Kardaanitunnelin muokkaus, taka-akseli, maavara

Kysymyksiä ja vastauksia Locost sääntöjen tulkintaan

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Kardaanitunnelin muokkaus, taka-akseli, maavara

Post by tumpelo »

:idea: Säännöissä mainitaan että kardaanitunnelia saa jossainmäärin muokata. Tarkoittaako tämä sitä että voin hiukan leventää istumakaukaloa vasemmalta saadakseni sisään sellaisen istumon, johon persauskin sopii kyytiin?

:shock: Ja oliko niin, että vaihteistolle voi tehdä kyhmyn/patin tarpeen mukaan mutta kytkinkopan on sovittava originaalimittaiseen reikään. Vaiko mitenkö?

Sitten vielä:
:?: Tarvitseeko taka-akselin korvakkeiden tukivarsia varten olla kirjan mukaiset vai voiko "keventää" ja "vahvistaa"? Saako akseliputkeen hitsata vahvikkeita kiinnityksille?

Ja jatkuu, tekniikkahan saa tulla auton runkoputkien alle, maavara mitataan alimmasta kohdasta, niinhän? :oops:
T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
User avatar
JK
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 127
Joined: 18 Aug 2007, 18:11
Location: Toholampi

Post by JK »

Maavara vähintään 65 mm kuljettajan istuessa autossa (ei koske pakoputkistoa ja "pohjapanssaria").
Jyri Kellosalo #707
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

siihen perseen kyytiin sopimiseen en ota kantaa :lol: . mutta koitappa valitsemaasi (auton) perä vaihtoehtoa runkoon ennen kuin hitsailet tunnelia kauheen kovaan. meillä ainakin on jouduttu vähän levittämään tunnelin takapäätä. vaihdelaatikkoa ja koppaa varten saa muuttaa tunnelia. kytkin ja vauhtipyörä pitää sijaita kokonaisuudessaan konehuoneessa.


nyt on säännöissä näkyvissä jokin outo juttu. kyllä sääntö on sovittu niin että tunnelia saa muuttaa laatikolle ja kopalle. alkuun sääntö oli niin ettei koppa saanut olla tunnelissa ollenkaan. mutta että kone valikoimaa saataisiin laajennettua niin nyt koppaa saa upottaa aina kytkimen alkuun asti. täytyy pikaisesti muuttaa sääntöihin oikein muuttunut jossain päivitys vaiheessa.

korvakkeet taka akseliin kirjan mukaan tai ainakin niin lähelle kuin kukakin pystyy.

Maavara vähintään 65 mm kuljettajan istuessa autossa (ei koske pakoputkistoa ja "pohjapanssaria"). 200mm leveen pohjapanssarin alle mahtuu öljypohja ja varmaan kytkinkopan matalin kohta. muuten pitäs romut olla yli 65mm radasta.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
BATMAN
Jäsen
Jäsen
Posts: 89
Joined: 15 Sep 2006, 07:25
Location: Askola

Post by BATMAN »

Olisikohan jollain sääntökirja lähistöllä, tarvisin ne taka-akselin linkkikorvakkeiden reikien paikat verrattuna akseliin.
Itselläni ei tuota kirjaa nimittäin ole :oops: .
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Tohon on kaks mittaa, riippuen miltä sivulta katsoo.

Sivulla 64. Kummankin jousituskiinnityspisteiden reikien keskipisteiden välimatka 146mm (sekä akselisto, että korin korvakkeet).

Sivulla 72. Taka-akselin jousituskiinnityspisteiden reikien keskipisteiden välimatka 110mm (135mm - 25mm).

Meillä tais olla 146mm kummatkin. Toi 110mm muuttaa mun mielestä geometriaa ja kestävyyttä huonompaan suuntaan...

Linkkien reikää ei ole pituussuunnassa mitoitettu, mutta kuva antaa ymmärtää että se on pituussuunnassa taka-akselin takareunan kohdalla.

