säädöt?

Locostin säätäminen

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

säädöt?

Post by markku »

onkos joku löytänyt netistä minkälaisilla säädöillä muualla ajavat? rengaspaineet? pyöränkulmat? meillä on ollut rengaspaineet 1.3-1.7 kylmänä riippuen kelistä ja siitä paljonko on tarkoitus ajaa kierroksia putkeen. pyöränkulmat 0-2mm haritusta. sivukallistusta 1.5-3.5°. pystykallistusta 2.5-4.5°. vetelissä oli sivukallistusta 3.5° eikä renkaat sulaneet tasaisesti. otamme pikkusen pois nyt kun uusien tukivarsien takia menemme nelipyörä suuntaukseen. olisko jollain vinkkejä millä autoon saataisiin lisää vauhtia ettei ihan jalkoihin jäis (muutakin kuin uusi kuski)? :twisted:

tv: markku
Last edited by Anonymous on 13 Jul 2006, 18:32, edited 1 time in total.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
PMC
Jäsen
Jäsen
Posts: 84
Joined: 12 Jun 2006, 13:46
Location: Hollola
Contact:

Post by PMC »

Olen yrittänyt etsiä eri sarjojen Locostien säätöjä Internetistä ja yleisimmät perussäädöt ovat olleet seuraavat:

- Yokohama A048 rengaspaineet kuumana 1.5 - 1.6 bar
- Auraus -1 - +1mm
- Castor 4-5 astetta
- Camber 1.5 - 2.5 astetta negatiivista
- Maavara takana noin 15mm suurempi kuin edessä
- Etujousien jäykkyys noin 1.7 kertaa suurempi kuin takajousien jäykkyys (50/50 akselipainoilla)

Näistä ei itsellä mitään käytännön kokemusta, joten en ota kantaa onko noista säätötyön lähtökohdaksi.

Terveisin,
Jani
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Mites noiden autojen maavarat? 65mm on minimivara, mut mikään mun näkemistä autoista ei näyttäis olevan ihan niin "tontissa".
Esim. http://www.racefoto.se/Fotocollage/Locost04T.jpg

Oisko tiedossa kuvia noista norjan, ruotsin tai tanskan autoista? jotain kisagallerioita tai tiimien kotisivuja. Ois kiva ihmetellä tarkemmin millasilla autoilla muualla ajellaan.

Aurauksessa nyrkkisääntönä on 0,1 astetta haritusta per 1 aste negatiivista camberia. Jos tahdotaan saada pienin mahdollinen vierimisvastus.

Mitä oon alustageometriaa mallintanu:
65mm maavaralla rollcenter on 8mm maapinnan alapuolella
130mm maavaralla rollcenter on 66mm maapinnan yläpuolella

Noi siis 185/60 R13 renkailla, joiden halkaisija on 552 mm (toi 552 on "hatusta" temmattu, jos jollain on tarkempia mittoja renkaille niin ois kiva jos jakaisitte, netistä löytyny vaan 205/50 R15 renkaalle).

Caster taas on hiukkasen vaikeampi aihe käsittää, koska sen vaikutuksia on vähän vaikea käsittää. 2,5-4,5 tuntuu kuitenkin mun mielestä vähän liian pieneltä.

1.7 jäykemmät jouset edessä riippuu myös etupään korkeudesta, rollcenterin korkeus "vaikuttaa" vähän kuin kallistuksenvakaaja, eli korkeampi ajokorkeus edessä (=korkeampi rollcenter) vaatii löysemmät jouset ollakseen ajettavuudelta samankaltainen kuin matalampi auto.

Toi 15mm korkeempi perä vaikuttaa vähän oudolta, paljonkohan se oikeesti vaikuttaa?
Antidiveä tulee keulaan ~12% koska tukivarsien takakiinnikkeet nousevat. Voi auttaa autossa jonka etupäässä geometrian vaikutus on suuri.
Aerodynaaminen vaikutus?

Tää on tietenkin vähän vaikea aihe ymmärtää enkä oo tottunu kirjottamaan tästä suomeksi niin mun käyttämät sanat menee varmaan yli ymmärryksen.
slugmika
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 262
Joined: 28 Sep 2006, 10:37
Location: m
Contact:

Post by slugmika »

Jätkä, sun pitäis olla tuolla tallissa eikä siellä simuloimassa :D Moon kipee joten että autot edistyis, täytyis sun olla hommissa.

