norjalaisten sääntömuutos rumpa tällä hetkellä

Kysymyksiä ja vastauksia Locost sääntöjen tulkintaan

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

norjalaisten sääntömuutos rumpa tällä hetkellä

Post by markku »

suomessa ajetaan vuoden 2008 loppuun nyt voimassa olevilla säännöillä. 2009 otamme käyttöön norjaan voimaan jääneet muutokset. toivottavasti norjalaiset saa säännöillä pallottelun siihen mennessä lopetettua.

tämän hetkiset muutokset sääntöihin.

-suorakytkentä laatikot auton koneisiin
-neliläppäset ruiskutus järjestelmät auton vakio koneisiin +10% tehon lisää vastaan
- kiertokanget saa vaihtaa auton moottoriin
- % lisiä ei jatkossa lasketa moottori tehoon vaan painoon 200hv käytössä.
- pakki poistuu mopon koneisista

norjassa ollaan huolissaan kilpailija määristä. syynä yhden ylivoimaisuus ja auton moottoristen hinta. sieltä voi tulla kaikenlaisia muutoksia. pahoin pelkään että hinnat karkaa käsistä meilläkin.
Last edited by Anonymous on 29 Dec 2006, 21:55, edited 1 time in total.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Post by pasi.t »

:( kyllä markku olet ihan oikeassa ton rahan suhteen, saattaahan hinta karata käsistä jos aletaan oikein virittämään.... paljonkohan maksaa tojon kone esim. mäkelän tekemänä ja siihen perään kunnon suorakytky. mutta luultavasti kyllä kerkiää sen jälkeen. ehkä voisimme nostaa mopojen painoa ja kieltää kiertokankien vaihdon... ja tasavertaisuus saattaisi säilyä. luotan kyllä edelleen siihen että auton moottorista saadaan niin paljon tehoa ettei mopolla välttämättä kerkiä sen mukaan,, voin olla väärässä.. mutta yritettäis kuitenkin pitää homma harrastaja ystävällisenä. :x
Dohc4x4
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 251
Joined: 19 Jun 2006, 21:46
Location: Sein

-

Post by Dohc4x4 »

Rahalla ooppeliki piristyis

VAUXHALL 2.0L XE
TAPER THROTTLE KITS

Basic Taper Throttle Kit £1,610.02
1st Upgrade - Option 1 - 218bhp £2,419.54
1st Upgrade - Option 2 - 225bhp £2,670.10
2nd Upgrade - 230bhp £3,244.00
3rd Upgrade - 250bhp £4,981.99
4th Upgrade - 260+bhp £5,563.49

1£ = n. 1.5 €

Hinnat sbd :n sivuilta

ja joulu auttoi vetopidon suhteen (kuski 100kg) :wink:
Pete
0405883436
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

norjalaisten paremmissa autonkoneisissa on alkanut tulla vaivoja. suorakytkentä laatikosta johtuen on ruvennut hajoamaan voimansiirron osia(kytkimiä ja periä) ja tietysti myös puslat ja kiinnikkeet hajoilee. hinta nousee kun pitää olla kaikki kisa kamaa jotta saa kestämään.

kisa ruiskutkin luultavasti sallitaan nyt vaikka siitä emme ole kyselyllä varmuutta saaneetkaan.

koneet pitää tehdä uusista 2l 16v joissa on vakiona lähes 200hv. joten aihion hinta nousee mutta virittämiseen ei mene rahaa. raha menee kisa ruiskuun kaikilla herkuilla.

helpoiten (halvimmalla) nopeutta saadaan lisää alustan säädöistä. olen sitä mieltä että nykyisissä autoissa teho riittää ja kun alustat saadaan kuntoon voidaan ajaa koko lähdön voitosta aika helpolla. koska kausi alkaa normaalia myöhemmin tänä vuonna voimme keväällä testata autoja.

