Takalokasuojien rei'itys

Kysymyksiä ja vastauksia Locost sääntöjen tulkintaan

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Takalokasuojien rei'itys

Post by Antti Tuomainen »

Tulipa tässä talven pimeydessä mieleen.....

Aika vakiintunu käytäntö näyttää olevan, että takalokasuojia on rei'itetty. Ilmeisesti jarrujen paremman tuuletuksen takaamiseksi. Itse olisin luokitellut tämän aerodynaamiseksi muutokseksi.

Noh joka tapauksessa kysymys kuuluu: Minkälaiset aukot lokasuojiin sallitaan, vai onko takalokarien rei'itys vapaa? Entä etulokarien?
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Takalokasuojien rei'itys

Post by Tomi Jutila »

kysympä ihan samaa? mulla ei oo lokareita reijitetty enkä ole tuntenut olevani mitenkään altavastaajana tästäsyystä. se mikä ei ole erikseen sallittu on kielletty.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Takalokasuojien rei'itys

Post by Mika Hirvonen »

Tein aikonani aukot lokareihin jäähdyttämään jarruja/akselia. Mulla oli ongelmia Fordin takalaakerin stefojen kanssa. En tiedä oliko mitään apua...

Miksi lokarissa ei voisi olla paria aukkoa jäähdytystä varten? Mitä haittaa siitä on kenellekkään?

Säännöissä on määritelty lokarin takareunan korkeus. Sitten on yleisesti sanottu, että auton pitää muistuttaa Lotus Seveniä. Lokarin muodolle ei ole annettu tarkkoja mittoja, joten en tulkitsisi reijitystä muutokseksi.

En oikein näe miten paria aukkoa lokarissa voisi tulkita suoranaiseksi, suorituskykyä parantavaksi, aerodynamiseksi muutokseksi . Tuskin auto menee sen kovempaa vaikka repii lokarit kokonaan pois.

Tietenkin joku keksii tehdä emmental lokarit ens kaudelle... ehkä sitten joudutaan tarkentamaan sääntöjä.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: Takalokasuojien rei'itys

Post by Tero Frondelius »

Mika Hirvonen wrote:Tein aikonani aukot lokareihin jäähdyttämään jarruja/akselia. Mulla oli ongelmia Fordin takalaakerin stefojen kanssa. En tiedä oliko mitään apua...

Miksi lokarissa ei voisi olla paria aukkoa jäähdytystä varten? Mitä haittaa siitä on kenellekkään?

Säännöissä on määritelty lokarin takareunan korkeus. Sitten on yleisesti sanottu, että auton pitää muistuttaa Lotus Seveniä. Lokarin muodolle ei ole annettu tarkkoja mittoja, joten en tulkitsisi reijitystä muutokseksi.

En oikein näe miten paria aukkoa lokarissa voisi tulkita suoranaiseksi, suorituskykyä parantavaksi, aerodynamiseksi muutokseksi . Tuskin auto menee sen kovempaa vaikka repii lokarit kokonaan pois.

Tietenkin joku keksii tehdä emmental lokarit ens kaudelle... ehkä sitten joudutaan tarkentamaan sääntöjä.
Sitähän se Antti yrittää kysyä eli kaksi kerros lokasuoja, jonka päällimmäisessä kerroksessa on aukot. Vieläkö on ok?
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Takalokasuojien rei'itys

Post by Mika Hirvonen »

Eiköhän yksi kerros lokasuojia riitä pitämään loan suojan sisäpuolella... vai?
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Takalokasuojien rei'itys

Post by Tomi Jutila »

tämä meni loan heitoksi, pärskis.
Marko Leino
Locost expertti
Locost expertti
Posts: 534
Joined: 02 Sep 2009, 12:52
Location: Vihti

Re: Takalokasuojien rei'itys

Post by Marko Leino »

Ei se kulje yhtään sen kovempaa ainakaan noilla mun reijillä. Stefat on nyt kestäny, mieluummin pari pikku reikää kuin öljyä radalla/ jarruissa.
Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: Takalokasuojien rei'itys

