Nolla droop!

Locostin säätäminen

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

hege wrote:Mua jännittää yhä ylläolevan tietovisailun vastaus ja vastauksen perustelut. :wink:
Perusteluthan on jo noissa vastauksissa: Eli valitse A jos uskot että
"Ulkokaarteen puolelle, koska sisäkaarteen jousi ei enää estä kallistumista"
ja B jos uskot että
"Enemmän tai vähemmän sisäkaarteeseen päin koska poikki mennyt jousi ei enää kannattele autoa ollenkaan".

Mutta vitsinähän se Hege sitä vastausta kyselee.
:wink:
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Mutta yksihän noista vain oli oikein?

RCVD on ihan hyvä kirja. Oikeastaan se on kaavakirjamainen oppikirja, eli löytyy suurin osa laskukaavoista mitä kilpa-auton rakentamiseen tarvitaan.

Ohjearvoja kirja ei kuitenkaan anna, ja vaikka kallistuskeskiöiden muutoksista onkin kirjassa paljon puhetta, itse voimapohjainen kallistuskeskiö ansaitsee kolmerivisen maininnan. Kirjan opeilla on hankala laskea voimapohjaiset kallistuskeskiöt, koska suoraa ohjetta tai mitään esimerkkejä kirja ei siihen anna.

Ehkä oot kovempi jätkä kuin mä, mut mulla nousee kädet ilmaan mikäli harrasteajoneuvoon pitää laskea niveleiden kitkan aiheuttama muutos kallistuskeskiöihin ja mitata rengasdynossa sivuvoimakuvaajia eri kuormituksille että saa kallistuskeskiölle jotain järkevää lukemaa.
Dohc4x4
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 251
Joined: 19 Jun 2006, 21:46
Location: Sein

Post by Dohc4x4 »

Totuus selviää kuitenkin vasta radalla, miten ne laskelmat on onnistunut.
Pete
0405883436
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Dohc4x4 wrote:Totuus selviää kuitenkin vasta radalla, miten ne laskelmat on onnistunut.
Mulla on tavoitteena että ainakaan alustaa varten ei tarviis tehdä kovin kummoisia laskelmia. En oikein osaa enkä kyllä usko että ne alkuarvot sattuisi oikeat kuiteskaan.
Enemmän luotan heinäntekojärkeen, yhdistettynä luovuuteen (luovuus = pääasiassa kopiointia sieltä mistä muut eivät vielä ole kopioineet).
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Tuossa kun oli aikaisemmin takajousien jäykkyyksistä puhetta niin siihen liittyen mielenkiintoinen episodi: Kyselin englantilaiselta Locost-kisakuskilta 150lbs jousia projektiini. Heppu olisi suostunut myymään, mutta ihmetteli miksi meinaan niin jäykkiä takajousia laittaa! Itsellään oli 135lbs ja meinasi laittaa löysempiä seuraavana alle...

No ne ajavat englannissa paljon kovemmalla renkaalla mutta kuitenkin pistää miettimään. Etujouset oli niilläkin jossain 300-350lbs tienoilla mustaakseni.
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Post by Johan Svahn »

alustan säädöt riippuu paljon siitä millä koneella ajat jne. Sitten kuskejssa on hirveesti eroja!!! jotkut haluavat pehmeän alustan ja jotkut ei..
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
Post Reply