Taka-akselin muuttaminen?

Kysymyksiä ja vastauksia Locost sääntöjen tulkintaan

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Post by Jari Kauttonen »

Mulla on 716 laatokan perään tehty jäähdytys rivat (ainakin Kake ja pari muutakin on sen nähnyt) Hyödyllisyydestä en osaa sanoa mitään. Endurancessa noita touhuiltiin penarin periin ja ainakin niissä auttoi.

Jos tuo nyt sitten on jonkun mielestä laiton keksintö niin... Ei muuta kuin mielipidettä kehiin :roll:
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Post by Tomi Jutila »

semmosenkin oon nähny toisaalla ralliautosa et banjon pyöreä takaosa "kuppi" otetaan poijes ja väliin laitetaan koroketta eli kuppia siirretään taaksepäin, tällä lisätään perän öljytilavuutta. mahtuuko meijän sääntöön?
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Post by Johan Svahn »

kippo wrote:tommoinen ei toimi aivan joka perään harvassa on alumiini kuori. aika hyvät pidot varmaan löytyy noilla piikeillä missäspäin ajeletta jäällä. aika rankka lisärunko auton alla mutta varmaan hyvin jäykistää perusrunkoa onkos toi se auto jolla olet ajellu radallakin.
On joo.. Triumph Tr4
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Post by Antti Tuomainen »

kippo wrote:tommoinen ei toimi aivan joka perään harvassa on alumiini kuori. aika hyvät pidot varmaan löytyy noilla piikeillä missäspäin ajeletta jäällä. aika rankka lisärunko auton alla mutta varmaan hyvin jäykistää perusrunkoa onkos toi se auto jolla olet ajellu radallakin.

Luulis tommosen rakenteen jäähyttävän (ainakin vähän) ihan teräskuorissakin ja teräsputkellakin. Luultavasti paremmin kuin banjon ulkopuolelle hitsattu rivoitus?

Keskustelusta jääny useita avoimia kysymystä:

- Saako perän öljy tilavuutta lisätä laittamalla lisälaipan kannen / "kupin" ja perän väliin? Itse ehdottasin että tämä on ok, varsinkin jos kyseessä on siis alkuperäisin pultein / pulttijaolla kiinnitetty välilaippa.

- Saako perän kannen / "kupin" tehdä kokonaan uuden eri materiaalista? Tää onkin sitten hankalampi rajanveto. mitä mieltä ihmiset on? itse en näe estettä. Ladan perästäkin säästää helposti 60 grammaa kun viikon verran takoo alumiinilevyä koivupöllin päällä kupiksi.

- Saako perään hitsata jäähdytys ripoja? itse en ole tähän uskaltanut lähteä vaikka mielessä on käynyt. kuulemma jotkut on uskaltanut. Tarttis varmaan selkeesti linjata onko ok?
a) jäähdytys rivat ei oleellisesti jäykistä akselia (mun mielestä vois olla ok)
b) jäähdytys rivat myös jäykistää akselia (mun mielestä menee jo (muun keskustelun perusteella) yli)
c) jäähdytysrivat selkeesti muodostaa "takakonttiin" pohjalevyn (mun mielestä jo selkeesti sääntöjen hengen vastainen)

- Saako perään hitsata yhteet öljyn kierrätykseen ulkopuoliselle jäähdyttimelle (keksustelun perusteella ok?)

- Saako perään hitsata yhteet ja sisäiset rakenteet (putken) öljyn jäähdyttämiseksi ulkopuolisella a) ilmalla b) vedellä c) tms (keskustelun perusteella ok?)


HEH! Enpä arvannu että tästä paisuun näinkin paljon kirjottelun aihetta kun keskustelua avasin. :D


Summa summarum: Eli taka-akselin (banjon) alkuperäisiä mittoja ei parane oleellisesti muuttaa, mutta kaikkea pikkusälää saa hitsailla ja isompia juttuja (kuten irtolevikkeet banjon päähän vetarin sijaan) pultatata lisäkkeeksi jos mielikuvitusta riittää??? Mun mielestä kuulostas aika locost-henkiseltä.
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Post by Antti Tuomainen »

KakeK wrote:Hommaa antti ruottista alumiinibanjollinen volvon perä. suomesta ei taida löytyä oikee helpolla. tos yks volvo purkaja kehui yhden tavanneen uransa aikana jostain 262 mallistakahan mahtoi olla :) tai enkkuperää on alumiinimurikalla kans ku eteen sattuu. englannista vois löytyä bda perse :)

Eipä meinaa löytyä Ruotsistakaan alumiini banjoja. Tehdas on niitä kuulemma ostanu isot kasat takasin joskus aikoinaan A-ryhmän rata-kalustoaan varten. Kysyttyä kamaa siis ja ei löytyny ainakaan mun tietämistä kauppapaikoista....jotain ralli speciaali kirppareita varmaan on Ruotsissakin, mutta ei minun tiedossa.

