Sääntökeskustelua tuleville kausille (2009-)

Kysymyksiä ja vastauksia Locost sääntöjen tulkintaan

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

no niin nyt on kuultu sitten "isoja" herroja.

kannat oli erittäin selvät.

hrf: jos tulee kylpyamme päälle niin ne autot ei aja hrf:n kisoissa. autoja pidetään nyt jo liiankin nopeina. toive oli että jatkaisimme nyky säännöillä. käy 2007 säännötkin kun selitettiin asiaa nyky moottorien kannalta. toivovat hyvin pitkää jäädytys aikaa.

akk: toivovat että luokka pysyisi halpaluokkana pysyvillä säännöillä. jäädytys vähintään 5 vuotta. eivät anna korilla ajaa suomessa. nopeus huolettaa. nyky säännöt mieleiset. 2007 säännöt kelpaa toivomuksella että nopeudet ei nousis. jäädytys pitää olla pitkä. 2015?



johto päätös on että 2008 säännöillä emme suomessa saa ajaa. toivoivat nyky sääntöjen pysyvän käytössä. 2007 sääntöjä voidaan käyttää sopivasti suomennettuna.


syyskokous on nyt tärkeä luokan jatkon kannalta. kaikki paikalle vaikka paikka onkin syrjässä. kyselkää kimppa kyytejä samalta seudulta tulevilta :idea:
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
BATMAN
Jäsen
Jäsen
Posts: 89
Joined: 15 Sep 2006, 07:25
Location: Askola

Post by BATMAN »

No minkälaisiin sääntöihin päädyitte :?: .
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Jatketaan samoilla säännöillä kuin ennenkin. Jäädytys vuoteen 2015 saakka.

Sääntöihin tulee tarkennuksia ja niitä pyritään selventämään että uusien autojen rakentaminen olisi yksinkertaisempaa. Esim. sääntöjen lisäksi tulee lisää piirrustuksia ettei tarvitse turvautua yhtä paljon kirjan piirrustuksiin.
markku

Post by markku »

minulle tuli aika isona yllätyksenä että uudet säännöt eivät menneet läpi. tilannehan kuitenkin oli se että auton moottorisia äänesti yllättävän paljon vanhojen sääntöjen puolesta. mopon moottoristen äänet eivät olisi riittäneet.

vanhat säännöt jäävät voimaan. ainut muutos on että suorakytkentä suomennus virhe poistetaan. asia sovittu akk:n suuntaan. kokouksen tulos ilmoitettu ratapuolen päällikölle. asia siihen suuntaan kunnossa.



sääntöihin tulee lisä osa jossa on mittapiirroksia ja selkeitä selityksiä mitä saa tehdä.

seuraava syyskokous pidetään tampereella.
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Post by Jari Kauttonen »

Tarjoan cad / 3D kuvitus apua aikataulusta riippuen jos tarvetta.
Tiedot ja jotkin käsi skissit selvityksineen mulle niin koitan hoitaa kuvia.

Siis jos tarvetta?
Dohc4x4
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 251
Joined: 19 Jun 2006, 21:46
Location: Sein

Post by Dohc4x4 »

markku wrote:minulle tuli aika isona yllätyksenä että uudet säännöt eivät menneet läpi. tilannehan kuitenkin oli se että auton moottorisia äänesti yllättävän paljon vanhojen sääntöjen puolesta. mopon moottoristen äänet eivät olisi riittäneet.
Kaikki pelkäsivät sitä puulaatikossa olevaa rellun konetta, niin että unohtivat että vanhoilla säännöillä mopokoneiset tekevät pakin autoihinsa.
Pete
0405883436
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Jari wrote:Tarjoan cad / 3D kuvitus apua aikataulusta riippuen jos tarvetta.
Ei tartte auttaa. :D

Tarvitsisin apua piirrustusten tarkistamisessa. Menee melko pitkä tovi kun itse noita kaikkia mittoja varmistan ja tarkistan. Ois mukava jos olisi joku muu joka vahvistaisi että piirrustukset ovat julkaisukelpoisia. Lähetän sulle sähköpostia asian tiimoilta.
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Post by Jari Kauttonen »

hege wrote:
Jari wrote:Tarjoan cad / 3D kuvitus apua aikataulusta riippuen jos tarvetta.
Ei tartte auttaa. :D

Tarvitsisin apua piirrustusten tarkistamisessa. Menee melko pitkä tovi kun itse noita kaikkia mittoja varmistan ja tarkistan. Ois mukava jos olisi joku muu joka vahvistaisi että piirrustukset ovat julkaisukelpoisia. Lähetän sulle sähköpostia asian tiimoilta.
Joo pukkaa tulemaan vaan niin vilkaisen. Ainahan se on parempi kun nuita katselee muutama silmä pari enemmän :roll:

Mieluusti dwg muotoisina kun olen reissussa, mutta muutkin käy, pistän jonkun kääntämään ne siihen muotoon että itsekkin näen. :wink:
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Post by tumpelo »

Kukaan mitään ranskanpullia peljänny :wink: . Mulle vasta Puten heitto siitä mitä tässä ollaan tekemässä ja ajamassa valaisi että joku 250hp on ihan turhaa pullistelua tommosessa kikottimessa...

