MV 704 FIN Tampereella tapahtuu

Esittele oma Locost

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

MV 704 FIN Tampereella tapahtuu

Post by tumpelo »

Tosin luultavimmin hitaasti. Kaikkien muiden keskeneräisten projektien sekaan ilmestyi aamulla joku kummallinen neliöputkesta hitsattu kyhäelmä, nippu irrallisia hiluja ja iskareita ja jousia. Noista saa kuulemma rakennettua KILPA-auton! Jeee, joulupukki kävi etuajassa. :D

Pyydän jo etukäteen anteeksi typeriä kommentteja ja kummallisia mutta sinnikkäitä kysymyksiä, joita allekirjoittanut tullee tälläkin palstalla jatkossa esittämään.

Onko muuten sallittuja koneita suraavat:
-Mersun 2,3 16V 190 mallista (se cossu kantinen)
-Audin (Porschen) 2,4 litranen nelikko 944:sta?

Noi on kyllä kallita ja painavia ja isoja, joten luultavimmin mennään jo tutuksi tulleella Volvo B20 tai B21 linjalla...Ellei nyt jotain Fordia löydy pikimmiten ja lähes ilmaiseksi.

Kaikenlaista asiaankuluvaa sälää saa tyrkyttää, samoin neuvoja ja muita "ideoita." :idea:

Tuomo
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

ensinnä. onneksi olkoon hyvästä luokan valinnasta :lol: .

toiseksi. ei ole tyhmiä kysymyksiä on vain tyhmiä jotka ei ymmärrä kysyä jos eivät ole varmoja asioista. sääntöjen noudatuksesta ollaan kuitenkin tarkkoja. näin saadaan jälkipuheet pienemmiksi.

mutta sitten näihin hyviin kysymyksiin.

mersun 2,3 16v kone. 2.3l x 125hv=287.5hv- 30%(vakio kone)=201.25hv ja koneen laskennallinen saa olla vain 200hv joten edes vakio kone ei ole laillinen.

porsse 2,4l 8v? kone 2.4 X100=240- 20%(vakio venttiilit ja puristus. vain nokka vaihdetaan)=192hv tämä moottori olisi laillinen. 16v koneena myös laiton.

jos sit ajatellaan volvon motteja niin 2l 8v saa täys virittää. 2.1 pitää jättää yksi 10% käyttämättä ja 2.3 saa vaihtaa vain nokan.

ymmärtääkseni kaikki nämä vaihtoehdot on painavia ja isoja koneita. hankalia saada mahtumaan ja auton paino tahtoo karata korkeaksi.

jotta tälläsiä ajatuksia muut voi korjata jos ei pilleri humalassa ole ajatus kulkenut oikein :roll: .
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Post by pasi.t »

:shock: "tyhmistä kysymyksistä" syntyy yleensä parhaat ideat :oops:
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Post by tumpelo »

eli 2,0 16v NEO VVL (ajoitus ja nosto säätyvät) menis siis:
2*125*0,7 (vakio)=175 (valmistaja ilmoittaa 190)
tuosta sitten painoksi 190*3*1,3(VTEC)=741+80=821??? eli onko tämä yhdistelmä sääntöjen vastainen vai vain painava?

Eli missä kohti mikäkin lisäpaino lasketaan ja missä ?
-unibalsit
-virilastu

T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

no niin :lol: mistäs taas lähdettäs. otetaas pari lainausta säännöistä.