eiköhän se harrastaja luokka voida unohtaa :cry:
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Pakin poistaminen pyöräkoneisista autoista ainakin on kustannuksia pienentävä sääntömuutos. Ei haittaisi vaikka sama sääntö otettaisiin käyttöön ensi kaudella Suomessa :)
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

olisihan se tietysti niinkin mutta näillä voimassa olevilla ajetaan v 2008 loppuun. hankala vetää jotain sääntöä "välistä" kun päätettiin ajaa vanhoilla. kokoukseen mennessä emme saaneet tietoja norjan muutoksista vaikka niitä kyseltiinkin. muutokset hyväksyttiin vasta myöhemmin. tietysti se että tulevat muutokset julkaistaan aikaisemmin aiheuttaa vitutusta jos jotain hyvää olis tulossa. mutta toinen mahdollisuus olisi ollut ettei olisi kerrottu norjan asioista kun vasta viime hetkellä. haluttiin antaa porukalle tietoo ja aikaa varautua.

itselle ei tulisi mieleenkään tehdä autoa ilman pakkia. jos pyörähdät ja jäät vaikka nokka vasten kaidetta ilman että mitään hajoo niin ei muuta kun keskeytys kun ei pääse pois. olis kiva ajaa maaliin ja saada ehkä joku piste :lol:.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
slugmika
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 262
Joined: 28 Sep 2006, 10:37
Location: m
Contact:

Post by slugmika »

Ei kyllä kuulosta kovin hyviltä nämä uudet säännöt.
Yksi syy miksi luokka alkoi kiinnostamaan, oli juuri nämä järkevät säännöt joiden perusteella kuvittelin ettei valtavaa kilpavarustelua olisi odotettavissa. Hestekit ja vm. 2005 16v. koneet kun otetaan käyttöön niin hinta on jo sitten kaukana nykyisestä. Nooh, 2008 kauden jälkeen voi sitten päättää ajetaanko ja millä :)

Itse voisin hyvin jättää pakin ja käsijarrun pois.
Oliko toi käsijarru muuten pakollinen?

Mika

ps. meillä oli erittäin tuottelias uusi vuosi :arrow: blogi
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Post by pasi.t »

:?: kyllähän kässäri on pakollinen ja onhan se hyödyllinen väline vaikka lähtöä silmälläpitäen, suomen kaikki radat ei ole tai paremminkin lähtöpaikat ei välttämättä täysin vaaterissa. :shock:
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

tuntus äkkiä ajatellen hurjalta ettei olis toimivaa käsijarrua tai pakkia. mutta kai kaikkeen tottuu tai siperia opettaa. minä ainakin käytän lähdössä käsijarrua.

palloventtiili ei kelpaa käsijarruksi. jarrua pitää hallita kädellä.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
slugmika
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 262
Joined: 28 Sep 2006, 10:37
Location: m
Contact:

Post by slugmika »

jokainen tyylillään 8) ei ole ollut ikinä käsijarruun tarvetta kilpa-autoissani ja aina on päästy viivalta lähtemään. Ainoa paikka jossa joskus olen kässäriä kilpurissa kaivannut on ollut trailerille ajo. Riittääkö hydraulinen "ralli" kässäri? Ei nämä meille mitään kynnyskysymyksiä ole mutta kun kaikkea muutakin pitää värkätä ja oikeesti en usko että kovinkaan moni nousee noilla starttipakki virityksillä sieltä jarruhiekalta tai rengaspinosta. Lähinnähän toi tuntuu siltä että pitää vaan saada sääntö täytettyä, ei niin että siinä mitään pahaa olis :wink:

Jatketaan

Mika
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

hydraulinen on luultavasti paras vaihtoehto. suht edullinen helppo toteuttaa ja toiminta varma.

mitä yksinkertaisemman pakin toteuttaa niin sitä varmemmin se toimii. kaikki tekee mieleisen :lol: kunhan joku on.

ps. kun kässäri on pakollinen niin kannattaa koittaa muutaman kerran kässärillä lähtöö :wink:. saattaa tulla yllätys(ainakin kankivetoisis) :lol:.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
slugmika
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 262
Joined: 28 Sep 2006, 10:37
Location: m
Contact:

Post by slugmika »

Ainiin, ei meinaa aina muistaa että muuttuu kalusto niin radikaalisti :D Menee varmaan hetki aikaa ennen kuin tottuu ajamaan muulla kuin keski- tai takamoottorisella.
Laitan varmaan porschen välitetyn startin tuonne pakiksi.

mika
Post Reply