Sääntökeskustelua tuleville kausille (2009-)

Kysymyksiä ja vastauksia Locost sääntöjen tulkintaan

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Sääntökeskustelua tuleville kausille (2009-)

Post by hege »

Lisätty:
Etutukivarsiputki saa olla halkaisijaltaan 19mm tai 20mm, takatukivarsiputki ja panhardputki vapaat.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Sääntökeskustelua tuleville kausille (2009-)

Post by Mika Hirvonen »

Oliko Yamaha FZS 1000 Fazer tulossa sallittujen koneiden listalle automaattisesti vai pitääkö laittaa vapaamuotoinen hakemus? Teho on ainakin alle 190hv :)
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Sääntökeskustelua tuleville kausille (2009-)

Post by hege »

Eiks se mene tossa thunderrace kategoriassa?

Mä en näistä hirveesti tiie muuta kuin että mä varmaan joudun ottamaan Norjaan yhteyttä tän asian tiimoilta niin yritän luistaa tehtävästä. :D
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Sääntökeskustelua tuleville kausille (2009-)

Post by Mika Hirvonen »

Fazerin ilmoitettu teho on joko 141 tai 143 heppa riippuen lähteestä. Kun kyseessä ei ole ruiskukone eikä ole kattia niin toi 143 pitäisi käydä suoraan listoille. Näin ainakin ymmärsin Markun puheista.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Sääntökeskustelua tuleville kausille (2009-)

Post by KakeK »

Olikos laskennallinen minimiteho 150hp + lisät vai onko toisin? eli 150 hp alle olevat menee tohon 150hp tehoon... kevein mp koneinen 450kg+3% :) . Oikaiskaa jos olen ihan väärässä.
PMC
Jäsen
Jäsen
Posts: 84
Joined: 12 Jun 2006, 13:46
Location: Hollola
Contact:

Re: Sääntökeskustelua tuleville kausille (2009-)

Post by PMC »

Ei kai säännöt noin vaikealukuiset ole?

"Alin sallittu paino on 420 kg. Suurin sallittu paino on 636 kg (200hv). Tämä koskee autoa ilman kuljettajaa ja rajoittaa moottorivaihtoehtoja. Auton kokonaispaino (auto + kuljettaja) saa tietenkin olla suurempi kuin minimipaino."
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Sääntökeskustelua tuleville kausille (2009-)

Post by hege »

Ei millään pahalla, mut kannattaa oikeesti harkita onks tää oikea luokka ajaa kisaa, tai kannattaako ajaa kisaa ollenkaan jos ei tahdo lukea sääntöjä. Minkä tahansa kilpasarjan perusteet on säännöissä, ja ne on pakko osata mikäli tahtoo rakentaa laillisen auton.

TÄMÄ EI OLE SÄÄNTÖPALVELU!

Melko paljon vastinetta on KakeK ja muut saanut rahoilleen sääntökyselyiden suhteen joissa selkeästi paistaa läpi ettei sääntöjen lukeminen ole edes kiinnostanut. Kertaakaan ei ole kiitetty, vaan oletetaan että saadaan palvelua ilmatteeksi, jossain

Mä oon joutunut nää kaikki jutut mitkä oli käytäntöjä sarjassa oppimaan vaikeamman kautta. Se tieto mikä nyt lukee säännöissä ei ollut helposti saatavilla kun autoja lähdettiin rakentamaan, niin mulla ei oo minkäänlaista myötätuntoa hölmöjä kysymyksiä kohtaan.

Tää on mun puolesta viimeinen kerta kun autan Kakea, seuraavalla kerralla aion vaan viitata siihen sääntökohtaan mistä kyseinen lause löytyy. Tein muuten tommosen excel taulukon jolla näitä juttuja voi myös laskea, ellet ole sitä nähnyt niin käy katsomassa säännöistä.

Pienin mahdollinen moottoriteho locostissa lasketaan seuraavanlaisesti: (420/1,06)/3 = 132hv
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Sääntökeskustelua tuleville kausille (2009-)

Post by Mika Hirvonen »

Hege, tuleeko vaihdelaatikkolisä vielä päälle? (420/1,11)/3 = 126hv
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Sääntökeskustelua tuleville kausille (2009-)

Post by hege »

Totta, jos teet prätkän koneella.
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Sääntökeskustelua tuleville kausille (2009-)

Post by KakeK »

Kiitos hegelle oikaisusta. tarkoitin lähinnä tuota asiaa mitä mika kysyi edellä.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Sääntökeskustelua tuleville kausille (2009-)

Post by hege »

Tiien ettet tarkota pahaa, mutta tää keskustelu on tarkotettu sääntöjen parantamista varten. Sääntötulkintakysymyksille voi yhtä hyvin avata uuden viestiketjun. Mulle tulee sähköpostiin aina ilmotus kun joku tänne kirjottaa, niin harmittaa tulla tänne katsomaan kysymyksiä jotka ei liity ollenkaan aiheeseen. Varsinkin kun säännöissä on excel taulukko joka laskee saman asian sulle.

Mutta takasin sääntöparannuksiin. Tarviiko rungon putkien seinämäpaksuudet olla mainittu säännöissä?

Onks vielä jotain mitä tulee mieleen?
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Sääntökeskustelua tuleville kausille (2009-)

Post by KakeK »

Okei. eikähän keskitytä autojen rakentamiseen enempi ja nähdään sitten kesällä missä mennään. Ja Hegelle: Luokkahan on ainut ja oikea, lähes kaikille. 8)
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Sääntökeskustelua tuleville kausille (2009-)

Post by Mika Hirvonen »

Voisihan sen mainita että rungon putket 1,5-2,0mm seinämällä. Ei ainakaan kenellekkään tulisi mieleen käyttää jotain ohutseinämäistä cromo putkea painon säästön toivossa.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Sääntökeskustelua tuleville kausille (2009-)

Post by hege »

En tarkota että tolla haetaan kilpailullista hyötyä, vaan että se ois ohjearvo niille jotka rakentavat uusia runkoja. Nykyään tota tietoa ei löydy mistään.

Jokaisen putken paksuus on myös melko hankala tarkistaa, mutta ei oo tarkotus että joku rakentaa takakontin 0,5mm seinämällä olevasta putkesta... Ehkä toi 1,5-2mm on ihan hyvä. :)
Mulla ei oo ainakaan mitään hajua minkä paksusta meidän kardaanitunnelin 20x20 putket on, pitää tarkistaa.

Toinen mikä tuli mieleen on hammastangon kiinnikkeiden vahvistaminen. Sitäkään ei oo nyt mainittu.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Sääntökeskustelua tuleville kausille (2009-)

Post by hege »

Lähetin Runelle Norjaan kyselyä ton koneen lisäämisestä infolistalle. Olis varmaan kuitenkin menny Johanin tai mun kautta, ja oli kuitenkin sille asiaa kun haluisin tilata niiden 2008 kausikooste DVD:n.

Tuskin hallitus pahastuu kun ei mennyt sääntöjen vaatimaa tietä. :D
Post Reply