Nolla droop!

Locostin säätäminen

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Nolla droop!

Post by multanen »

Onko kukaan kokeillut locostissa zero drooppia? Kun kerran radicalit ja formula fordit niin miksei locost? Aerodynaamiset edut on tietenkin locostissa pienimmillään mutta muutenkin tuntuisi hyvältä systeemiltä.

Jos tätä kokeilisi, pitäisi etuiskareiksi laittaa mallia liian lyhyt. Kestäneekö jompi kumpi hyväksytyistä iskareista tätä auki vetoa? Pohjaanlyöntikumi taitaa olla noissa näkyvissä, lieneekö sisällä mitään toiseen suuntaan?
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Post by Johan Svahn »

Miksi pitäisi käytää 0 droop Locost tyypisella jousituksella?
Eikö Locostin jousitus ole 1:1 kun formuloissa se on vähän eri.. (pushrod joka siirtää iskuvoiman vipun kautta iskariin..)
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Johan Svahn wrote:Miksi pitäisi käytää 0 droop Locost tyypisella jousituksella?
Eikö Locostin jousitus ole 1:1 kun formuloissa se on vähän eri.. (pushrod joka siirtää iskuvoiman vipun kautta iskariin..)
Miksikö nolla? Siksi kun luulen että nolla voisi olla parempi droop kuin joku muu!
:)

Mietin tuota vivuston vaikutusta; mielestäni jousitukseen toimintaan ei juurikaan vaikuta meneekö voimat vipujen välityksellä vai suoraan. Locostin tyyppisissä rakennelmissa käytetään näköjään molempia systeemejä. Kisakäytössä Suomessa vaan on tuo vanhanaikaisempi (ja ihan hyvä niin).

Nolla drooppia voisi kokeilla joku valmiin auton omistaja laittamalla tilapäiset strapit rajoittamaan ulosjoustoa...
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Post by Johan Svahn »

kun otit aihe esille niin kerro kaikille miten droop mitataan. Kaikki ei välttämättä tiedä.
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Johan Svahn wrote:kun otit aihe esille niin kerro kaikille miten droop mitataan. Kaikki ei välttämättä tiedä.
En tiedä minäkään miten ulosjousto kuuluu mitata. Eikä tarvitse opetellakaan jos nollaa käyttää...

Nolla droopia käytettäessä jouset puristavat pyöriä alaspäin suuremmalla voimalla kuin auton pyörille kohdistama paino. Eli kun lasket keulan tunkilta alas ja kömmit kyytiin, ei etujouset painu vielä ollenkaan alkuasennosta. Ja sama kääntäen.
Siis ulosjousto = 0mm.
Nolla droopia näemmä käytetään vain etupäässä.

Jousiin säädetään esikireyttä siis joku määrä enemmän kuin mitä on auton pyörään kohdistama paino. Auton painon yli menevää osaa kutsutaan nimellä "preload". Jos pyörää painavat voimat jäävät alle tämän preloadin (+auton paino tietysti), käyttäytyy keula jäykän tavoin. Eli kuin mikroauto. Pompussa pyörä kuitenkin joustaa sisään.

Nolla droopin etuja: pienempi kallistelu kaarteessa - pienempi jarrutusnyökkäys - nopeampi reagointi ohjaukseen - edessä voidaan käyttää löysempiä jousia joka mahdollisesti parantaa pitoa - helpompi säilyttää oikeat pyöränkulmat jouston aikana (hyvä erityisesti näissä itserakennetuissa rakkineissa).

Mahdollisia haittoja: Älyttömän huonot kierrosajat? :D
- No ainakin se on haitta jos iskari ei kestä jatkuvaa auki paukuttamista.

Ei ne varmaan ihan silkkaa typeryyttään tätä systeemiä käytä Formula Fordeissa, Radicaleissa ja ties missä muualla. Kyllä tästä voi hyvinkin olla hyötyä.


Jos jollakin on AVO tai GAZ iskari irrallaan, niin voisi kokeilla kilahtaako iskari hyvinkin metallisesti auki asentoon vedettäessä.
kms
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 34
Joined: 19 Mar 2007, 23:31
Location: Raisio

Post by kms »

Metriäkään en ole Locostilla ajanut, mutta joskus kokeilin siviiliautossa nolladroopia semmosilla joustorajottimilla (lue jenkatanko putkiholkissa)
Oli ihan vinkeä ajettava juuri kuin mikroauto. Oli helppo pujotella esim tien keskellä olevaa katkoviivaa.
Mutta kun vauhti kasvoi, niin alkoi sairaan valtava puskeminen.
Ajonevo käyttäytyi siis kuin siinä olisi ollut edessä liian kireä kallistuksenvakain.
Nyrkkisääntöhän vakaajalla on:
Edessä jäykkä -> aliohjaa
Takana jäykkä -> yliohjaa

Todennäköisesti Locostilla optimi droop on jossain nollan ja vähäisen välillä. Ja sitten taas toisaalta kaikkihan riippuu ajotyylistä ja radasta.

Kokeile toki, ja kerro meillekin miten kävi.
The older I get, The faster I was.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

kms wrote: Oli ihan vinkeä ajettava juuri kuin mikroauto. Oli helppo pujotella esim tien keskellä olevaa katkoviivaa.
Mutta kun vauhti kasvoi, niin alkoi sairaan valtava puskeminen.
Kuulostaa just sopivalta mulle. 8)
Meinaan rakentaa oman autoni nolla droopille ellei jotain uutta selviä ennen sen valmistumista. Palaaminen normaaliin jousitukseen vaatii ehkä pitemmän etuiskarin. Tai sitten pudottamalla keulaa jos on tilaa laskea maavaraa (tämä siis varasuunnitelma).
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Hei

Nolla drooppia käytetään sille suunnitelluissa jousitusjärjestelmissä. Eli kannattaa ottaa se yhdeksi lähtokohdaksi kun jousitusgeometriaa suunnitellaan.