Tuomo
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Post by pasi.t »

:roll: jotenkin musta tuntuu ettei 199,9 hv;sta ihan tosta vaan saa 250 heppaa, perustelu on ettei ole varmaankaan huonot virtaukset nimittäin vakiossakaan imu puolella, ehkä 220 - 225 vois olla lä'hempänä realistista, jos sitäkään. tällöin auton kokonaispaino( tumpelo) olis varmaan noin.750 kg, eli noin 3,36 kg / hv.
mopon koneella paino melkein 200 kg vähemmän ja lukema noin 3,34 kg / hv
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

OTOTOT

Post by tumpelo »

Niin, se on toinen juttuse. Toi oli vaan sellanen yleinen kannanotto siitä mitä noiden ny tarttee kulkee. Tai jotain. Ainakin ittellä oli moposta ote hiukan kevyehkö ennen kokousta.

Miksei muuten kytkinkopissa ja akseleissa ole mitään standardia...

Tuomo
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Tarkennettujen sääntöjen hahmotelma:
>>>Linkki >>>

Säännöt ovat työn alla. Eivät ole lopulliset. Pyritty tekemään helpommiksi ymmärtää.

Palaute on tervetullutta.


--------------------
Alla pitäis olla kaikki tarkennukset mitä on tehty:

1.0 Kilpa-auto
-Poistettu: Rungon sisäiset mitat saavat poiketa kunhan kokonaisleveys säilyy ja akseliväli on 2250 - 2370mm. Autot jotka ovat rakennettu Tanskan, Ruotsin sekä Norjan sääntöjen mukaan hyväksytään myös.
-Infolistalle pääsy korvattu hyväksymisellä. Suomessa ei ole Norjan tyylistä listaa kaikista hyväksytyistä autoista (joka runkonumero näkyy infolistalla Norjassa).
-Lisätty: Auton pitää myös olla sääntöjen mukainen. Kaikki mikä ei ole säännöissä sallittu, on kielletty.
-200hv auton minimipaino 636kg jousituslisineen.

2.1 Kilpailuihin osallistuminen
-Lisätty, ei ollut ennen.

3. Mitat ja paino (otsikko muutettu)
-Lisätty auton mitat
-Lisätty maininta että paino mitataan aina kuskin kanssa
-Poistettu painonlaskentajutut

4. Runko ja kori (otsikko muutettu)
-Lisätty kardaanisuojan minimimateriaali
-Ylimääräiset runkoa jäykistävät putket jotka eivät löydy rungon katkaisulistasta ovat kiellettyjä. Moottorin kiinnikkeet täytyy tehdä pulttaamalla runkoon. Moottorin sivuilla olevien alakiinnikkeiden alle saa hitsata poikittaisputket.
-Nokkakappale täysin samannäköinen kuin nyt käytössä olevat, auton pitää näyttää lotus seveniltä. Ylimääräiset ilmanotto- tai muut aukot kiellettyjä
-"L" muotoinen tai suora pelti sallittu etukylkiin.
-Erityisen korkeille moottoreille saa konepeltiä korottaa enintään 60 mm.
-Patit ja "skuupit" kielletty.
-Ohjaamon päälle ei saa laittaa peitettä matkustajan puolelle.
-Diagonaalit kardaanitunnelin sivuilla
-Kardaanitunnelin poikittaisputkea saa perän päältä nostaa saadakseen lisää tilaa perälle.
-Lokasuojien takareunan tulee ulottua vähintään akselilinjan korkeudelle.

5. Jousitus, renkaat, jarrut ja voimansiirto (otsikko muutettu)
-Järjestystä muutettu. Nyt järjestyksessä: yleisesti, taka-akseli, etuakseli,puslat ja ohjaus.
-"levikepalat sallittu" siirretty pyöränripustuksiin.
-Sallittu 8-14,5mm reiät jousituksen kiinnikkeisiin.
-Panhard tangon rungon puoleista kiinnikettä saa nostaa saadakseen panhard tangon vaaka-asentoon.
-Etutukivarsiputki saa olla halkaisijaltaan 19mm tai 20mm, takatukivarsiputki ja panhardputki vapaat.