Mika
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

kannattaa katella norjan ja tanskan kuvia enimmäkseen. ne on ajanut muutaman vuoden "meidän" säännöillä. norjalaisten autoissa on peräpää ylempänä kuten formuloissa. suomessa taitaa melkein kaikissa autoissa olla perä alempana. mulla omassa autossa laahaa perä maata kun en osaa muunlaisella ajaa :cry: nopein tapa varmasti on formula tyyli.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Post by Johan Svahn »

Tässä olisi hyvä kirja jossa on paljon kuvia näistä asioista. Velocen SpeedPro Series, How to build & modify sportscar & kit car Suspension & Brakes For road & track. Enlarged & Updated 2nd Edition.

Löysin kirjan Velocen sivuilta. Se on Expanded versio..
http://www.veloce.co.uk/shop/products/p ... dification&


Bump steer kannatta kyllä tarkistaa koska jousitus ei ole ehkä niin jäykkä kun esim. FF Zetec. Droop NOLLA edessä kuskin istuessa autossa.

Esim. FF Zetec: toe out joka kulmassa.
Formuloissa yleensä niin on optimaalinen joustitus.. Kyllä Locosti voi optimoida jos vaan tietää ja ymmärtää näistä asioista.. :wink:
Vie varmaan 2-4 kk enemmän aikaa kun suunnittelee miten jousituksen saisi toimimaan parhaiten ja silti auto pysyy sääntöjen mukaisena..

Hyvä jos rollcenter on maapinnan alapuolella mutta en voinut kuvitella että niin vähän kun 8mm (65mm ride height). :roll:
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Post by pasi.t »

pitäisköhän jättää vielä yksi vuosi väliin ja kopioida sitten muilta????
meillä tuili ongelmaks ettei saatu nostettua perää tarpeeksi korkeelle kun kuski hyppäs autoon.niin maksimi maavaraks jäi n. 70 milliä. meillä on lyhyet iskarit takana. ilmeisesti keulan korkeudella on suuri merkitys auton ajettavuuteen. voipi olla ettei kirjan mukaan tehdyillä mitoilla voi laskea keulaa alas, ettei ajettavuus kärsi.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Miksi on hyvä että roll center on maanpinnan alla? 205/60 R13 renkailla ja 65mm maavaralla se on 23 milliä maan alla.

EDIT: keulan madallus riippuu myös olka-akseleista, eli jos löytyisi sopivat olat niin voisi madaltaa eikä geometria kärsisi.
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Post by Johan Svahn »

voi olla maan alla mutta ei paljon. http://johansvahn.com/ovrigt/rollcentre.jpg
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

En ainakaan itse tullut tosta yhtään viisaammaksi. Roll center ajaa myös kallistuksenvakaajan asiaa, eli matalalla roll centerillä tarvitsisi kallistuksenvakaajan eteen.

Enimmäkseen roll center vaikuttaa kun ajetaan mutkaan tai jos tienpinta on epätasainen.

Roll center maanpinnan päällä:
-Maavara kasvaa koska ulkokaarteen pyörä pyrkii sivuttaisvoimien takia nostamaan autoa.
-Ulkokaarteen pyörää kuormitus kasvaa
-Sisäkaarteen pyörän kuormitus vähenee
-Auto on "tiukka" kun ajetaan mutkaan sisään
-Auto kallistelee vähemmän

Roll center maanpinnan alapuolella:
-Maavara vähenee koska ulkokaarteen pyörä pyrkii sivuttaisvoimien takia laskemaan autoa.
-Ulkokaarteen pyörää kuormitus vähenee
-Sisäkaarteen pyörän kuormitus kasvaa
-Auto on "laiska" kun ajetaan mutkaan sisään
-Auto kallistelee enemmän

Tässä vaan on iso MUTTA, eli miten tätä pitäisi soveltaa locostin etupäähän joka on mitoituksiltaan suht rajoitettu.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Oon miettiny tota roll center (kallistuskeskiö) juttua ja tullu siihen tulokseen että matala keula ja matala kallistuskeskiö ei ole hyvä. Koska ilman etuvakaajaa aiotaan kuitenkin ajaa (kallistuksenvakaaja yhdistää etupyöriä, eli lisää jousittamatonta massaa etukulmissa). Ehkä jossain vaiheessa vakaajan voisi asentaa, mutta vain koska sen säätö on niin helppoa ja nopeaa. Vakaaja myös painaa kiloja...

