painojakauma

Locostin säätäminen

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

painojakauma

Post by pasi.t »

:?: :?: :?: mikä olis optimaalinen painonjakauma neppiksessä?
tai jos ei tietoa niin pähkäilyn tulos. :?:
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Post by Johan Svahn »

eikö auto ole takapainoinen kuskin kanssa.. Jos pääset lähelle 50/50 niin siitä on hyvä lähtökohta aloittaa :wink:

Sitä taka painoisempi niin parempi vetopito.

Esim. Formula Fordin kok. paino kusin kanssa oli 530kg. Etupää painoi 230 ja takapää 300.. Tietenkin 3 tie iskareilla saa paljon pitoa! Mutta koncepti on vähän eri :wink:
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Audun sano ajavansa 50/50 painojaolla, mut vois se olla takapainoisempikin. Kuulemma suurin ero lähdöissä kun menettää aikaa jos ei oo painoa takana.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Ahvenistolla mitattin jakaumaksi 49/51 ilman kuskia ja 45/55 kuskin kanssa.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Post by pasi.t »

:roll: voiko takapainosta verrata lekan heittoon?
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Post by kippo »

voihansitä verrata lekan heittoon jos sitä heittää kuin lekaa mutta jos lekaakin vie varovasti niin ei lekakaan tee pahaa jälkeä "vissiinkään" ainakin mopo auton kokeilun jälkeen oma auto tuntui panssariautolta joten "vasara vasten lekaa" ja kyllä näyttää että lekallakin vielä pärjäs???!!! :lol:
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Post by KakeK »

pienen punnituksen jälkeen takapainoa kymmeniä prosentteja takana. no onneksi vielä pystyy painottamaan mutta näyttäis että akselipainot helppo saada samoihin edessä ja takana :) esim. 40/60. siis ylitehoisella mopokoneella....
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Post by Tomi Jutila »

ööö...totanoin...miten te mittaatte ton painonjakauman?
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Post by Johan Svahn »

neljä vaakaa, yksi/pyörä. Vaat vaaterissa.. Samalla pystyy säätämään kulmapainot.
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Tai locost tyyliin:
Nostamalla auto poikittaisella tangolla. Sitten kun etu ja takapää nousee ilmaan niin painopiste on löytynyt. Renkaiden ulosjouston kun rajoittaa kuormaliinoilla niin ei tarvi nostaa juuri ollenkaan että saa auton ilmaan.

Mitta etuakselistolta tasapainopisteeseen jaetaan akselivälillä, esim. 1350/2250=0.6 (60% painojako takana), niin painojako on 40/60.
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Post by KakeK »

Kuinkas painojakauma kunhan paino vain on mahdollisimman keskellä massakeskipistettä. Onko mitään järkeä siirtää esim. konetta eteenpäiäin prosentin takia jos massa on kauempana keskiötä? :shock: Mitä ite oon opiskelluu nii kaikki roina keskelle runkoa.. :)
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Mulle on kai kerrottu ihan jotain muuta. Painopiste ensin kohdilleen, sitten voi alkaa hienosäätää hitausmomenttia. Mutkanopeuteen vaikuttaa enemmän miten renkaat tekevät mutkassa työtä (painopiste väärässä kohtaa), verrattuna miten nopeasti auto alkaa kehittämään sivuttaisvoimaa.

Meillä nyt MP-kone niin takana kuin voi olla, eli nyt magneetto on juuri ja juuri konehuoneen puolella kun ottaa kopan irti. Kone tulee siirtymään kymmeniä senttejä eteenpäin enskaudeksi.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Post by Tomi Jutila »

taitaa olla viimesintä muotia nyt hilata sekä auton että mopon koneita etteenpäin
mun ei tarvi säätää mitään hitausmomenttia kohdilleen,mulle riittää kunhan "nopeusmomentti" on parempi kuin muilla
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Miks niitä koneita siirretään eteenpäin? (itellekin tuli kyllä yli 10 cm tulipellistä eteenpäin... vahingossa).
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Post by Tomi Jutila »

että sais etupyörätkin lämpeneen ja auton kääntyyn paremmin
Post Reply