kepin väliin niin se kai on siltikin sallittu? Ainakin ruuvattuna irto-osana tunnelin sisäpuolella?

Vai tulkitaanko taas liikaa?

Tumpelo
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Post by hege »

Mun mielestä toi on sääntöjen puitteissa ihan ok. Kunhan noi minimit täyttyy, eli kummassakin päässä on 50x5 lenkit niin saat vapaat kädet kardaanisuojan teon suhteen.

Monissa kiihdytysautoissa on tollanen ratkaisu, eli lenkit päissä ja teräslevyä ympärillä. Kardaani on kokonaan kardaanisuojan sisällä.

Toi on hyvä huomio Pasilta. Ennen vuosikokousta diagonaali oli sallittu vain kardaanitunnelin keskiosan sivuille.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Post by Tomi Jutila »

mä tein kartaanilenkin taakse 100x200x5 profiilista 50mm pätkällä,ah niin kevyt mutta varpisti pysyy vetokeppi sisällä.200mm mahtuu kardaanin joustoliike eikä keppi ota kiini mihkään.
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Post by tumpelo »

Perskules Tomi, tuopa ei olekkaan vielä tullut mieleen.

T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Post by pasi.t »

:?: ja mää taas leikkasin pois lonkan kohalta olevan suojan. niin sitä sääntöjä tulkitaan eri lailla.( vaihtolonkan arvo n. 180000€ )
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Post by Tomi Jutila »

saiskohan ton vaihtolonkan hinnan halutessaan rahana vakuutusyhtiöltä 8)
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Post by hege »

Tollaset kardaanilenkit kummassakin päässä ei hirveesti auta jos kardaani hajoaa putken keskeltä tai keskilaakerin kohdalta. Oon nähny pro stock kilpurin kardaanisuojan kardaanirikon jälkeen. Näyttin kuin sisällä oltais räjäytetty sirpalekranaatti. Siinä koko kardaanin ympärillä oli teräspellistä tehty suoja, jonka joka nivelen kohdilla oli vahvistelenkki.
Post Reply