JP7xx

Esittele oma Locost

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

pappija
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 16
Joined: 16 Mar 2010, 19:23
Location: Muurame

JP7xx

Post by pappija »

Kuljettajan nimi: Janne Pappila (jos saan lisenssin)
Ikä: 43
Paikkakunta: Jämsänkoski
Lyhyt kertomus itsestään: Joskus istunut ralliauton kyydissä kartturina ja kartingia oldboys- sarjassa kolmena kesänä.

Auto
Rungontekijä: Oppilaat
Moottori (viritysaste): Kawasaki ZX12
Akselisto: Lada
Jarrut: Peugeot
Iskarit:
Lyhyt kertomus projektista: Teen autoa (tai oppilaat tekevät) työaikana kun vapaa-aika menee sitten kaikkeen muuhun. Lisää tarinaa auton rakentamisesta ja kuvia http://jplocost.blogspot.com/
Last edited by pappija on 11 Mar 2012, 15:16, edited 1 time in total.
050-5645702
janne.pappila (a) gmail.com
http://jplocost.blogspot.com/
pappija
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 16
Joined: 16 Mar 2010, 19:23
Location: Muurame

Re: JP7xx

Post by pappija »

Tänään saimme kokeiltua Kawasakin moottoria käyntiin ja ihan nätisti kuulosti pyörivän, ehkä vähän huojuva joutokäynti, mutta selvisipä se ettei ole mitään isompaa rikki. Sitten vain kone irti rungosta ja perusteellinen huolto ja nokkaketjun vaihto. Öljypohja pitää ottaa irti ja miettiä sen madaltamista tai kuivasumpun valmistusta. Onkohan kukaan kokeillut sähköisiä pumppuja kuivasumpun siirtopumppuina?

Syyläri tuli postissa, mutta se oli rikkinäinen, jotan takaisin.

Lisää tekstiä ja kuvaa http://jplocost.blogspot.com/
050-5645702
janne.pappila (a) gmail.com
http://jplocost.blogspot.com/
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: JP7xx

Post by Mika Hirvonen »

Nätistihän tuo käy tyhjäkäyntiä. Mitäköhän Kawan kone mahtaa painaa ja onko kuinka korkea? Varmaan vähän tonnisia koneita painavampi ja korkeampi.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
pappija
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 16
Joined: 16 Mar 2010, 19:23
Location: Muurame

Re: JP7xx

Post by pappija »

Ensi viikolla varmaan pääsen punnitsemaan koneen kun saadaan irti rungosta. Sitten mittailua, kuinka korkeita katteita tarvitaan. Siinä koneessa on älyttömän syvä köli öljypohjassa niin sen joutuu muokkaamaan tai tekemään kuivasumpun. Kokeilen kuitenkin ensin öljypohjan muokkaamista.
Painon kanssa ei tule varmaan mitään ongelmaa muta kuin, että lisäpainoja joutuu kai laittamaan. Ei tarvii ensimmäisenä olla pudottamassa omaa painoa. Laskuri antoi 639 kg kuljettajan kanssa. Tuleeko sen lisäksi vielä unibal ym. lisät?
050-5645702
janne.pappila (a) gmail.com
http://jplocost.blogspot.com/
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: JP7xx

Post by Mika Hirvonen »

Säännöissä on näköjään annettu ZX12:lle tehoksi 181 heppaa eli paino menee:

181 * 3 * 5% vaihdelaatikosta * 3% uniballs (jos on) * 3% jousituslisä/vakaaja (jos on) + 80 kg kuski
eli 650,15 kg kuskin kanssa jos ei ole uniballseja eikä jousituslisää tai
666,44 kg unibaltseilla tai
689,159 kg kaikilla herkuilla.

Ei varmaan vaikeuksia päästä minimiainoon :)
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: JP7xx

Post by Tomi Jutila »

r1 koneella minimipaino herkuilla 579.5kg joten tohon 689kg minimiin voit ottaa pari pimua kauppiksesta mukaan tai jonkun plösön raholta :shock:
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Re: JP7xx

Post by multanen »

pappija wrote:Siinä koneessa on älyttömän syvä köli öljypohjassa niin sen joutuu muokkaamaan tai tekemään kuivasumpun. Kokeilen kuitenkin ensin öljypohjan muokkaamista.
Kannattaa rakentaa suosiolla kuivasumppu. Rata-ajossa varsinkin öljyt menee "seinälle" koneen sisällä. Moottoripyörien koneista muutama poikkeus toimii ilman kuivasumppua mutta ZX12 ei kuulu niihin.

