Säätäminen: Rengaspaineet

Locostin säätäminen

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Säätäminen: Rengaspaineet

Post by Antti Tuomainen »

No niin ensimmäinen ehdotettu aihe oli rengaspaineet. Eipä ole mikään helppo aihe.

Tässäpä muutamia kommentteja aloitukseksi. Saapi kommentoida tai väittää vastaan......

Itse kun aloittelin locostia ja täsä aihetta kyselin, niin vastaukset oli laidasta laitaan. Luulin että porukka vittuilee, mutta nyt vuosia myöhemmin tiedän että hajonta on oikeasti hyvin suuri.

Olen ymmärtänyt että Yokohamoja on ajettu ihan onnistuneesti paineilla 0.7 - 2.3bar. Yleisin valinta osunee jonnekin vähän alle 1.5bar paikkeille.

Ainakin sen verran on vuosien varrella opittu että kapeampi vanne kaipaa korkeampaa painetta. Itse ajoin 7" vanteella huomattavasti korkeampia paineita kuin porukka yleensä. Ajotyyli ja auton muut säädöt varmasti vaikuttaa. Mutta esim uudella botniaringillä itse sain parhaat ajat 2.1-2.2bar kuumapaineella. Niin moni asiaa kauhisteli, että tuo asia on pariin kertaan testattu ja varmennettu. Samoin viime vuoden Alastaron kisassa, jouduin myös leveämmällä vanteella nostamaan paineet lähelle 2bar ennenkuin sain renkaat lämpimiksi ja edes jonkinmoista pitoa.

Varsinkin kapeammalla vanteella itse koin pienellä (normaalilla) rengaspaineella ongelmaksi sen että renkaasta tuli arvaamaton. Pitoa oli kyllä ihan kohtuullisesti, mutta kesken kaarteen saattoi rengas sortua yllättäen alta. Siistissä nelipyöräluisussa ajaminen oli mahdotonta. Painetta lisäämällä renkaan käyttäytyminen rauhoittui ja muuttui helpommin ennakoitavaksi, luottamus autoon parani ja kierrosajat sitä myötä.

Painetta oleellisempi kysymys voi olla renkaan lämpötila. Yokohama tuntuisi alkavan toimia kunnolla noin 60C asteen lämmössä, pääsääntönä että painetta lisäämällä rengas lämpenee enempi. Toki ajotyylin on oltava riittävän agressiivinen että rengas ylipäätään voi lämmetä.

Varmin konsti on tietysti testata rata kohtaisesti. 2.2bar (kuuma)painetta, 1-3 kierrosta ajoa ja sitten 0.2-0.3bar kerrallaan painetta pois, 1-3 kierrosta aina välissä. Jos on mekaanikko mukana laskemassa rengaspaineet, niin parin 20min setin aikana ehtii löytää rengaspaineen jossa pito oli parhaimmillaan.
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Re: Säätäminen: Rengaspaineet

Post by Antti Tuomainen »

"The optimum temperature is 65-95C. "
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
raulironkko
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 223
Joined: 10 Mar 2012, 21:22

Re: Säätäminen: Rengaspaineet

Post by raulironkko »

Hyvä tietää, luulin että yli 2 barin paineet on pannassa, täytyy kokeilla jos rillat lämpenis paremmin ja sitä kautta helpottais.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Säätäminen: Rengaspaineet

Post by Mika Hirvonen »

Rengaspaineet on aika monimutkainen aihe. Ei ole mitään yhtä oikeaa painetta, joka sopisi kaikille. Rata, keli, kuskin taidot ja auton säädöt kaikki vaikuttavat paineisiin.
Renkaan lämpötilaa kannattaa seurata ja säädöillä yrittää saada sitä kohdilleen. Pintalämpötilan mittaaminen varikolla on melko turhaa, koska pinnan lämpö jäähtyy nopeasti.
Renkaan rungon lämpöjä kannatta jo mittailla. Rungon lämmöt antavat paremman keskiarvon koko ratakierroksen lämmöistä.

Jos löytyy joku hyvän tuntuinen rengaspaine/renkaan lämpötila niin kannattaa antaa renkaan jäähtyä ja ottaa talteen jäähtyneen renkaan paineet. Tätä painetta on hyvä käyttää lähtökohtana seuraavana ajopäivänä.
Renkaiden kylmäpaineet on aina rengas kohtaisia. etu oikeassa ja taka vasemmassa on todennäköisesti hyvin erilaiset lähtöpaineet.
Eturenkaat lämpenevät takasia hitaammin ja vähemmän, joten edessä yleensä käytetään korkeampia lähtöpaineita.

Renkaalla on lämpötila-alue millä rengas toimii hyvin. Sopivat lämmöt on aina merkki ja seos kohtaisia. Jotkut valmistajat antavat nämä tiedot ja jotkut eivät.

Kannattaa huomioida myös renkaan kunto. Kulunut rengas ei lämpene samalla tavalla, kuin uusi. Kuluneella renkaalla ei kannata säätää autoa.
Pitävällä radalla kulunutkin rengas saattaa toimia kohtuullisesti, mutta liukkaalla kelillä on hyvä olla enemmän kulutuspintaa.

Kokemattoman kuskin kannattaa käyttää korkeita rengaspaineita. Paineita voi alkaa laskemaan, kun saa renkaat ylikuumenemaan.

Kylmällä kelillä ja uudella asfaltilla kannattaa nostaa rengaspaineita. Samoin sadekelille paineita nostetaan reilusti.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Post Reply