Vakaaja ja panhard

Kysymyksiä ja vastauksia Locost sääntöjen tulkintaan

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Vakaaja ja panhard

Post by multanen »

Tästä sääntökohdasta pitäisi saada tarkennusta:
<i>"Kallistuksen vakaaja edessä sallittu. Vaihtoehtoisena ratkaisuna voi vaihtaa Panhardrodin sekä muuttaa pitkittäisten tukien etummaiset kiinnityspisteet niin että tuet ovat vaakatasossa auton ollessaan normaali korkeudella. Yhden tai useamman näistä (vakaaja, Panhardrodin vaihto, kiinnityspisteiden muutto) muutoksista antavat yhdessä 3 % painolisän."</i>

Eli mikä on tuo "Panhardrodin vaihto", mikä siinä vaihtuu ja mistä mihin.

Olen suunnitellut laittavani kallistuksenvakaajan eteen joten ilmeisesti saisin myös muuttaa takajousituksen kiinnityspisteet samaan 3%:iin..?
Sitten pitää vain varoa tekemästä Panhard-tangolle jotain (vaihtaa).

Meneekö tulkintani oikein?
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Ihan vaan arvaus, mutta olen ymmärtänyt, että panhardin vaihdolla tarkoitetaan panhard tangon korvaamista esim. watts linkeillä?
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Post by Johan Svahn »

panhard -> watts
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
User avatar
Tero Kellosalo
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 259
Joined: 18 Sep 2006, 09:03
Location: Toholampi
Contact:

Post by Tero Kellosalo »

Oliskos Wattista hyötyä..?
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Watts linkistä saatu hyöty on melko pieni. Ainoa hyvä puoli mikä tulee mieleen on ettei taka-akseli liiku sivuttaissuuntaisesti töyssyjen yli.

Melko monimutkainen systeemi korvaamaan panhardin. Ja mikäli säännöt sallivat panhardin vaihdon muuhun taka-akseliston tukirakenteeseen, eivät säännöt salli rungon ylimääräistä jäykistämistä. Eli jäykkien kiinnityskohtien löytäminen rungosta saattaa olla melko hankalaa.

Kannattaa myös muistaa että taka-akselin tukemistapoja on jenkkilässä monia. Miksei 3-link, 4-link, Torque tube, Nascar tai joku muu?

Jos panhardia tahtoo korvata niin: http://www.not2fast.com/chassis/mumford.gif
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Re: Vakaaja ja panhard

Post by multanen »

Säännöt: <i>"Kallistuksen vakaaja edessä sallittu. Vaihtoehtoisena ratkaisuna voi vaihtaa Panhardrodin sekä muuttaa pitkittäisten tukien etummaiset kiinnityspisteet niin että tuet ovat vaakatasossa auton ollessaan normaali korkeudella. Yhden tai useamman näistä (vakaaja, Panhardrodin vaihto, kiinnityspisteiden muutto) muutoksista antavat yhdessä 3 % painolisän."</i>

Nyt olisi tämä ajankohtainen. Kuukauden tauon jälkeen luettuna vaikuttaa siltä että samaan autoon EI SAA laittaa vakaajaa ja muuttaa taka-akselin kiinnityksiä. Eli sitä tarkoittaisi tuo sana "vaihtoehtoisena".

(Aiemmin tulkitsin että Panhard tangon vaihto ja tukien muutto olisivat ne vaihtoehtoiset mutta silloin "sekä"- sanan tilalla pitäisi oikeastaan olla "tai").

Kumpikohan on oikea tulkinta :?:
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Post by Johan Svahn »

Vaikka suomenkielen taitoni on perseestä niin tämä selittää asian aika hyvin mielestäni -> Yhden tai useamman näistä (vakaaja, Panhardrodin vaihto, kiinnityspisteiden muutto) muutoksista antavat yhdessä 3 % painolisän.

Tässä ruotsi / norja versio!!
Det är tilåtet att använda stabiliseringstag fram. Det är tillåtet att ersätta pannardstaget med alternativa lösninger ock det är tillåtet att förändra de främre fästene på de längsgående stagen, så att stagen är i våg när bilen har sin normala höjd. En eller flera av dessa förändringar vill tillsammans ge 3% vikttilägg
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Ahaa, suomenkielisessä versiossa on tuo sana "vaihtoehtoisena" joutunut väärään paikkaan.

Elikkäs saa laittaa samaan autoon etuvakaajan ja muutetut takatukivarsien kiinnityspisteet (ja saisi laittaa vielä Watt-nivelenkin tms. samaan 3%:iin - mut en laita).
Post Reply