Tuossa on hauska kuivasumpun korvike: http://www.novaracing.co.uk/kawasaki-zx ... p-sump.htm
Toinen halpa ja huono hätäratkaisu olisi öljyjärjestelmään liitetty paineakku.
pappija
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 16
Joined: 16 Mar 2010, 19:23
Location: Muurame

Re: JP7xx

Post by pappija »

Ajattelemani muokkaus olisi tuon jutun http://homepage.ntlworld.com/ronald.denyer/ZX12.htm puolessavälissä oleva modifiointi. Vaikuttaa aikalailla smanlaiselta kuin tuo kuivasumpun korvike. Se olisi locost tyylinen ratkaisu, mutta kestääköhän?
050-5645702
janne.pappila (a) gmail.com
http://jplocost.blogspot.com/
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Re: JP7xx

Post by multanen »

Tämmösen accusumpun voisi ehkä rakentaa itsekin esim. sorvaamalla parin tuuman vesijohtoputken sisältä sileäksi. Ehkä 1 litran tilavuus riittäisi mp-koneeseen. Tubeless -venttiili ja painemittari toiseen hattuun. Tuohon mäntään riittäisi ehkä öljynkestävä O-rengas koska paine on periaatteessa sama molemmilla puolilla.
Liitetään öljykanavan paineiseen osaan. Sylinteri täyttyy suorilla ja painaa sitten öljyä paineella takaisin kanavaan kun pumppu horii ilmaa.
Yleensä näissä on vielä sähköinen tai vaijerikäyttöinen venttiili joka suljetaan koneen ollessa vielä käynnissä (avaus vastaavasti "ai niin" -systeemillä).


Paineistetun ilman räjähdysvaara kannattanee huomioida rakentamisen, kokeilun ja käytön aikana.
diy_akkusumppu.jpg
diy_akkusumppu.jpg (15.77 KiB) Viewed 3003 times
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: JP7xx

Post by KakeK »

Multa löytyy tollanen 1l accusump sähköventtiilillä hintaan 200 ecua. Ollu hetken locostis kiinni.
pappija
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 16
Joined: 16 Mar 2010, 19:23
Location: Muurame

Re: JP7xx

Post by pappija »

Kuinka monella on kokemusta noista paineakuista? Toimivatko ne riittävän hyvin ja onko niistä todellista apua?
Mitä tuo venttiili tekee kun se on suljettu, niin avataanko se sitten ennen vai jälkeen koneen käynnistämisen vai missä vaiheessa?
050-5645702
janne.pappila (a) gmail.com
http://jplocost.blogspot.com/
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: JP7xx

Post by KakeK »

Venttiilin ohjauksen voi laittaa vaikka syttyvirralla. Akku työntää koneeseen paineet ennen käynnistystä. Mutkis apua on muutama sekuntti jos pumppu hotaisee tyhjää. Mulla oli ittellä gsxr konees kans omaan öljypohjaan tehty lisätila. 1.1 litraa oli enempi öljyä ja kone toimi yhtähyvin kuin kuivasumpulla öljypinnan ollessa normaalitasolla. Uskon että kawa toimii yhtälailla jos vain öljyä tulee lisää mosaan riittävästi ja loiskelevyt on oikein tehty.
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: JP7xx

Post by tumpelo »

Valkeakoseklla näyttivät muutama talvi sitten koneistavan hivenen suurempia Multasen kuvan mukaisia Keith Blackin voitelua varten...Toiminee siis jollaintapaa :)

Normaalin öljypohjan kanssa lienee syytä huomioida accusumpun tilavuuden mukainen öljyn pinnankorkeuden vaihtelu moottorissa täynnä ja tyhjä tilojen välillä.

Niinkuin että missä se esim. litra kuljeksii silloin kun accu on tyhjä ja toisaalta missä öljytaso on kun akku täynnä.

T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
pappija
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 16
Joined: 16 Mar 2010, 19:23
Location: Muurame

Re: JP7xx

Post by pappija »

Elikkä toimivuudesta on todisteita. Tuo, että missä ylimäärisen litra kuljeksii niin pitää varmaan se öljypohjan laajennus olla sen verran iso, että sopii sinne aina. Horisiko öljypumppu tyhjää jos accusumpussa oleva öljy olisi suurennetussa öljypohjassa? Ei taida selvitä muulla kuin kokeilemalla.
050-5645702
janne.pappila (a) gmail.com
http://jplocost.blogspot.com/
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Re: JP7xx

Post by multanen »

Mielestäni öljytilavuuden suurentaminen ei sinänsä auta mitään. Ylitäyttö auttaa, esim. R1:siin laitetaan jotain 0.5 litraa ylimääräistä. Tuo litrakin ylimääräistä mahtunee tilapäisesti jonnekin päin konetta jos accusump välillä tyhjenee.
Post Reply