Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Kysymyksiä ja vastauksia Locost sääntöjen tulkintaan

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Paavo Lämsä
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 37
Joined: 20 Jun 2012, 20:18

Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Post by Paavo Lämsä »

Minkälaisia muutoksia tulossa, vai onko vielä moponkoneelle suotuisat? :roll:
Kiinnostas tietää että jatkaisko ko luokassa vai miettiskö muita kustannustehokkaampia laitteita?
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Post by kippo »

On vielä mopon koneellekkin suotuisat säännöt :( ja vielä suotuisammaksi muuttu
Mika Lindqvist
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 616
Joined: 28 Mar 2013, 20:05

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Post by Mika Lindqvist »

hyvät säännöt. niitten puolesta ei tarvi luokkaa vaihtaa.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Post by Tomi Jutila »

kippo wrote:On vielä mopon koneellekkin suotuisat säännöt :( ja vielä suotuisammaksi muuttu
mitä se kippo höpäjää, jos autonkoneisille sallitaan täysin vapaa vaihdelaatikko, kisaveivit alkuperäisillä mitoilla ja 1.8 koneitten mukaantuloa helpotettiin niin miten ihmeessä sen voi nähdä että moponkoneita suositaan kun mopot saa ottaa puolestaan vain pakin pois :?: :?:
varsinkin autonkoneisten rakentamista suosittiin.

säännöt ovat puhtaaksikirjoitettavana ja hallituksen tarkastettavana. jäsenistölle nyt hieman malttia sillä olemme uusien sääntöjen kanssa vähintäänkin 5kk etuajassa sillä yleensä niitä aletaan vasta lokakuussa tekemään, nyt säännöt on tehty jo ja ne ovat sellaiset että helpottavat rakentamista ja alentavat kustannuksia tekemättä yhdestäkään autosta kilpailukyvytöntä.
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Post by kippo »

kippo wrote:On vielä mopon koneellekkin suotuisat säännöt :( ja vielä suotuisammaksi muuttu
jaa anteeksi en huomannut tarkentaa elikkä puhuin omasta autostani suhteessa mopoihin.

joo rakentelua autonkoneelle ja mopon koneelle kyllä helpotettiin hyvään suuntaan
Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Post by Tero Frondelius »

Paavo Lämsä wrote:vai miettiskö muita kustannustehokkaampia laitteita?
Minua jäi kaivelemaan, että mikä on sinun mielestäsi kustannustehokkaampi? Minulla ei tule muita kuin vakio 1600 mieleen. Meinasitko vakio 1600 luokkaan siirtyä?
Paavo Lämsä
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 37
Joined: 20 Jun 2012, 20:18

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Post by Paavo Lämsä »

Tero Frondelius wrote:
Paavo Lämsä wrote:vai miettiskö muita kustannustehokkaampia laitteita?
Minua jäi kaivelemaan, että mikä on sinun mielestäsi kustannustehokkaampi? Minulla ei tule muita kuin vakio 1600 mieleen. Meinasitko vakio 1600 luokkaan siirtyä?
Semmone on kustannus tehokasta että ei tartteis vaikka mittatilaus mäntiä hankkii jos toi kiertokanget ois ollu vapaat ja sekii on kustannus tehokasta ettei tarviis sit olla jatkuvast moottorit levällää noitte paskoje vakio osien kans ja ruisku koneesee kaasareit työntämää vitun aikasta puuhastelua mut täähä olikii vissii historiikkia
Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Post by Tero Frondelius »

Paavo Lämsä wrote:
Tero Frondelius wrote:
Paavo Lämsä wrote:vai miettiskö muita kustannustehokkaampia laitteita?
Minua jäi kaivelemaan, että mikä on sinun mielestäsi kustannustehokkaampi? Minulla ei tule muita kuin vakio 1600 mieleen. Meinasitko vakio 1600 luokkaan siirtyä?
Semmone on kustannus tehokasta että ei tartteis vaikka mittatilaus mäntiä hankkii jos toi kiertokanget ois ollu vapaat ja sekii on kustannus tehokasta ettei tarviis sit olla jatkuvast moottorit levällää noitte paskoje vakio osien kans ja ruisku koneesee kaasareit työntämää vitun aikasta puuhastelua mut täähä olikii vissii historiikkia
Jos tulkitsin oikein, niin luotettavuus on kustannustehokasta. Vakiomoottori on luotettava. Yritimme tosissaan hallitusporukalla löytää vaihtoehtoja jotka suosisivat vakio auton moottoreita. Se on hankalaa sillä auton moottori on suunniteltu eri spekseillä kuin mitä motorsportissa tarvitaan. Eli vakio moottorisesta autosta ei saa, ainakaan halvalla, kilpailukykyistä verrattuna vakio moottoripyörän moottoriseen autoon verrattuna. Moottoripyörän moottorin suunnittelu speksit ovat hyvin lähellä motorsportin speksejä. Tosin säännöt eivät kiellä vakiomoottorin käyttöä nytkään.