Post by Tero Frondelius »

Marko Leino wrote:Ei se kulje yhtään sen kovempaa ainakaan noilla mun reijillä. Stefat on nyt kestäny, mieluummin pari pikku reikää kuin öljyä radalla/ jarruissa.
Itsekin vetoakselin vaihtaneena pitää harkita jäähdytysreikien tekemistä. Onko Mikalla mittaustuloksia lämmöistä ennen ja jälkeen reikien.
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Re: Takalokasuojien rei'itys

Post by Antti Tuomainen »

Joo, itse olen samaa mieltä että rei'ät (jossain kohtuudessa) on ihan ok, ja tuskin merkittävästi vaikuttavat nopeuteen (ainakaan positiivisesti?). Lähinnä uusien tulokkaiden hämmennystä vähentääkseni halusin tähänkin asiaan jotakin yhteisiä komentteja.

Oheisen keskustelun perusteella siis lokareihin voi reikiä laittaa, kunhan pysyy kohtuudessa. Hyvä näin.

Seuraava kysymys sitten onkin että onko joku havainnut tietyn reikä kuvion selkeesti muita paremmaksi jäähdytyksen kannalta? Reiät takalokarin edessä ja takana vai pelkästään edessä?
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Takalokasuojien rei'itys

Post by Mika Hirvonen »

En osaa sanoa oliko aukoista mitään hyötyä tai haittaa. Yleensä jäähdytyksessä poistopuoli on tulopuolta tärkeämpi. Esim formula 3ssa on noin 100mm x 300mm kokoinen jäähdytysilman sisääntuloaukko. Locostin keulassa on moninkerroin isompi aukko.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: Takalokasuojien rei'itys

Post by kippo »

Tomi Jutila wrote:kysympä ihan samaa? mulla ei oo lokareita reijitetty enkä ole tuntenut olevani mitenkään altavastaajana tästäsyystä. se mikä ei ole erikseen sallittu on kielletty.
:idea: nyt se selvis :idea:
sen takia me tomi ollaan vähän mikaa hitaampia kun meillä ei ole reikiä suojissa :)
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Takalokasuojien rei'itys

Post by Tomi Jutila »

kippo wrote:
Tomi Jutila wrote:kysympä ihan samaa? mulla ei oo lokareita reijitetty enkä ole tuntenut olevani mitenkään altavastaajana tästäsyystä. se mikä ei ole erikseen sallittu on kielletty.
:idea: nyt se selvis :idea:
sen takia me tomi ollaan vähän mikaa hitaampia kun meillä ei ole reikiä suojissa :)
mulla on reikä päässä :!:
syys jurvan ekassa lähdössä ajoin suurimmanosan toinen takalokasuoja skalpattuna ja tuloksena oli YLIVOIMAINEN voitto, mitä tästä voi päätellä.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Takalokasuojien rei'itys

Post by Mika Hirvonen »

Ei muuta kuin kehittämän ohjaamosta irrotettavia lokareita :D
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Takalokasuojien rei'itys

Post by Tomi Jutila »

Mika Hirvonen wrote:Ei muuta kuin kehittämän ohjaamosta irrotettavia lokareita :D
sellaisia on jo nähty useastikkin etulokasuojien osalta jo vuosikausia, ainoastaan irroitusjärjestelmän tahdistuksessa ollut epätarkkuksia havaittavissa.
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: Takalokasuojien rei'itys

Post by kippo »

Tomi Jutila wrote:
Mika Hirvonen wrote:Ei muuta kuin kehittämän ohjaamosta irrotettavia lokareita :D
sellaisia on jo nähty useastikkin etulokasuojien osalta jo vuosikausia, ainoastaan irroitusjärjestelmän tahdistuksessa ollut epätarkkuksia havaittavissa.
jotkuhan oli kehitelly tällekauelle rattaan alle sukseksi kääntyvät etulokarit vauhtia kasvattamaan mutta ne ei oikein vissiin toiminut suunnitelmienmukaan 8)
Post Reply