Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Kysymyksiä ja vastauksia Locost sääntöjen tulkintaan

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Post by Tero Frondelius »

markku wrote:viedään seuraavaan kokoukseen tämä lasikuitu asia. toivoisin että ainakaan ennen kokousta ei kovin moneen autoon tulisi lasikuitu osia (konepelti/perä).

erinäisiä juttuja on kiertänyt myös hiilikuitu osien käytöstä. toivottavasti ainakaan pyöriviin osiin ei porukka ole hiilikuitua työntämässä. hiilikuitu asikin pitää laittaa seuraavaan kokoukseen.
Itse olen vähän miettinyt hiilikuidusta tehtyä kardaania. Jos hiilikuidut kielletään, mutta lasikuitua ei kielletä sitten teen kardaanin lasikuidusta. Komposiittikardaanilla on keveyden lisäksi mukavat vaimennusominaisuudet, joita olisi kiva testata käytännössä.

Eli ehdotan että jos seuraaviin sääntöihin 2016 alkaen on tarkoitus kieltää hiilikuitu kokonaan samalla voisi määritellä että pyörivät osat pitää olla teräksestä. (vaikka komposiittikardaani kiinnostaa edelleen)
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Post by KakeK »

En lähtisi muuttamaan pyöriviä osia teräkseksi. Suurimmalla osalla on aluvanteet, alulevikepalat, alunavat jne. Pyörivät osat metallista vois olla järkevä.
Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Post by Tero Frondelius »

KakeK wrote:En lähtisi muuttamaan pyöriviä osia teräkseksi. Suurimmalla osalla on aluvanteet, alulevikepalat, alunavat jne. Pyörivät osat metallista vois olla järkevä.
Luonnollisesti samaa mieltä. Jatko kysymys, mitä jos teen kardaanini alumiinipolyuretaanikomposiitista? Ikäänkuin sandwich rakenne.
ari1630
Jäsen
Jäsen
Posts: 73
Joined: 14 Mar 2007, 21:54
Location: Nurmo
Contact:

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Post by ari1630 »

Tero Frondelius wrote:
KakeK wrote:En lähtisi muuttamaan pyöriviä osia teräkseksi. Suurimmalla osalla on aluvanteet, alulevikepalat, alunavat jne. Pyörivät osat metallista vois olla järkevä.
Luonnollisesti samaa mieltä. Jatko kysymys, mitä jos teen kardaanini alumiinipolyuretaanikomposiitista? Ikäänkuin sandwich rakenne.
tokkopa se kartaani sitä vauhtia lisää tuo :?: kyllä sillä rautasellakin autot liikkuu,kunhan muistaa syödä ne sandwichit varikolla eikä radalla :wink:
Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Post by Tero Frondelius »

ari1630 wrote:
Tero Frondelius wrote:
KakeK wrote:En lähtisi muuttamaan pyöriviä osia teräkseksi. Suurimmalla osalla on aluvanteet, alulevikepalat, alunavat jne. Pyörivät osat metallista vois olla järkevä.
Luonnollisesti samaa mieltä. Jatko kysymys, mitä jos teen kardaanini alumiinipolyuretaanikomposiitista? Ikäänkuin sandwich rakenne.
tokkopa se kartaani sitä vauhtia lisää tuo :?: kyllä sillä rautasellakin autot liikkuu,kunhan muistaa syödä ne sandwichit varikolla eikä radalla :wink:
Ei kysymys ole vauhdista vaan rakentamisesta. Komposiitit ja sandwich rakenteet ovat teknisesti mielenkiintoisia.
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Post by tumpelo »

Moro Tero,
Et ole yksin teknisen pipertämisen kanssa :D
Suurimmalle osalle" oikeista kilvanajajista" vaan taitaa olla mahdoton ymmärtää että kaikkien touhut ei välttämättä lähde menestymisen pakosta vaan tekemisen ilosta. Piperrellään vaan menemään, ihastellaan hienoja keksintöjä ja palataan kivikaudelle kun "jäädään kiinni".

Nimim. näpertelijä.

Ja nyt talliin tekemään uutta ram air imuresonaattoria ja mitoittamaan yliäänipakoporttia. Simulointi antaa yli 135hp/l...

:wink:
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
slugmika
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 262
Joined: 28 Sep 2006, 10:37
Location: m
Contact:

Re: Saako konepellin tehdä lasikuidusta?

Post by slugmika »

Pyörivät ehdottomasti ei kuidusta, kuten muutenkin HRF luokissa.
Eiköhän sitä teknistä hippastelua pääse harrastamaan jossain muissakin kohteissa :)


Meillähän on säännöt 2015 asti tehtynä, joten ei varmaankaan ole sopivaa muuttaa näitä totuttuja materiaaleja kesken kauden.
Täsmennystähän tämä taas vaatii, joten kirjataan ne käytetyt materiaalit kyljille, konepellille, perälle sekä pulpetille.

Mika
Post Reply