MH 732 FIN projekti

Esittele oma Locost

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

MH 732 FIN projekti

Post by Mika Hirvonen »

Jep jep. Uutta runkoa alettiin tekemään viikonloppuna.

Uusi auto tulee suurimpiirtein sama tekniikalla kuin 721. Osa 721:n osista siirtynee suoraan uuteen runkoon sitten joskus. Toiveena olisi ajaa uudella rungolla joskus ens kaudella, mutta jos projekti ei valmistu ajoissa niin sitten mennään vielä yksi kausi 721sellä.
Taka-akseliksi tulee Ladalainen. Se on jo putsattuna odotamassa korvakkeiden hitsaamista. Etujousitus ja ohjaussysteemi siirtynee suoraan 721.stä.
Koneeksi tulee tällä kertaa musta Fazeri. Hopeinen siirtyy, hyvin palvelleena, varakoneeksi. :)
Jarrut tulee suurimaksi osaksi varmaan uutta. Jotain uutta osaa on tulossa jo Englannista.
Pakkiratkaisu tarkoitus suunnitella uusiksi. Ratas siirtyy pois kardaanitunnelista.
Turvakaarina käytetään joko 721:n kaaria päivitettynä 2011 mallisiksi tai sitten kokonaan uudet.

Blogissa vähän lisää tekstiä ja pari kuvaa: http://mhlocost.blogspot.com/
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: MH 73? FIN projekti

Post by kippo »

ei muutakun uusi uusilla hiluilla ja vanha myyntiin niin saadaan lisää autoja radalle eihän toi 721 mikään ikäloppu ole 8)
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: MH 73? FIN projekti

Post by kippo »

missäs vaiheessa tää projekti on menossa kerkeekö kesäksi radalle 8)
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: MH 73? FIN projekti

Post by Mika Hirvonen »

Varmasti kerkeää kesäksi, muutta vuosiluvusta en anna mitään lupausta :D

Olen yrittänyt pitää blogia ajantasalla : http://mhlocost.blogspot.com/
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: MH 73? FIN projekti

Post by hege »

Tosi hienoja kuvia. Yksityiskohtien näpertäminen mennyt vielä tarkempaan suuntaan kuin edellisessä autossa.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: MH 73? FIN projekti

Post by Mika Hirvonen »

Turvakaaret valmiina:

Image
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: MH 73? FIN projekti

Post by markku »

hyvin kerkeää kesäksi viivalle. kaaret on jo :lol: . muutama putki ristiin alle ja menoksi :mrgreen: .

ei vaan oikein hyvältä näyttää taas projekti. pidä toinen mahdollisimman kasassa niin voi vaihtaa vara autoon jos uudessa joku ei tunnu toimivan.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: MH 73? FIN projekti

Post by Mika Hirvonen »

tossa on niin syvälti lunta. kyllä se auto siellä alla on piilossa :)
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: MH 73? FIN projekti

Post by Mika Hirvonen »

Auto on päässyt ulkoilmaan. Kovasti on vielä hommia edessä...
Attachments
MHloco1.jpg
MHloco1.jpg (143.49 KiB) Viewed 3549 times
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
juha.j
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 27
Joined: 17 Oct 2009, 10:06
Location: kokkola

Re: MH 73? FIN projekti

Post by juha.j »

on meitä näköjään useampiakin joilla autot vaiheessa vielähän tässä aikaa....:)
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: MH 73? FIN projekti

Post by kippo »

miltä näyttää tuutko kisoihin uudella vai vanhalla
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: MH 73? FIN projekti

Post by Mika Hirvonen »

Hyvä kysymys. Panostus on täysin uudessa autossa, mutta aika alkaa olla aika vähissä. Riippuu vähän kanssa kuinka nopeasti saan osat takaisin pintakäsittelystä.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: MH 732 FIN projekti

Post by Mika Hirvonen »

noniin... autolla ajettu ekat kierrokset keskiviikkona Ahvenistolla. Moottorin käyntihäiriden takia jäi varsinainen testaaminen kokonaan tekemättä. Moottoriongelmat ei keskiviikkona selvinneet, mutta autoa testattiin tänään penkissä ja syy todennäköisesti/toivottavasti löytyi.
Rullilla oli pito-ongelmia, niin ei pystynyt oikein tekemään kunnon tehomittauksia ja hienosäätöjen hakua. Huippuvääntö oli jossain 9000 kierroksen kohdilla ja vähän reilu 100Nm. Mottoriteho ehkä 140-145 heppaa penkittäjän arvion mukaan.

