Kardaanitunnelin muokkaus, taka-akseli, maavara

Kysymyksiä ja vastauksia Locost sääntöjen tulkintaan

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

jos ymmärrän oikein kysymyksen niin :oops: . sakkoa ei tule jos käytössä on kirjan reijät vaikka oliskin säätömahdollisuus.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Joo kysymys oli vähän vaikeaselkoinen :) Porasin pari ylimääräistä reikää, jotta kiinnityspisteen korkeutta voisi säätää. Oletuksena on, että käytetään kirjan mukaisia kiinnityspisteitä, jolloin 3% boonusta ei siis tule. Hyvä.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Post by pasi.t »

:?: hetkinen. ei kait kirjan korkeuksia voi muuttaa, ilman sakkoa? hä.
BATMAN
Jäsen
Jäsen
Posts: 89
Joined: 15 Sep 2006, 07:25
Location: Askola

Post by BATMAN »

Onko sääntökirjassa määrätty panhard tangon kiinnityspaikkaa akselissa, jos ei ole niin olisiko hyviä vinkkejä aiheesta?
Toisekseen kirjassa ilmeisesti takaiskareiden alapään kiinnityspisteille joku määräys? ja entäs käytännössä 13" iskareiden kanssa?
markku

Post by markku »

akselille tulevat kiinnitykset noilta osin vapaat. panhardin korinpuoleinen kiinnitys mielellään kirjan kohtaan mutta korkeus vapaa.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Jatketaan sitten takatukivarsien pituuksilla. Ilmeisesti kirjan pituusmitoista (kuvan 7.16.) 305mm on "oikea"?

Tupakkiaskin kanteen piirtämäni luonnoksen mukaan takatukivarret laskeutuvat eteenpäin eivätkä ole yhdensuuntaiset ajokorkeudessa. Eiks niin? (selasin kisakuvia mutta ei missään edes pilkistä nuo takatukivarret).

Kardaanin laippa tulee hieman vinoon ylöspäin ajokorkeudessa... Voisikohan tätä kompensoida ja hitsata akselin korvakkeet hieman takaviistoon (EDIT: ei etuviistoon niinkuin ensin kirjottelin. Jos siis ajatellaan että laippa on hitsattaessa pystysuorassa).
Ei taida rikkoa mitään sääntöä?
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Post by pasi.t »

8) käsittääkseni akselin voit kääntää mihin asentoon haluat, kunhan laippa vaan on eteenpäin :oops: olen kuullut, että jotkut ovat käyttäneet jokseenkin 3 asteen kulmaa kardaanin suhteen, en tiedä onko asteet edes,sieltäpäinkään. tee vähintäänkin toiset tangot pituus säädettäviksi, niin voit muuttaa kulman halutuksi :roll:
kms
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 34
Joined: 19 Mar 2007, 23:31
Location: Raisio

Post by kms »

Kardaaneissa olevaa ristiniveltä ei oikeasti edes saa laittaa ihan luotisuoraan akselin kanssa. Jos näin tekee, kuluu laakeri nopeammin väljäksi.
Kummallista mutta totta.
Perustuu siihen, että neulalaakerin neulan pitää liikkua senverran, että se pääsee pyörähtämään ainakin kokonaisen kierroksen. Muten se kaivaa itselleen montun.
Näin lyhyesti selitettynä, siis.
3 astetta kuullostaa ihan passelilta.
The older I get, The faster I was.
BATMAN
Jäsen
Jäsen
Posts: 89
Joined: 15 Sep 2006, 07:25
Location: Askola

Post by BATMAN »

Sain häkkyrän eilen rullaavaksi ja pitihän heti tehdä jousitus testi, eli pomppia rungon päällä :D .
Taka-akselin murkula ottaa aika helposti kardaanitunnelin takapään poikittaiseen putkeen, saako sitä pätkää poistaa ja tehdä ylemmäksi uuden?
Ei se varmaan monesta sentistä ole kiinni, mutta ei viitsisi alkaa murkulaa silpomaan.
Iskareiden alasilmukat kiinnitin samaan pulttiin millä on myös ylempi uniball akselissa kiinni, onko jollain jo toimivan auton omistajalla iskari salla tavalla kiinni, eli onko paikka hyvä?
markku

Post by markku »

saa katkaista ja siirtää. mutta ei unohtaa pois :lol: . meillä iskarin alapää on kiinni taka akselin putken yläpinnan ja puolenvälin välissä. joten veikkaan auton takapään jäävän korkeelle.
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Post by kippo »

kardaani tunnelin osalta mullakin on korotettu väliputki jotta saadaan jousto halutuksi. itellä pohjan korkeus takapäästä rullaavana n.9cm
Post Reply