TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Esittele oma Locost

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Tero Frondelius »

Runko: Kippo co.
Moottori: Luultavasti FZ1
Perä: Enkkuperä torseenilukolla
Kardaani: Tuttu ja turvallinen Volvo
Polkimet tulee roikkuvana mallina
Etunapa luultavasti Taunuksesta

Auto on Wappuna radalla, mutta vuosi on vielä epäselvä.
Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Tero Frondelius »

En päässyt rakentamisvimmasta muuten yli, niin laitoin rungon tilaukseen. Eli ensi kausi on tarkoitus ajaa 738:lla, mutta nyt talvi-iltojen iloksi aloitan rakentelun. Tällä kertaa on tarkoitus tehdä enemmän itse kuin aiemmin, mikä myös tarkoittaa, ettei voi tehdä mitään tiukkaa aikataulua.
Last edited by Tero Frondelius on 30 Nov 2014, 22:59, edited 1 time in total.
mäkkäri
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 340
Joined: 08 Sep 2008, 17:11

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by mäkkäri »

Toi loppu ei ihan avaudu.. Mut mä en ookkaan inssi..
Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Tero Frondelius »

mäkkäri wrote:Toi loppu ei ihan avaudu.. Mut mä en ookkaan inssi..
Kiitos. Korjasin viestin. Ihme ettei ollut pankkitunnukset matkassa. Tuo ylimääräinen, nyt jo poistettu, teksti tuli Nordean nettipankista.
Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Tero Frondelius »

Ja sitten alkaa kyselyikä. Eli säännöissä sanotaan:
5.4 Voimansiirto "Elektrooninen kierrosluvun ohjaus joka sallii vaihta-misen ilman kytkintä kielletty."
6.1.7 Mp- moottorit "Vaihtamisen pitää tapahtua mekaanisesti."

Moottoripyörän koneista nyt jo vaihdetaan ilman kytkintä, eli se ei liene edelleekään kielettyä. Minun mielestäni tuo mekaaninen vaihtaminen pitää sisällään myös hydraulisen toteutuksen (ikään kuin kytkin tai jarrut). Oletteko samaa mieltä, että hydraulisen vaihtamisvivuston tekeminen on luvallista nykyisillä säännöillä?
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Tomi Jutila »

en ole
mäkkäri
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 340
Joined: 08 Sep 2008, 17:11

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by mäkkäri »

emmäkää
Mika Lindqvist
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 616
Joined: 28 Mar 2013, 20:05

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Mika Lindqvist »

ois kyl makee ku napista menis pykälät..
kuullostaa kyl kalliilta.

mut meinasit varmaan et ihan käsivoimin kehitettyy hydraulipainetta, miks ei.
luulis et sama mikä sitä välittää, vaijeri, tanko tai neste jos ei "tehostimia" matkalla
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Tomi Jutila »

Jos nyt ennen mitään nestevatkaimia tekisitte vaihteensiirron ihan niinku muillakin laakeroituna uniball nivelillä välyksettömänä eikä mitään pellinpala/tuhannenväljä pusla tyylillä.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Mika Hirvonen »

5.4 tarkoittaa, että shifterit on kielletty eli ei sytytyksen tai polttoaineen syötön katkaisua tai automaattista välikaasua.
6.1.7 = vaihdevipukka saa ohjata vaihdelaatikkoa ainoastaan mekaanisesti. Onko hydrauliikka mekaniikkaa? Varmaan ihan perus pääsylinteri/työsylinteri olisi OK.
Paineistettujen laitteiden lisääminen tuohon ketjuun ei mun mielestä ole OK.

