Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 18 Joulu 2017, 17:36



Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
 PN 7xx FIN 
Kirjoittaja Viesti
Uusi jäsen
Uusi jäsen

Liittynyt: 20 Heinä 2017, 16:28
Viestit: 3
Viesti PN 7xx FIN
Tervehdys Salosta ja kiitokset foorumille pääsystä!

Kuljettajan nimi: Pekka Nurmi
Ikä: -79
Paikkakunta: Salo
Lyhyt kertomus itsestään: Aloitteleva rakentaja/autourheilija. Aikaisempi kokemus: lähinnä tullut kokeiltua kartingia, kaksipyöräisiä, moottoriurheilun seuraamista ja enemmän tullut harrasteltua ajosimulaattoreita ja fillareita.

Auto
Rungontekijä: Itse
Moottori (viritysaste): -
Akselisto: -
Jarrut: -
Iskarit: -
Lyhyt kertomus projektista: Runko vasta pystyssä

Mun ensimmäinen Locostin rakentaminen pyörähti käyntiin anoppilan traktorihallissa kesäloman alusta viime viikolla. Teräsputken ohella investoin uuden hitsauskoneen ja jiirisirkkeliin, jossa oli kierrosnopeudet alennettavissa ja mukaan sain ohutseinämäiseen teräkseen kykenevän terän. Aikaisempien rälläköinti/viilailuhommien jälkeen suosittelen. Siististi se leikkaa,oikeat kulmat löytyy helposti, joten se nopeutti kyllä rungon kasaamista huomattavasti. Ajattelin ottaa rojektin 12 vuotta sitten lyhyeen jääneiden metallityön opiskelujen omaehtoisena jatko-opintona, ja opetella hitsaamaan, joten lähdin tekemään omaa runkoa alusta asti. Tähän mennessä mennyt ainakin suht hyvin ja yllättävän pienillä heitoilla selvitty, vaikka mm. pöytälevy oli hiukan liian lyhyt, ohut ja meinasi vääntää runkoa hieman kieroon jossain vaiheessa. Paljon olen kyllä jo oppinut, mitä tekisin paremmin seuraavaan runkoon. Meni miten meni, yritän tehdä kuitenkin Locost-sääntöjen mukaisen auton, jos vaikka tulisi katsastettua ja pääsis joskus radalle kokeilemaan ja jopa kisoihin. Runkoa olen hitsaillut 2mm seinämäisestä putkesta. Ainakin kaaret ja lasikuituosat ajattelin ostaa valmiina. Tukivarsien itse tekeminen on vielä harkinnassa. Pitääkö tukivarsien 19-20/20-22mm pyöröteräsputki olla saumatonta putkea, niinkuin kirjassa lukee vai riittääkö 1,5mm seinämäinen huonekaluputken lujuus? Tekeeköhän joku tukivarsia myyntiin? Tätä voisi tietty kysellä myös tuolta tukivarsi-ketjusta.

Tekniikkapuoli on vielä vahvasti hakusessa, mutta auton moottoria olen ajatellut. Opelin 2 litrainen C20XE - tai X20XEV Omegan laatikolla olisi kaverilta helposti saatavilla. Ford-osat ohjaukseen ja Taunuksen olka-akselit ja oikeastaan kaikki muutkin on löytymättä vielä, joten jos tiedätte jollain olevan, voisin ostaa. Ladan olka-akselitkin olisi saatavilla, mutta onko jollain kokemusta saako ne sovitettua tukivarsiin/ohjaukseen sopivaksi? Avo -iskareista sain tarjouksen tänään, mutta tarjouksia otetaan vastaan mikäli ylimääräisiä osia Locostiin löytyy.

Pari kuvaa viime vaiheista. Kardaanitunnelin valmistus odottaa sovitettavaa tekniikaa vielä. Takapään taivutetut pyöröputket vielä vääntämättä. Kommentoikaa, jos joku näyttää olevan pahasti pielessä. Isosta traktorihallista jouduin palaamaan Kaarinaan pienempiin puitteisiin, kunnes löytyy pysyvämpi talli Salon seudulta.

https://drive.google.com/file/d/0B8X_D_ ... sp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B8X_D_ ... sp=sharing


20 Heinä 2017, 21:03
Profiili
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Avatar

Liittynyt: 13 Helmi 2007, 22:10
Viestit: 3057
Paikkakunta: Jämsä
Viesti Re: PN 7xx FIN
FU putkia älä vedä kiinni ennen kuin alataka tukivarsikorvat paikoillaan.

avo iskarit merlin Motorsport englannista tai kellosalolta

tukivarsiputki voi olla saumallista

jos tekniikka vielä avoin niin konehuoneen vinotuki kans heftiin aluks kunnes tekniikkaa sovittelet

tee autosta mahdollisimmanc kevyt heti alusta alkaen...toi 2mm runkokama sotii hieman sitä vastaan mutta jatkossa sitä 5mm lattarautaa sit vähemmän....