Sen sijaan alumiinisia takakansia "kuppeja" löytyy romuttamoilta vaikka kuinka, jos joku semmosesta iloiseksi tulee.

Toisaalta tilanne on (toistaiseksi) ohi, kun odotellaan niitä Ladan pitkiä välityksiä.
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Post by Johan Svahn »

Antti Tuomainen wrote:
kippo wrote:tommoinen ei toimi aivan joka perään harvassa on alumiini kuori. aika hyvät pidot varmaan löytyy noilla piikeillä missäspäin ajeletta jäällä. aika rankka lisärunko auton alla mutta varmaan hyvin jäykistää perusrunkoa onkos toi se auto jolla olet ajellu radallakin.

Luulis tommosen rakenteen jäähyttävän (ainakin vähän) ihan teräskuorissakin ja teräsputkellakin. Luultavasti paremmin kuin banjon ulkopuolelle hitsattu rivoitus?
Kun tuohon putkeen liittää letkun joka ottaa jostain raitista ilmaa niin viileä ilma kulkeutuu letkun ja putken läpi ja viilentää koppaa.. --> viileämpi öljy :wink:
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
raulironkko
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 223
Joined: 10 Mar 2012, 21:22

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Post by raulironkko »

Tarina kertoo, että Volvolla laitettiin välillä kalliimpia osia tavan malleihin, kun ei muuta ollu hyllyssä. Pienen tehtaan saldot välillä vaihteli. Ite etin kans aikoinaan kevyempää alukoppa-1031-perää tuloksetta. Automaatin rautaperässä, ainaki 244-amerikan mallissa oli jäähdytysrivat. Onko capri 3-mallin perää kuka laitellu, semmonen ois tulossa kolmekakkoseen jossain vaiheessa, kevyt se on ainaski.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Post by Tomi Jutila »

Tomi Jutila wrote:semmosenkin oon nähny toisaalla ralliautosa et banjon pyöreä takaosa "kuppi" otetaan poijes ja väliin laitetaan koroketta eli kuppia siirretään taaksepäin, tällä lisätään perän öljytilavuutta. mahtuuko meijän sääntöön?
tossapa oikeen valmiikstehty kuppi yllämainittuun modaukseen

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-ENGLISH- ... 2a35aa208f
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Post by KakeK »

Eikö toi mee sääntöön yhtälailla kun esim. kytkimen vahvistaminen pyörän koneis. lähes kaikkien etu että pelit kestäis ja olis viivalla :)
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Post by tumpelo »

Kyselin enempi lämpimikseni. Mun mielestä perän ja laatikonkin jäähdyttelyt kuuluu ihan normaaliin arkeen?

Full floaterilla tarkoitin siis ratkaisua, jossa vetoakseli ei osallistu pyörän tukemiseen vaan välittää vain momenttia. Akseliputken päähän tulee hitsattavaksi "napa", johon sitten irtovetari työnnetään, uritus vetarin molemmissa päissä. Esim.
http://www.sellholm.se/
Bakaxel, avlastad, Volvo... Empä nyt heti keksinyt kotimaista termiä.
Homman kauneus on siinä, että vetarin voi mitoittaa pelkän väännön mukaan...Ja toisaalta pyörä on tukevahkosti paikoillaan. Sitten vois ajaa sadekelillä paljon ohuemmilla (kevyemmillä) puikoilla kun ruiskuun valitsee sadekelin softan :shock:

Tuomo
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Post by Mika Hirvonen »

Atlaksiin ainakin löytyy kittejä millä ne voi muuttaa uiviksi. Ei välttämättä tartte hitsata mitään. Pulttaa sopivan muotoisen alumiini kikkareen akselin päälle ja siihen jonkun etuvetoauton etunavat kiinni.
Aika painava kokonaisuus, mutta pyörivää massaa saisi vähennettyä.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Re: Taka-akselin muuttaminen?

Post by Johan Svahn »

Mika Hirvonen wrote:Atlaksiin ainakin löytyy kittejä millä ne voi muuttaa uiviksi. Ei välttämättä tartte hitsata mitään. Pulttaa sopivan muotoisen alumiini kikkareen akselin päälle ja siihen jonkun etuvetoauton etunavat kiinni.
Aika painava kokonaisuus, mutta pyörivää massaa saisi vähennettyä.
Iso Atlakseen saa vielä alu kuoret Zakspeed logolla 8)
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
Post Reply