Rungon hinta?

Runkoon liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
jezze rs
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 2
Joined: 14 Nov 2009, 15:36

Rungon hinta?

Post by jezze rs »

Minkäs hintaisia runkoja on porukalle tullut kun on itse kasattu? Tarkoitan vain putkesta tehtyä osaa. Mitäs noi on valmiina ollu vertailun vuoksi?
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Rungon hinta?

Post by Mika Hirvonen »

Mulla ei ole tietoa tänhetkisistä teräshinnoista.
Runkoon menee karkeasti:
25x25 mm huonekaluputkea noin 31 m eli kuusi 6m kankea
20x20 mm huonekaluputkea noin 8 m eli kaksi kankea
19mm putkea kanssa noin 8 m
50x50x3 mm putkea korvakkeisiin 1,5 m pitäisi riittää
3 mm levyä turvakaaren kiinnityspisteisiin
teräspeltiä muutama neliö.

Itse tehtäessä pitää laskea päälle vielä katkaisusta ja hitsauksesta aiheutuvat kulut. TIGssä ainakin suojakaasu melko arvokasta.

Valmiin rungon hinta ollut kai 650€ Kellosalolla?

Varmasti itse tekemällä pääsee jonkun verran halvemmalla, mutta kokonaiskustannuksia ajatellen varmaan aika makuasia kumman tien valitsee.
Täydellisen Locost-elämyksen saa tietenkin vain tekemällä kaiken itse :)
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: Rungon hinta?

Post by pasi.t »

:) näinhän se menee. itse olen ollut 5 auton rungon kimpussa, tehtiin sarjatyönä, mutta jos nyt tarttisin runkoa, niin soittaisin kellosaloille ja tilaisin korvakkeineen, tukivarsineen ja kaarineen päivineen. aikaa jäis huomattavan paljon muiden osien hiplailuun. eikä hinta ole paha. kannattaa kysyä ainakin.
jos tarttet aiheeseen liittyvää "tietoa" niin meille voi aina soittaa, pyrimme auttamaan mahdollisuuksien mukaan
TRT team pasi tervola
p. 040-5573049
jezze rs
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 2
Joined: 14 Nov 2009, 15:36

Re: Rungon hinta?

Post by jezze rs »

Kiitoksia vastauksista! Jos jollain olis vielä heittää peliin. Oman rungon kustannukset niin olisi hyvä. Kyllähän noista metri määristä sen nopeasti laskisi, mutta kun ei se koskaan onnistu niin vähällä kuin pitäisi :D
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Rungon hinta?

Post by hege »

Pelkkä putkikehikko maksoi meillä n.160e materiaaleihin ja hitsauksiin. Lopulliset kustannukset pelkälle rungolle on jotain 250-350e luokkaa. Hintaa kertyy kummasti kun tarvii tehdä jigipöytä ja hankkia tarvikkeita rungon tekemistä varten.

Tän päälle sitten alumiinit ja pellit, n. 150e
Jousituksen kiinnikkeet Kellosalolta 2e/kpl
Turvakaariputket 190e.
+tukivarsien osat
jne jne.


Jossain netissä oli juttu halvimmasta locostista, kokonaisbudjetti valmiille autolle oli kutakuinkin 40£. Putket saatu romikselta puhumalla ja runko kasattu naapurin hitsauskoneella, kustannukset rungolle = 0. Kustannukset riippuu siitä mihin on valmis tyytymään, meillä runkoputket on rakenneterästä (S355), ja hitsattu TIGillä niin se nostaa kustannuksia.
Post Reply