5.2
-Lisätty otsikko Voimansiirto
-Vain takaveto sallittu

5.3 Pyörät
Otsikko muutettu: Vanteet ja Renkaat

6 Moottori (rakennetta muutettu erottamaan autonmoottori ja mp-moottori)
Materiaalin lisääminen tarkennettu koskemaan vain kantta, ei koko moottoria.
-lisätty: powercommander ja muu tapa muuttaa polttoainejärjestelmää sallittu, kunhan vakio järjestelmä säilyy.
-lisätty jäähdytintä koskeviin määräyksiin: Mikäli käytössä on suuri jäähdytin, saa nokkapalan alle tehdä kotelon että jäähdytin mahtuu korirakenteen sisälle.
-Vakioa imusarjaa saa muokata tai kääntää että se mahtuu konetilaan. Imusarjan saa tehdä itse kunhan vakio mitoitus imukanavien, kokoojakammion sekä kaasuläpän sijainnin suhteen säilyy. Suuttimet pitää olla vakiolla paikalla. Alkuperäistä läppärunkoa on käytettävä. Imusarjan saa kääntää, niin että ilmanottopuoli vaihtuu. Kilpailijan täytyy vaadittaessa pystyä näyttämään toteen että omatekoinen imusarja täyttää säännöt.

6.7 sähköjärjestelmä (laitettu omaan numeron alle, eikä enää ole yhteydessä moottoriin)
-Akun kiinnitystä tarkennettu

7. Jarrut
-Siirretty jousituksen alle

10. Turvavarusteet
-Muutettu järkevämmäksi. Lisätty AKK sääntökirjassa olevia juttuja: ajoasu, kypärä, sammutin, ohjaamon läpi kulkevat putket ja tulipelti
-Kaulapannan käyttöä suositellaan
-Turvakaari: Poistettu ylimääräiset putket sallittu. Lisätty sallitut turvakaariputket. Huomautus katon tuesta uusissa autoissa.

11. Aerodynaamiset varusteet
-Maavara siirretty kappaleeseen 3. Mitat ja painot

14.Peilit
Autossa oltava kolme taustapeiliä.

Lisätty kappale Transponderille

16 Painonlaskenta
-Muutettu rakenteeltaan samanlaiseksi kuin norjan 2007 säännöissä
-excel tiedosto helpottamaan koneen valintaa.

Infolista
-Päivitetty vastaamaan nykyistä Norjan listaa. Lisätty lause moottorien lisäämisestä listalle.
-Muutettu gaz iskareiden tyyppi sellaiseen mikä on markkinoilla. (GS -> GP)
-Muutettu avo iskunvaimennin teräsrunkoiseksi kuten norjan infolistalla.

Muuta:
Lisätty 13 kuvaa selventämään rungon rakentamista.

Käytännön neuvoja
-lisätty linkki Mcsorley katkaisulistaan
Last edited by hege on 13 Feb 2009, 11:35, edited 11 times in total.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Laskuri ei toiminut. Uniball nivelistä ei tullut painoa ja VTCC ja VTEC laskut oli päin metsiä. Nyt korjattu.

Niille jotka eivät huomanneet MP-laskuria, se on toisessa välilehdessä.

EDIT: Lisätty vuosikokouksessa läpikäytyjä tarkennuksia. Luettavissa edellisestä listasta.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Kiitti Hege! Nopeasti luettuna säännöt näyttää ihan hyviltä. Huomattavasti selkeämmät, kuin edelliset.

Yksi tarkennus, joka taitaa puuttua on F* ja G* putkien välissä olevien kiinnitysrautojen rakenne. Ymmärtääkseni päätettiin, että kyseiset raudat saa koteloida (ei tarvitse olla lattoja).

Etulokarin asennosta oli puhetta kauden aikana. Käsittääkseni etuokarin takareuna pitäisi ulottua vähintään vanteen keskipisteen tasalle tyyliin -> http://www.rsdgdev.com/images/Locost%20Lokari.pdf

Voisi olla eksaktimpaa, jos kuvissa olevien reikien mitat annettaisiin toleransseilla tyyliin 8mm + 6,5.
Last edited by Mika Hirvonen on 19 Nov 2008, 12:14, edited 1 time in total.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Vielä yksi kysymys. Kuinka korkealle ilmansuodatin saa tulla konepellistä läpi? Uusissa säännöissä on ainoastaan määritelty konepellin korkeus ja, että siihen saa tehdä aukon ilmanputsareille.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Post Reply