Aika paljon on täksi viikonlopuksi laitettavaa, jotta autolla pystyy ajamaan kisaa Jurvassa, mutta yritetään.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: MH 732 FIN projekti

Post by Mika Hirvonen »

Keskiviikkona käytiin Ahvenistolla testaamassa vikoja pois. Pari vetoa ehdittiin ennen sateen tuloa. Havaittiin pari uutta pikku ongelmaa ja niitä tulikin tossa viikonloppuna paikkailtua. Pieni jarruremontti on vielä edessä ennen seuraavaa kisaa.
Ahvenisto meni sopivasti kesätauolle niin ei tarvitse käydä testaamassa ennen Kemoraa. :)
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: MH 732 FIN projekti

Post by Mika Hirvonen »

Kausi takana 732sella. Alkukaudesta oli aikamoistä säätöä. Keskeneräisellä autolla ei kannattaisi lähteä kisaamaan, mutta ei oikein ollut muuta vaihtoehtoa.
Moottorin käyntiongelmat pilasivat kauden ekat testit ja Botniaringillä oli ohjauksen ja taka-akselin kanssa ongelmia. Ekasta lähdöstä tuurilla voitto... pari vikaa kierossta mentiin ilman jarruja. Onnistuin osumaan yhteen Subaruunkin, kun auto ei oikein hidastunut. Tokassa lähdössä oli ohjaus niin pahasti jumissa, että piti lopussa antaa periksi. Tulin sentään kolmosena maaliin vaikka keskeyttäminenkin kävi mielessä.

Ohjauksen kanssa meni vielä yhdet Ahveniston testit hukkaan. Kemoralla sitten alkoi pahimmat viat olla korjatu ja auto oli samalla tasolla 721sen kanssa. Perjantaina testattiin uusia osia, mutta kisoihin palattiin 2010 säätöihin. Hyvää kisaa Kaken kanssa sadekelillä. Ehdottomasti kauden paras lähtö. Kuivalla oli sitten vähän helpompaa vaikka auto ei oikein ollut säädöissä.

Ennen Ahvenistoa taidettiin käydä kerran tai kaksi testaamassa. Kokeiltiin uusia juttuja ja saatiinkin autosta heiman nopeampi. Kisoissa vedettiin kuitenkin turvallisilla säädöillä ilman uusia jutuja. Auto toimi ihan hyvin koko kisaviikonlopun ajan. Renkaat tuntuivat olevan aika kovilla... muuten ihan jees.

Ahveniston jälkeen auto pysyi peräkärryssä Botniaringin syyskisaan asti. Kannatti olla koskematta, koska auto tuntui paremmalta kuin ennen. Pientä aliohjaamista ehkä koska renkaat alkoi olla jo aika finaalissa.

Vähän olen pettynyt uuden auton suorituskykyyn. Mitään oleellista parannusta ei 721een verrattuna löytynyt vaikka uutta osaa oli autossa kiinni.
Autossa oli koko kauden säädettävä etukallistuksenvakaaja paikoillaan. Kisoissa se oli kuitenkin pääsääntöisesti kytketty irti. Selvästi se vaikutti auton käyttäytymiseen, mutta mitään maagista kierrosaikojen parannusta sillä ei saatu. Tietyissä kohdissa se teki autosta paremman, mutta toisissa paikoissa aikaa taas menetettiin.
Vähän sama juttu Mumford takalinkin kanssa. Järjestelmä selvästi toimii, mutta ei niin että sitä olisi pystytty hyödyntämään kisoissa. Testaamalla noista varmaan löytyisi jotain uutta.

Että semmoista.

Image
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Post Reply