Ruiskut tulevat kaudelle 2016.
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Post by kippo »

terolta ja tomilta jäi mainitsematta että auton moottorisia tullaan rankaisemaan suorakytkentä vaihteiston käytöstä 3% lisäpainolla kaudelle -16 ja se ei ollut minun "saavutus kokouksessa" yritin kyllä vastustaa mutta liian vähäisen kannatuksen myötä se kaatui äänin oliko peräti 1/11
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Post by Tomi Jutila »

kippo wrote:terolta ja tomilta jäi mainitsematta että auton moottorisia tullaan rankaisemaan suorakytkentä vaihteiston käytöstä 3% lisäpainolla kaudelle -16 ja se ei ollut minun "saavutus kokouksessa" yritin kyllä vastustaa mutta liian vähäisen kannatuksen myötä se kaatui äänin oliko peräti 1/11
sillä 3% painolisällä saa tehdä TÄYSIN vapaan vaihdelaatikon,suorakytkyn, saa laittaa jatkopaloja, ei tarvii olla vakiokuoret....
tässä kustannustehokkuutta palkitaan, aja vakiolootalla saat 3% painoedun, semmosella joskus joku kuulema pärjännykki :shock:
kiertokankien vapautuksella (vakiomitat, teräksiset) haimme juuri että suurien volyymien massatuotantoisten autonmoottoristen rakentaminen/viritys helpottuu.
aihion ei tarvitse olla harvinainen ja kallis esim gti-gsi... vaan ihan tavis avensis moottori mihin pareet veivit joka mahdollistaa sitten halun mukaan muun virittämisen, ne veivit kun ovat se suurin rajoittava tekijä.
vakioiden ja ennenkaikkea halpojen ruiskutustekniikoiden mukaansaamista helpotettiin myös.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Post by Tomi Jutila »

kippo wrote:terolta ja tomilta jäi mainitsematta että auton moottorisia tullaan rankaisemaan suorakytkentä vaihteiston käytöstä 3% lisäpainolla kaudelle -16 ja se ei ollut minun "saavutus kokouksessa" yritin kyllä vastustaa mutta liian vähäisen kannatuksen myötä se kaatui äänin oliko peräti 1/11
olisko se ollut parempi jos autossasi oleva vaihdelaatikko olisi tullut sääntöjen vastaiseksi.
kyseessä oleva vaihdelaatikko on ollut mukana erivapaudella kauden -15 loppuun, erivapauksia on myönnetty kaikkiaan 2kpl eikä niitä tulla jatkossa myöntämään mihinkään, näillä uusilla säännöillä kukaan ei tarvitse erivapauksia kun lähes kaikki on sallittua, ainakin kaikki suurimmat mutinat viimeisen viidenvuoden ajalta.
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Post by kippo »

Ei se olis parempi.. mutta olishan sen voinnu hyväkkyä rankasematta kun sillä välipalalla ei ole saavutettu mitään kilpailullista ylivoimaa mutta nähtävästi se on heti rankasun paikka että eens yrittä mopoille pärjätä ja tunkee sinne kolmen kärkeen
Mika Lindqvist
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 616
Joined: 28 Mar 2013, 20:05

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Post by Mika Lindqvist »

kippo wrote:terolta ja tomilta jäi mainitsematta että auton moottorisia tullaan rankaisemaan suorakytkentä vaihteiston käytöstä 3% lisäpainolla kaudelle -16 ja se ei ollut minun "saavutus kokouksessa" yritin kyllä vastustaa mutta liian vähäisen kannatuksen myötä se kaatui äänin oliko peräti 1/11
kokouksessa oli kaksi äänestystä.
lisäpainonpaikka oli noilla numeroilla vapaa

toinen oli maavaran mittaus jossa kiinnitysmutterien huomioimatta jättäminen hylättiin eli jos haluvaa auton tonttiin ni pitää helpoista kiinnityksistä tehä vaikeet
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Post by kippo »

Elikkä mopomiehen esitys sai muilta mopomiehiltä täyden kannatuksen yhen vastusteluista huolimatta ja epätietoiset siirty suurimman ryhmän taakse tulos ilman äänestystä 1/11
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?

Post by Antti Tuomainen »

Nyt on kyllä keskustelun sävy muuttunut inhottavaan suuntaan.

Henkilökohtaisesti äänestin vaihdelaatikon osalta painonlisäyksen puolesta kahdesta syystä:
a) yhtenäisen käytännön puolesta moottorityypistä riippumatta. suorakytkennästä on sallittu lisäpainon kanssa
b) vakio-osien käyttämisen suosimiseksi. Poikkeaminen vakio rakenteesta sallittu lisäpainon kanssa.
c) eksoottiset vaihdelaatikot edelleen sallittu, mikäli haluaa harrastaa rakentamista.


On hyvin ikävää, että tästä aiheutuu muutostarpeita joihinkin autoihin. Mutta toisaalta jos se lisää rakentamisen helppoutta ja houkuttelee uusia jäseniä, niin usken että mielipahasta huolimatta tämä oli hyvä linjaus.

Ihan yhtälailla esimerkiksi, vaivalla rakentamani jarrulevyratkaisu menee romukoppaan, samoin kuin esimerkiksi vaivalla rakennetut pulttikiinnitykset moottorille (joidenkin jopa vaivalla poistamat vanhat hitsatut rakenteet) jne. Siitä huolimatta että itseäni nämä päätökset ja uudelleen rakentaminen turhauttaa, olen päättänyt olla asiasta mainitsematta ja luotan siihen että pitkässä juoksussa koko lajin/luokan kannalta suunta on oikea.
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
Post Reply