Locostin säätämisestä?

Locostin säätäminen

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Locostin säätämisestä?

Post by Antti Tuomainen »

Moi,

On niin tuskaisen hiljaista täällä foorumilla että yritetäänpäs tätä kautta vähän aktivoida porukkaa.

Mistä auton/alustan säätämiseen liittyvästä porukka haluaisi lisää keskustelua?

Ajattelin että voitaisiin tänne availla aihe kohtaisia viestiketjuja vapaaseen keskusteluun yksittäisistä aiheista. Lähinnä siis ihan perusasioita ja periaatetasolla, uusien tulokkaiden helpottamiseksi. Vanhat konkarit hienosäätänee autonsa oman maun mukaan.


Jotain tyyliin:
- Mitkä perusasiat pitää olla kunnossa? (akseliväli puolelta toiselle, kulmastakulmaan, symmetria ylipäätään, nurkkapainot, pyöränkulmat)
- Miten camberkulma vaikuttaa auton käyttäytymiseen
- Kuulin varikolla puhuttavan "bump steer" mitä se tarkoittaa ja miksi se on tärkeä.

Ehdotuksia kehiin!
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
Mika Lindqvist
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 616
Joined: 28 Mar 2013, 20:05

Re: Locostin säätämisestä?

Post by Mika Lindqvist »

tosi pehmee hiukka aliohjaava auto tuntuu ittestä helpoimmalta ajaa. nopeuden saloista ei oo tietookaan.
Mika Lindqvist
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 616
Joined: 28 Mar 2013, 20:05

Re: Locostin säätämisestä?

Post by Mika Lindqvist »

itse kuulun siihen porukkaan että en oikein hallitse noita geometria juttuja. kippo teki mulle tukivarret uusiksi ja muutteli alustaa esim sitä bumpsteeriä :wink:
auto muuttui nopeammaksi ja rauhallisemmaksi ajaa pidon rajoilla.
mäkkäri
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 340
Joined: 08 Sep 2008, 17:11

Re: Locostin säätämisestä?

Post by mäkkäri »

Jos ny alottas vaikka rengaspaineista. Mä en ainakaan enää muista mitään "säätöjä".
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Locostin säätämisestä?

Post by Tomi Jutila »

bumpsterista en tiiä mut etupyörät ei vallan sais soutaa haritus/auraus jumppaaa joustoliikkeen aikana

linjalangat laulaa suohon kaikenmaaliman nelipyörälazersuuntaukset


kulmapainot ihan jees paitsi jos on satakiloo löysäälihaa toisen takapyöränpäällä niin ei niitä ihan just voi saahakkaan eikä tarvikkaan
User avatar
JK
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 127
Joined: 18 Aug 2007, 18:11
Location: Toholampi

Re: Locostin säätämisestä?

Post by JK »

Kovasti ois opittavaa säätämisessä itsellä. Koskaan ei olla säätöpäiviä vietetty, syytä ois :roll: No nyt siihen ois mahollisuuet, koska auto on kisakunnossa jo tässä vaiheessa vuotta. :mrgreen:
Jyri Kellosalo #707
TAI
Jäsen
Jäsen
Posts: 56
Joined: 10 Aug 2006, 07:04
Location: Isokyr

Re: Locostin säätämisestä? Bump steering ?

Post by TAI »

Paljonko renkaat saa kääntyä kun nostaa 10cm rengasta, ja se kääntyy auraukselle? ( miten mittaat ? )
Hyväksyttävä mittaustulos, puhutaanko 1mm, 1cm, 2cm arvosta, joka olis OK ?
T:osat kiinni ja radalle, nyt ekaa kertaa mittaan jotain :shock:
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Locostin säätämisestä? Bump steering ?

Post by Tomi Jutila »

TAI wrote:Paljonko renkaat saa kääntyä kun nostaa 10cm rengasta, ja se kääntyy auraukselle? ( miten mittaat ? )
Hyväksyttävä mittaustulos, puhutaanko 1mm, 1cm, 2cm arvosta, joka olis OK ?
T:osat kiinni ja radalle, nyt ekaa kertaa mittaan jotain :shock:
nt en ymmärrä mitä nostat ja mikä kääntyy mut teitpähän mitä hyvänsä niin mihinkään pyörä ei saa kääntyä paitsi jos ratista käännät.
Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: Locostin säätämisestä? Bump steering ?

Post by Tero Frondelius »

TAI wrote:Paljonko renkaat saa kääntyä kun nostaa 10cm rengasta, ja se kääntyy auraukselle? ( miten mittaat ? )
Hyväksyttävä mittaustulos, puhutaanko 1mm, 1cm, 2cm arvosta, joka olis OK ?
T:osat kiinni ja radalle, nyt ekaa kertaa mittaan jotain :shock:
Toleranssi siinä milliluokassa ja ymmärtääkseni niin päin että auraus lisääntyy kun rengas nousee tai siis runko laskee jarrutuksessa. Toki suunta saattaa riippua siitä että pidätkö keulaa aurauksella vai harituksella sillä sekin on huono jos se muuttuu jarrutuksessa toisesta toiseksi kun nivelissä on aina välystä.
TAI
Jäsen
Jäsen
Posts: 56
Joined: 10 Aug 2006, 07:04
Location: Isokyr

Re: Locostin säätämisestä?

Post by TAI »

Jousi irti ja nostan rengasta, jolloin kääntyy millimetrin auraukselle.
Jätän siihen sit. Kiitos vastauksista.
TAI 718
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Locostin säätämisestä?

Post by Tomi Jutila »

TAI wrote:Jousi irti ja nostan rengasta, jolloin kääntyy millimetrin auraukselle.
Jätän siihen sit. Kiitos vastauksista.
TAI 718
laita autoon linjalangat ja ota etujouset pois ja vipuvarrella nostelet keulaa minimimaavarasta maksimiin....miten auraukset/haritukset/camperit menee?
Post Reply