Tomin kanssa olen samoilla linjoilla siinä, että riittävän tukeva ja hyvin laakeroitu mekaaninen ratkaisu on paras.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Tero Frondelius »

Tomi Jutila wrote:Jos nyt ennen mitään nestevatkaimia tekisitte vaihteensiirron ihan niinku muillakin laakeroituna uniball nivelillä välyksettömänä eikä mitään pellinpala/tuhannenväljä pusla tyylillä.
Minä haluan rattivaihteet ja tällä hetkellä hydraulisesti toteutettu näyttää parhaalle. Toki aina on vaihtoehtoja.
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Jari Kauttonen »

Mulla oli alkujaan 716:ssa rattivaihteet tavallisen lisäksi, oli tehty ihan mekaanisesti samaan vivustoon missä keppi oli eli kumpaa tahansa käytti liikkui myös toinen vaihteenvalitsin.
Jo mulle joku sanoi aikanaan että rattivaihteisiin ei oikein totu ellei niitä saa tehdä oikeasti toimiviksi --> lue sähköisenä ja sifterillä ja tuo oli totta. Melko nopeaan raksin nuo läpyt pois ratin takaa. Vivusto on edelleen sama, eli paikalle saa koska haluaa.
Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Tero Frondelius »

Ja lisää epäselviä asioita. Eli vanteista riippuen taakse tarvittaisiin spacerit. Minä en niistä tykkää vaan ajattelin leventää taka-akselin siten ettei erillisiä spacereitä tarvita. Tämähän on ok. nykyisen säännön puitteissa:
5.1 Pyöränripustukset
Taka-akseli ja etuolka-akselit autosta jota on valmistettu vähintään 5000 kpl. Vain jäykkä taka-akseli hyväksytään. Iskunvaimentimet infolistan mukaan. Jouset vapaat. Suositellaan käytettävän yhtenäistä pitkää kiinnityskorvaketta kahden erillisen sijaan. Taka-akseli tuetaan neljällä (4) pitkittäisellä tuella ja yhdellä poikittaisella. Nämä tuet saa tehdä säädet-täviksi. Panhard tuen rungon puoleista kiinnikettä saa korkeussuunnassa siirtää saadakseen panhard tuen vaaka-asentoon. Jousituksen kiinnikkeiden reiät saa olla halkaisijaltaan 8-14,5mm. Taka-akselia ei saa taivuttaa negatiivisen camberia tai aurauksen saavuttamiseksi. Tarvittaessa mittaus tehdään rasittamattomalle akselille.
vai onko joku eri mieltä?
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Tomi Jutila »

Tero Frondelius wrote:Ja lisää epäselviä asioita. Eli vanteista riippuen taakse tarvittaisiin spacerit. Minä en niistä tykkää vaan ajattelin leventää taka-akselin siten ettei erillisiä spacereitä tarvita. Tämähän on ok. nykyisen säännön puitteissa:
5.1 Pyöränripustukset
Taka-akseli ja etuolka-akselit autosta jota on valmistettu vähintään 5000 kpl. Vain jäykkä taka-akseli hyväksytään. Iskunvaimentimet infolistan mukaan. Jouset vapaat. Suositellaan käytettävän yhtenäistä pitkää kiinnityskorvaketta kahden erillisen sijaan. Taka-akseli tuetaan neljällä (4) pitkittäisellä tuella ja yhdellä poikittaisella. Nämä tuet saa tehdä säädet-täviksi. Panhard tuen rungon puoleista kiinnikettä saa korkeussuunnassa siirtää saadakseen panhard tuen vaaka-asentoon. Jousituksen kiinnikkeiden reiät saa olla halkaisijaltaan 8-14,5mm. Taka-akselia ei saa taivuttaa negatiivisen camberia tai aurauksen saavuttamiseksi. Tarvittaessa mittaus tehdään rasittamattomalle akselille.
vai onko joku eri mieltä?
se mitä ei ole erikseen sallittu on kielletty. kukaan ei ole akseliaan levittänyt vaan on käytetty spacereita/sopivia vanteita. Joku on jopa laittanut sellaisen akselin ja siihen sopivat kalliit (67e/kpl) uudet vanteet millä päästy maksimi leveyteen ilman spacereita.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Mika Hirvonen »

Taka-akseliin saa lisätä kiinnikkeet pitkittäis- ja sivuttaislinkeille, iskareille sekä jarrulle. Muita muutoksia ei säännöissä ole sallittu.
Vetoakselit ovat vapaat ja levityspaloja saa käyttää.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Post Reply