TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Esittele oma Locost

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Tero Frondelius »

Onko hydrauliikka mekaniikkaa? Varmaan ihan perus pääsylinteri/työsylinteri olisi OK.
Paineistettujen laitteiden lisääminen tuohon ketjuun ei mun mielestä ole OK.

Tomin kanssa olen samoilla linjoilla siinä, että riittävän tukeva ja hyvin laakeroitu mekaaninen ratkaisu on paras.
Ovatko muut samaa mieltä, että tehostamaton hydraulinen olisi ok?
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by kippo »

Kyllä työsylinteri/pääsylinteri periaatteella toimiva systeemi ilman ulkopuolista lisäpaineapua/sähköhärpäkkeitä pitäs olla ok muutenhan hydraulitoimiset kytkimetkin pitäs muuttaa vaijerille/vivulletoimiviksi
Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Tero Frondelius »

Eli yhteenvetona:
1. Perää ei saa leventää tai muuttaa.
2. Tehostamaton hydraulinen järjestelmä katsotaan mekaaniseksi, niin kytkimessä, jarruissa kuin vaihdevivustossakin.
Mika Hirvonen wrote:Taka-akseliin saa lisätä kiinnikkeet pitkittäis- ja sivuttaislinkeille, iskareille sekä jarrulle. Muita muutoksia ei säännöissä ole sallittu.
Vetoakselit ovat vapaat ja levityspaloja saa käyttää.
Jatko kysymys, entäs jos valitsen sopivasti liian pitkät vetarit, kun ne ovat kerta vapaat, ja teen sitten "pakollisen" laakeripukin sopivasti perän levikepalaksi. Voisin tarvittaessa laittaa vaikka tuplalaakerit siten että banjon alkuperäiset jäisivät ja tulisivat vetariin sisemmiksi laakereiksi. Eikös rakenne silloin ole ok? Banjo on "alkuperäinen", mutta pakollisella lisäkiinnikkeellä ja vetarit ovat vapaat. Toivottavasti tämä minun epäselvä selitykseni on jotenkin ymmärrettävä.
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by KakeK »

Joo eikähä toi oo ok. Tavallaan sama asia jos laitettaisiin puolikelluvat vetarit. Akselia ei tarvi muokata. Eskon perä caprin vetareilla ja tuplalaakerilla joillekka tehty sopiva pesä.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Mika Hirvonen »

Jep mun mielestä kanssa sama mihin ne levikepalat laittaa.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Tero Frondelius »

KakeK wrote:Joo eikähä toi oo ok. Tavallaan sama asia jos laitettaisiin puolikelluvat vetarit. Akselia ei tarvi muokata. Eskon perä caprin vetareilla ja tuplalaakerilla joillekka tehty sopiva pesä.
Ymmärsin että
1. puolikelluvat vetarit eivät ole ok.
2. eskon perä tuplalaakereilla olisi ok.

Juurihan Mika tuossa yllä listasi mitä saa tehdä, eikä listalla ollut pyöränlaakerin pesän koneistuksia. Ymmärsinkö jotenkin väärin?
Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Tero Frondelius »

Mika Hirvonen wrote:Jep mun mielestä kanssa sama mihin ne levikepalat laittaa.
Saako levikepalan hitsata perään? Mites ahdistussovite? Entäs liimaaminen? Mielestäni asia on tärkeä koska tällä juurikin yritetään hakea kilpailullista etua.

Vielä toisin sanoen, vaikka tavalliselle ihmiselle on ihan selvä mikä on peräputken jatkamista ja mikä taas levikepalaa, ei se enää olekaan selvää, jos levikepalan saa laittaa vetoakselin laipan toiselle puolelle, mistä siitä tulee peräputken jatke.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Tomi Jutila »

levikepalat pultataan ja jos ne hitsataan se on akselin jatkamista, akseliin ei ole sallittua hitsata muutakuin linkki/panhardkorvat ja jarrujen kiinnitys.

ei ole merkitystä jatkaako akselia hitsaamalla banjon ulommaistenlaippojen sisä tai ulkopuolelta kun sitä ei saa hitsaamalla levittää.
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Johan Svahn »

vaseliini voi olla hyvä tuohon peräputkeen.. :mrgreen:
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
Sami Jussila
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 4
Joined: 22 Apr 2013, 15:58

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Sami Jussila »

Caprin vetari + pari senttiä leveämpi laakeri jostain etuvetosen navasta ja peltikupin tilalle koneistettu kuppi pitämään laakeri paikoillaan. Tarvittaessa shimmiä laakerin ja vetarin väliin jos ei muuten saa rengasta sopivalle etäisyydelle.
Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Tero Frondelius »

Sami Jussila wrote:Caprin vetari + pari senttiä leveämpi laakeri jostain etuvetosen navasta ja peltikupin tilalle koneistettu kuppi pitämään laakeri paikoillaan. Tarvittaessa shimmiä laakerin ja vetarin väliin jos ei muuten saa rengasta sopivalle etäisyydelle.
Tai lukitsee laakerin kemppiliimalla, kuten jo tehdään.

Minusta tämä ratkaisu on ok. Saanko näin tehdä?
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Tomi Jutila »

Mä en ny tajua et miksei laittais sitä caprin banjoa ilman mitää pellepeloton virityksiä
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Mika Hirvonen »

Caprin banjo Caprin vertereilla on aivan liian yksinkertainen ja järkevä ratkaisu :D
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Tero Frondelius »

Tomi Jutila wrote:Mä en ny tajua et miksei laittais sitä caprin banjoa ilman mitää pellepeloton virityksiä
Ei kaikkea pidä ymmärtää, silti kysymys kuuluu: onko tuplalaakeriperä ok? Tai laakerilla levennetty perä?
Mika Lindqvist
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 616
Joined: 28 Mar 2013, 20:05

Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa

Post by Mika Lindqvist »

tomi kirjotti että pulttiliitoksella saa tehdä
Post Reply