Muuttuvalla venttiilien ajoituksella varustettu moottori saa 10 % lisäpainon (voi poistaa).
Muuttuvalla venttiilien ajoituksella sekä venttiili nostolla (VTCC) varustettu moottori saa 30 % lisäpainon (ei saa poistaa).
Uniballsit antavat 3 % painolisän.
Kallistuksen vakaaja edessä sallittu. Vaihtoehtoisena ratkaisuna voi vaihtaa Panhardrodin sekä muuttaa pitkittäisten tukien etummaiset kiinnityspisteet niin että tuet ovat vaakatasossa auton ollessaan normaali korkeudella. Yhden tai useamman näistä (vakaaja, Panhardrodin vaihto, kiinnityspisteiden muutto) muutoksista antavat yhdessä 3 % painolisän.

elikkä jos nosto ja ajoitus muuttuu niin sitä ei saa poistaa ja antaa 30% lisäpainon. mallilaskelma tuolta säännöistä:

5) 1,6 litraa 16v. Ja VTCC, Chip viritetty, vakio ventt. (-10 %), vakio puristus (-10%), vakio nokka (-10 %). 1,6 x 125 – 30% + 30 % = 182 hv x 3 = 546 + 80 = 626 kg

mallin mukaan laskisin 2l 16v 2x125-30%+ 30%=227.5hv eli ei mahdu ihan 200hv.

tehoon sitten lasketaan lisä% josta muodostuu paino.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Post by tumpelo »

No höh, niinpä tietenkin. EI sitä aina usko matikan luennoilla istuneensa kun katselee omia tuotoksiaan jälkikäteen. :oops:

Tuota hienoa Nissanin tekniikkaa ei siis sitäkään pysty käyttämään. Alkaa valmiit vakiot 200hv paketit sääntöjen puitteissa olla melko harvassa, huomaan. :cry:

T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
User avatar
Tero Kellosalo
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 259
Joined: 18 Sep 2006, 09:03
Location: Toholampi
Contact:

Post by Tero Kellosalo »

Tuota Nissanin konettahan on 1.6:sena, muutta "vaan" reilu 170 pollea.. Tai no siitäkin joku 500 kappaleen erikois versio jossa 197hp.. Voi olla vaan hukassa..:)
http://en.wikipedia.org/wiki/VVL
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Post by tumpelo »

Juu, SR16VE NEO VVL ja onneksi sellainenkin on saapuvilla. Mutta onko sitten sen kummempi vai jopa vaikeampi tekniikka palikoiden saatavuuden osalta kuin Toyotan 4A-G* perheestä vastaava? Mitään tietota oikeasti ole meikäläisellä näistä "uusista" koneista. Mutta kun ei jaksais aina B2* Volvostakaan aloittaa ja niillä ajaa muutenkin jo kaikki :wink:

Tuo SR16VE NI NEO VVL olis tosiaan valmiiksi 200 heppanen mutta eri lähteistä arvaten niitä on tehty alle 1000 kpl kaikkiaan ja ausseista/japanistakaan ei ainakaan tähän hätään löytynyt netti ja sähköpostihaulla...Hintaa ei uskalla edes arvailla.

Sitten ois vielä pari jokeria, SR20DE Antech, joku pienehkö sarja Pulsareihin, ilman muuttuvaa nostoa 180 heppaa ja sama GF s15 Silviaan jossa ilmoitus 200hp/7200rpm.
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Post by pasi.t »

:oops:ongelmana nissanin koneilla on fyysinen koko, selvittelin aikoinaan ko. koneita, jopa nissanin maahantuoja oli kiinnostunut asiasta silloin. markku taas oli vastaavasti nähnyt ko koneen luonnossa ja meinas ettei mahdu neppikseen. mites joku volkkari... tai.... :roll:
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Post by tumpelo »

:idea: Koneaihio hankittu, laatikkoa etsiskellään. Opel mallinen pikku Getrag (OHC/240) haussa, samoin 45 tuplat. :twisted:

Lähtökohta 2l ja 8v.
"" Eri moottorityyppien osia ei saa vaihtaa keskenään. Sylintereitä voi porata niin paljon kun alkuperäiset sylinteriputket myöntää. Männät vapaat. Kiertokankia ja kampiakselia saa työstää.