_________________
Locost Finland Ry:n hallituksen puheenjohtaja 2015-
040 5062611
tomi.jutila@luukku.com

TJ 733 FIN

-Jos taitamaton tekee haluttoman kanssa tarpeetonta, meneekö turha työ hukkaan-


21 Heinä 2017, 10:52
Profiili
Uusi jäsen
Uusi jäsen

Liittynyt: 20 Heinä 2017, 16:28
Viestit: 3
Viesti Re: PN 7xx FIN
Kiitos vinkeistä. Fu:t on heftillä vasta kiinni. Pyöröputket mulla on 1,5millistä. Täytyy yrittää tehdä kevyttä rakennetta jatkossa. Ensi viikolla saatan päästä konetta sovittamaan. Viikonloppu menee mökkeillessä, ja yritän opiskella täältä foorumilta lisää tietoa.


21 Heinä 2017, 20:41
Profiili
Jäsen
Jäsen

Liittynyt: 10 Joulu 2009, 21:59
Viestit: 64
Paikkakunta: Aura
Viesti Re: PN 7xx FIN
Liedosta löytyy auto jota voi tulla tarkastelemaan jos haluaa.

_________________
Marko
0415024946


23 Heinä 2017, 23:51
Profiili
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 11 Syys 2006, 16:54
Viestit: 1746
Paikkakunta: Espoo
Viesti Re: PN 7xx FIN
Ladan olka-akseleita ei tainnut kukaan vielä käyttää, mutta kyllä ne saa sopimaan, jos intoa riittää.
Taunuksen olkiin löytyy suoraan kevyempiä napoja ja jarruja. Ladaan ne joutuu itse sovittamaan.

Melkein jokaisessa autossa on vähän erilaiset tukivarret. Vanteiden leveydet ja offsetit vaikuttaa varsien pituuksiin.
Kannattaa melkein ekaks hankkia vanteet ja sen mukaan tekee tai ostaa tukivarret.

_________________
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com


24 Heinä 2017, 11:37
Profiili WWW
Uusi jäsen
Uusi jäsen

Liittynyt: 20 Heinä 2017, 16:28
Viestit: 3
Viesti Re: PN 7xx FIN
Projekti on ollut hieman tyhjäkäynnillä vielä mutta olka-akselit napoineen+jarruineen löytyi onneksi kuitenkin kylkeen kolaroidusta Tanarista. Purin mukaan myös kardaanin, perän ja pienen VW-syylarin, kun halvalla sain.

En tiennyt viikko sitten vielä tarkkaan, kannattaako Taunus-perää harkitakkaan Locostiin. Kyseessä on yleisempi saku, pikku-atlas eli Köln-malli. Ilmeisesti ei ole niin kestävä, kuin enkkuperä tai iso atlas? Perän leveys taitaa olla melko rajoilla, että sopivilla vanteilla saa sopimaan sääntöihin. Lukkojakaan ei taida olla siihen kovin hyvin saatavilla? Ford-napoja olisi nyt kuitenkin tarkoitus käyttää ja sopivan kevyet ja tehokkaat levyjarrut. Mitä mieltä olette kannattaako Taunus-perä hyödyntää jollain tavalla, ja yrittää löytää siihen lukkoa/kestävämpää osaa, vai investoida suoraan johonkin muuhun edukkaaseen Ladan tai Volvon perään? Periaatteessa voisin harjoitella korvakkeiden hitsaamisen tuolla halvalla akselilla, ja laittaa sen autoon ekaksi "testausperäksi", ennenkuin pilaan heti jonkun kalliin banjon.

Hiljalleen olen sovitellut konetta ja vaihdelaatikkoa runkoon. Ja ekat pulttikiinnitteiset mottorinkannakkeet on tekeillä. Löytyi myös tilava halli käyttöön edullisesti, joten pian rakentaminen käynnistynee toden teolla.

Marko, kiitos tarjouksesta. Voisin tullakin autoasi katsomaan jossain vaiheessa, joten soittelen. Huomenna täytyy liittyä HGR-kisan yleisöön.


19 Elo 2017, 12:51
Profiili
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 11 Syys 2006, 16:54
Viestit: 1746
Paikkakunta: Espoo
Viesti Re: PN 7xx FIN
Perä joko Ladasta tai Fordin enkkuperä. Kölniläistä ei kannata miettiä juuri niistä syistä mitä itsekin mainitsit. Atlas tai Volvo on OK, mutta turhan painavia.


Jarruiksi riittää hyvin Taunuksen omat levyt, navat ja satulat.

_________________
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com


21 Elo 2017, 13:45
Profiili WWW
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Avatar

Liittynyt: 13 Helmi 2007, 22:10
Viestit: 3057
Paikkakunta: Jämsä
Viesti Re: PN 7xx FIN
Taunuksen olkiin löytyy Wilwoodin bolt-on settiä niin edullisesti että en ihan heti alkais valurautasia satuloita laittamaan, toki välttämättömät ne ei ole voi taunuksen jarruja käyttää jos haluaa.

sakuakseli korkeintaan johonkin koekasausvaiheeseen.

_________________
Locost Finland Ry:n hallituksen puheenjohtaja 2015-
040 5062611
tomi.jutila@luukku.com

TJ 733 FIN

-Jos taitamaton tekee haluttoman kanssa tarpeetonta, meneekö turha työ hukkaan-


21 Elo 2017, 15:37
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 8 viestiä ] 

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com