Se mitä esim Markku on alustallaan tehnyt kun keulaa on nostettu (kallistuskeskiö nousee) ja perää on laskettu (kallistuskeskiö laskee, mutta yli puolet vähemmän verrattuna jos saman muutoksen tekee etupäähän).

Eli keula ylhäällä ja perä maassa jousituksen geometria tekee keulasta jäykän ja perästä löysän kallistuksen suhteen kun ajetaan mutkaan.
Mitä asialle voisi tehdä on että panhard tankoa takaa voisi siirtää alaspäin, näin saataisiin takapään kallistuskeskiötä alas eikä auton tarvitsisi näyttää hölmöltä. Voi tietenkin olla että optimi geometria vakioilla locost jousituksen kiinnityspisteillä saadaan kun ajetaan keula korkealla ja takapää maata viistäen.

Voidaan tietenkin olettaa että keulaa nostamalla myös paino takapäässä nousee, mutta yksinkertaisen laskun jälkeen painojakauma 50/50 muuttuu jakaumaksi 49,20/50,80 jos keulaa nostetaan 10cm. Se että alle 0,5% auton painosta siirretään johonkin suuntaan luulisi olevan suht huomaamatonta vaikka olisikin parempi kuski.

Ois kohtapuolin tarkotus alkaa laskea mitä jousia ja millä ajokorkeudella aiotaan ajaa, kunhan vaan kerkiän, en tiie viitsiikö niitä nettiin pistää. Ollaan kuitenkin ihan metsässä kun mä lasken ja jos joku niitä seuraa... Ehkä hämäyksenä. :lol:
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

mulla keula on siinä korkeudessa missä etu ala tukivarret on suunnilleen suorassa. olikohan keulan korkeus n90mm etummaisen putken alta mitattuna. auto on varikolla kuskin kanssa suunnilleen vaaterissa radalla perä hieman alempana :lol:.

kyllä painon siirrolla ainakin pers tuntumalla on iso merkitys jarrutuksissa ja kiihdyttäessä. mutta minulla onkin crossi tausta jossa autot keinuu valtameri laivojen lailla. printtii ja rataa on ajettu samoilla maatiais opeilla aika kivalla prosentilla :twisted:. elikkä keula pirun jäkkänä ja perä pirun löysänä. ja piru kuskina joka sillä uskaltaa ajaa :lol:.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Jep, dynaamisessa tilanteessa, vaikka jarruttaessa 1 "G" niin painojakauma on 50/50 jakoisessa locostissa n. 68/32, eli painoa tosiaan siirtyy. Ehkä painon siirtyminen on vähän väärä termi, koska usein autossa on akut sun muut kiinni, eli painoa ei liiku...

Mut yritän vaan tässä sanoa sitä että auton kallistelulla ei oo juurikaan mitään tekemistä sen kanssa että miten paljon painoa siirtyy, pidolla on. Se että ajetaan löysillä jousilla "pidentää" transientteja vaiheita, eli hidastaa auton vasteaikaa. Kun esim. eteen siirretään jarrutuksessa painoa ja jouset ovat löysiä niin kun nostaa jalan jarrupolkimelta on keulalla yhä pitkän aikaa se jarrutuksessa siirtynyt paino. Jos autossa on pirun jäykkä alusta niin painoa siirtyy vain sen ajan kun jarrutetaan, eikä tätä painonsiirtoa voi käyttää hyödyksi kun mutkaan käännettäessä höllätään jarrua.

Ollaan kans mietitty n. 100mm korkeutta keulaan, katsoo mihin se siitä lähtee.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

toivottavasti meidän auto ei jää niin huonoon paino jakaumaan kun 50/50 :cry:. voi olla aika huono veto pito.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Eiköhän me seurata renkaiden pinta-alaa ton painojaon suhteen, eli painojakaumaksi ollaan mietitty tota 50/50, arvelluttaa vaan se että laskeskelin just että R1 koneella sutisi vauhtiin 122 km/h saakka (huomaa että löysin mun vanhan laskimen, kiva laskeskella 8) ). Onks toi vetopito asia joka kannattaa rankasti ottaa huomioon? nää autot on kuitenkin suht keveitä ja tehokkaita. Mutkista kiihdyttäessä, startista ei niinkään oo huolta, ei oo mitään järkeä jos tehoa ei saa käytettyä.

Tuntuu vaan niin takapainoiselta autolta että toi 50/50 saattaa olla vaikea saavuttaa.
Post Reply