Tarkoittaako tämä sitä, että kiertokanget ja kampiakseli pitää olla alkuperäiset? Voiko _esim._ Volvon B20 käyttää B21 kampiakselia ja kiertokankia? Onko laskennassa käytössä alkuperäinen vai todellinen iskutilavuus? (poraus*stroukkaus)?

Ja vielä, saako kaasuttimien imupuolella käyttää resonassikoteloa ja saako se tulla peltien ulkopuolelle?

T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

kampiakseli ja kiertokanget pitää olla kyseisestä moottorista. iskunpituuden muuttaminen voi olla vaikeeta kun vakiokankeen pitäs löytää erikoiset laakerit. porata saa.

todellisen mukaan lasketaan. kilpailija on vastuussa moottorin laillisuudesta. lailliseksi todistamis velvollisuus on kilpailijalla.


konepellistä ulos saa tulla vain ilmanputsari ja pakosarja.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Post by tumpelo »

:D Ny se löyty. BMW S14B20 (E30M3/320iS). Harmi vaan että erillisiä läppärunkoja ei saanu käyttää vaikka ne olis vakiona, niinköhän se nyt sitten oli?

1,99l, 16V ei muuttuvia ajoituksia/nostoja ja tehoilmoitus alle 200.

Ja toinen harmi tietty se että noita koneita on joku muukin "tarvinnut"... Kolmas olis ilmeisesti hinta. Kellään hyllyssä moista? Vaikka ilman ruiskuakin, siitähän on hyötyä vasta 2009?

Mikä se on ihmisellä että ei mitenkään voi tehdä niinkuin muut on jo valmiiksi kokeilleet :roll:

T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

1.8 18v oli ainakin niin iso kone ettei mahtunut keulalle. sellaista joku sovitti aika pitkään. se on hyvä että joku jaksaa etsiä hyvää kone vaihtoehtoo. ei tää mikään yksityyppiluokka ole.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
M200
Jäsen
Jäsen
Posts: 71
Joined: 29 Aug 2006, 20:46
Location: EP

Post by M200 »

Tuo BMW S14B20 on aivan helmi moottori mutta aika isokokoinen, lienee hieman vielä kookkaampi kuin tuo 1,8 16v josta Markku mainitsi.

Roadsportissa on yksi musta Escort tuolla 1,8 16v koneella ja siitä on mitattu 237hp, mutta niillä muutoksilla mitä siihen on tehty se ei enää ole Locost sääntöjen mukainen mylly.

Kyllä noita BMW S14B20 koneita myynnissäkin on mutta ei aivan joka paikassa. Minäkin viime syksynä kauppasin sellaista muttei se kellekään kelvannut :D
Last edited by M200 on 14 Dec 2007, 18:44, edited 1 time in total.
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Post by tumpelo »

Joopajoo.... Mulle olis paripäivää sitten saanut myytyä. Nyt kun aikani mittailin niin olen palannut suunnitelmaan b, osiakin on jo ostettu, joten benari jääköön pyhäautojen moottoriksi tässävaiheessa. :lol:

Rallinetissä tms oli yksi myynnissä valmiiksi lähes 300 heppaisena, ei tosin ihan locostin sääntöjen mukaisena. Pyynti yli 11 000€................Muu tarjonta oli atlantin takana mitä löysin.

Opelin 240 getraggi pitäis ny löytää jostain. Tai joku muu pienikuorinen ja sulavaliikkeinen vaihtamo. Ehdotuksia?

Ja saakos Tremecin tyyppistä paljon valmistettua aftermarket laatikkoa käyttää vai pitikö sen olla _autosta_, jota on valmistettu yli 5000kpl? Tremu ei ois ihan kauheen hintava, joskin painava (34kg).

Vauhtipyörälle ja kytkimellehän ei rajoituksia ollut, luinko sääntöjä oikein?

JA onneksi luin sääntöjä taas välillä ettei tullut turhaan tilattua amuliinisiä olka-akseleita :evil:
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
Post Reply