Meidän autoa voi katsella blogista:
http://bogeyracinglocost.blogspot.com/2 ... n-acs.html

(Mun mielestä teit ihan oikein kun et hankkinut kirjaa...)
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

taitaa suurimmassa osassa autoja olla akselin kiinnitys tehty ihan kuvan mukaan s 72 koska mistään muualta ei voi saada kiinnitys pisteiden väliä suhteessa akseliin.

rungon kiinnitys tehdään s 64 mukaan koska muualla ei ole mitoitusta saatavana. tämän kiinnityksenhän saa sääntöjen mukaan muttaa mieleiseksi.


eihän nämä kiinnitykset ole lähelläkään parasta mutta minkäs tekee.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
BATMAN
Jäsen
Jäsen
Posts: 89
Joined: 15 Sep 2006, 07:25
Location: Askola

Post by BATMAN »

Eli sivun 72 mittojen mukaan tehty kiinnitys on ainoa vaihtoehto, ellei halua 3% painonlisää :?: .
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Melko yksiselitteinen toi kuva sivulla 64 on, eli sen mukaan akselin jousituspisteet ja rungon jousituspisteet ovat 146mm toisistaan.
Kirja wrote:The rear suspension brackets are welded in position as shown in Fig. 4.35. It is advisable to support the chassis on axle stands, then place the axle in position and support it at the correct height, with the four trailing arms fitted and parallel to the chassis.
En oikein ymmärrä kuka suunnittelisi takajousituksen niin että reaktiovoimat pyrkivät painamaan takajousitusta kasaan kiihdyttäessä. Tämä on melko päinvastaista verrattuna siihen mitä yleensä tapahtuu, eikä tule mieleen yhtään esimerkkiä missä vastaava olisi käytössä.

Eli tulkitsin tuon niin että sivun 72 ja 64 mukaisista mitoituksista saa valita mieleisensä ilman tuota 3% painolisää.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

no täytyypä ruveta muuttamaan taka akselin kiinnikkeitä jos kerta asia on vapaasti valittavissa. 64 kuvassa ei ole akselille paikkaa määritetty. joten puotamme kiinnitykset tonttiin. täytyy varmaan katsella muutamasta kirjasta parhaat mallit kiinnityksille ja tukivarsille myös eteen. ettei häviä pelkillä tulkinnoilla :lol: jo.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
PMC
Jäsen
Jäsen
Posts: 84
Joined: 12 Jun 2006, 13:46
Location: Hollola
Contact:

Post by PMC »

Kysyin asiaa aikanaan Norjassa ajaneelta tiimiltä (pari vuotta sitten) ja ainakin silloin sääntöä tulkittiin heillä tukivarsien osalta seuraavasti.

Säännöt ovat kuvien mukaan, kirjan teksteistä ei tarvitse niin välittää. Esim. ylemmässä etutukivarressa oli mittavirhe kuvassa verrattuna tekstiin, mutta tukivarsien tuli olla KUVAN mukaiset. Sama homma takana eli heillä takatukivarret tulivat olla Markun mainitsemalla tavalla ilman painolisää.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

jaa empä rupeekkaan muuttamaan taka akselin kiinnikkeitä :oops: niitä kun ei saa sääntöjen mukaan muuttaa. etupäätä saa muuttaa 3% säännöllä. säännöissä noin:

Kallistuksen vakaaja edessä sallittu. Vaihtoehtoisena ratkaisuna voi vaihtaa Panhardrodin sekä muuttaa pitkittäisten tukien etummaiset kiinnityspisteet niin että tuet ovat vaakatasossa auton ollessaan normaali korkeudella. Yhden tai useamman näistä (vakaaja, Panhardrodin vaihto, kiinnityspisteiden muutto) muutoksista antavat yhdessä 3 % painolisän.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Post by pasi.t »

:( on ikävää, että kirja antaa eri mittoja noille tangoille. me päädyimme tähän 3% ratkaisuun, eli etupään kiinnikkeiden korkeuden muutoksiin, meillä on siis etupäässä säädettävät korkeudet. käsittääkseni kirjassa on hyvin selkeä kuva taka-akselin kiinityksestä, johon on merkitty myös muut mitat minkälainen kiinnityksen tulee olla. tässä kuvassa ei anneta eri vaihtoehtoja korkeuksille, eikä taka-akselin sijoituspaikalle. iskarin kiinitys pistettä ei tosin voi laittaa noin paitsi offroad autoissa. jos asiassa on vielä jotain, niin on varmaan hallituksen viisainta ratkasta kiista. :idea:
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Meillä myös toi 3% käytössä kun kiinnityspisteitä on vähän siirretty.

Ei mun mielestä tässä asiassa oo mitään kiistaa. Mun mielestä on nyt ihan hyvin selitetty. Ottaa vaan päähän että tehtiin toi mitoitus väärän sivun mukaan.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Entä jos on etupää on säädettävä, mutta säätönä käytää kirjan mukaisia kiinnityspisteitä, niin silloin ilmeisesti 3% lisää ei tule?
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Post by pasi.t »

jos pystysuunnassa, niin tulee. jos tarkoitat pituutta niin mun mielestä ei tule.
Post Reply