Mikroautossa jousituksen virkaa hoitaa runko, eli suoraan locostiin verrannainen tämä ei ole ellei runkoa mikroauton lähtokohdilla lähde suunnittelemaan.

Kannattaa myös ottaa huomioon että nolla droopilla kun toinen etupyörä irtoaa maasta puolittuu etupään värähtelytaajuus, eli etupää ei ota töyssyjä vastaan kuten on alun perin suunniteltu. Myös etupään kallistusjäykkyydelle ja geometrian aiheuttamalle kallistushitausmomentille tapahtuu hassuja...
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Tämä on varmaan jo aika hankala kysymys: Jos nyt sitten rakennan tuommosen nolla droop etupään, niin minkälaiset takajouset pitäisi laittaa?
Etujousiksi ajattelin normaalia hieman löysempää, ehkä 275-300 lbs (EDIT: siis lbs ei nm) tms.

Tuota nolla droopin vaikutusta voisi ehkä jollain tasolla verrata etupään kallistuksen vaimentimeen. Mihin suuntaan takajousen jäykkyyttä muutetaan jos muut asiat säilyy samana ja eteen laitetaan kallistelun vaimentelija?
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Kun toinen etupyörä nousee ilmaan, puolittuu kallistusjäykkyys. 2 jousta muuttuu yhdeksi jouseksi.

Etupään kallistuksen vaimennukselle käy myös sama, vain yksi vaimentaja vaimentaa kallistelua. Yleensä kallistusvaimentimet ovat kompromissi töyssyn ja kallistelun väliltä, ja kallistelu vaatii enemmän vaimennusta.

Vaikka radicaleissa, formula foordeissa ja muissa autoissa käytetäänkin nolla drooppia, auto ei silti aja kolmella pyörällä koska näissä autoissa käytetään muita kikkoja että kaikki neljä pyörää pysyvät tiessä.

Takajousista: Takajouset eivät merkittävästi vaikuta painonsiirtoon jos yksi etupyörä on ilmassa. Eli käyttäytymisen puolesta melko sama mitä jousta takapäähän laitat, auto vaan kallistuu eri määrän... Järkevintä tälläisessä autossa (mikäli tällä alustalla on pakko ajaa) on varmaan siirrellä helposti siirrettävän painon paikkaa, esim akkua eteen tai taaksepäin että saadaan haluttu balanssi.
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Post by Johan Svahn »

275-300 käytetään taka-jousena ;)

Ekan kerran kun painaa jarruja kunnolla niin pohja hankaa asfalttia :lol:
Vai onko tarkoitus käyttää iso preloadi?
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Välikommenttina vaan että nolla droop keulalla pitäisi kyllä pysyä neljä pyörää radassa. Mahdollisesti jopa tiiviimmin kuin muilla systeemeillä. 8)

Luin jostain Radical-foorumilta että jarrutuksessa saattaa mennä etupää ilmassa jos on pomppuinen jarrutuspaikka ja iso preload. Muutenkin tietysti menee välillä suoralla kuopassa etupää irti mutta sillä ei ole mitään väliä jos ei ole tarvetta kääntää tai jarruttaa.

Kaarteessa ulosjousto ei ole tarpeen sisäkaarteen pyörän radassa pitämiseksi koska ulkokaarteen pyörä joustaa sisään. Tämä pudottaa maavaraa joka taas tuo sisäkaarteen pyörää lähemmäksi radan pintaa - ts. painoa siirtyy sillekin.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Johan Svahn wrote:275-300 käytetään taka-jousena ;)

Ekan kerran kun painaa jarruja kunnolla niin pohja hankaa asfalttia :lol:
Vai onko tarkoitus käyttää iso preloadi?
Joo ihan arvauksena heitin tuon 275-300. Onhan se etujousena kuitenkin vielä jäykempi kun iskari tulee kulmaan (takajouseen verrattuna siis).

En oikein tiedä mikä on "iso" preload Locostin tapauksessa (tietääköhän kukaan?). Löysän jousen kanssa paljon preloadia ja jäykän kanssa vähemmän kait. Näistä on varmaan sitten toinen parempi ratkaisu, tai sitten ne ovat täsmälleen yhtä hyviä. :)
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Mitä enemmän kulmaa jousella on, sitä vähemmän se vaikuttaa. Mikäli laitat etujouseen maksimikulman, 90 astetta ( alatukivarren suuntaisesti), niin jousi vaikuttaa melko vähän.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

hege wrote:Mitä enemmän kulmaa jousella on, sitä vähemmän se vaikuttaa. Mikäli laitat etujouseen maksimikulman, 90 astetta ( alatukivarren suuntaisesti), niin jousi vaikuttaa melko vähän.
Joo niinpäs onkin.
EDIT: Eikös tuo etutukivarren vipusuhde huononna vielä lisää jousen vaikutusta. Eli jos laitan takapyöriin metrin spacerit niin ei tapahdu mitään mutta jos laitan eteen niin humahtaa jouset pohjaan. Vai meneeks se niin?

Taidan hankkia kolmea erilaista jousta, esim. 175-250-325 lbs ja kokeilla niitä etu ja takapäähän satunnaisessa järjestyksessä ja erilaisilla preloadeilla. Varmaan kannattanee kumminkin laittaa aina samalle akselille samanlaiset. 8)
Post Reply