Painonlaskenta

Kysymyksiä ja vastauksia Locost sääntöjen tulkintaan

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Painonlaskenta

Post by tumpelo »

pitäskö ton toisaalla olevassa linkissä olevan ekselin tehdä jotain? Mikä on ARB?

Tuomo
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Re: Painonlaskenta

Post by multanen »

tumpelo wrote:Mikä on ARB?

Tuomo
Jos liittyy jousitukseen niin ARB on varmaan lyhenne Anti-Roll-Bar:ista eli kallistuksenvakaaja.
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Post by tumpelo »

naturel. Maasturimiehelle tuli ihan muuta mieleen :)
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Toi excel on vaan pohjana kun sitä täytetään. Se ei siis laske mitään itse. Kyseisen paperilappun mukaanottoa kisoihin suositellaan. Mulla on laskeva excel jossain, mut nykyään sen käyttö ei oo enää tarpeellista kun konevaihtoehtoja on vaan yks ;)

Mikäli tarviit laskevan excelin niin ilmottele, voin laittaa sen tulemaan kunhan löydän.
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Post by tumpelo »

Nääh, sitä tartte. Kunhan ajttelin kokeilla muutamia juttuja. Nääs joka kerta kun olen jollekkin koneelle jotain laskenut niin väärin menee. Mun matikka ei kertakaikkiaan riitä noiden sääntöjen ymmärtämiseen siltäosin.

Mutta siis eikö niin että ajoituksen säädöllä oleva 16v 2,0 vakiopuristuksin, nokin ja venttiilein menee sääntöön? Kö? Ellei ilmoiteta yli 200 heppaa vakiona? Ja ajoiotuksen poistolla ei tule painolisää.

vakioruiskua (siis 1 orig läppärunko jne) saa ohjata miten haluaa kunhan on orkkis boxi (vai tarviiko, miten järjestelmä tulkitaan)? Välissä voi olla lastukotelo tyyliin power commander? Ja sytyts on siitä huolimatta täysin vapaako?

Vähän väärässä topicissa, ehkä. Haitannekko tuo.

Säätäjä-ässä

Tuomo
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Tosta on esimerkki säännöissä.
1) 2,0 litran moottori, 16 venttiiliä, vakio puristus (-10 %), vakio nokka-akseli (-10 %), vakio venttiilit (-10 %). 2 x 125 – 30 % = 175 hv x 3 (kg) = 525 + 80 (kulj.) = 605 kg.
Mutta jos valmistajan ilmoittama teho on yli tuon laskennallisen (tässä tapauksessa 175hv), niin valmistajan teho on se mitä käytetään laskuissa.

Säännöissä on vaan maininta "chip" virityksestä, en tiedä meneekö power commander tämän samaan syssyyn. Monesti se on edullisempaa kuin auton oman boksin uudelleenohjelmointi, mut en tiedä onko se sallittua. En oo miettinyt tota sytkäpuolta tai tutkinut mitä muut käyttää, kun meillä ei oo autonmoottoria.

Eiköhän Markku tai joku muu autonmoottorinen anna tarkempaa ohjeistusta kun kerkeää.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Soittelin Markulle asiasta.

Chip virityksellä tarkoitetaan että moottoria ohjataan uudelleenohjelmoinnin jälkeen vakio boksilla. Lisäboksit (kuten powercommander) on sallittu, kunhan ne eivät suoraan ohjaa moottoria.

Sytytysjärjestelmää saa vapaasti muuttaa, mutta ton säännön tarkoituksena ei ole että laitetaan joku ulkoinen boksi ohjaamaan sytkää (Esim. MoTeC). Ymmärtääkseni saat vaihtaa elektronisen sytkänohjauksen jakajaan, mutta kun mennään muuttamaan sytkänohjausta niin kannattaa toimia lajin hengen mukaisesti, muuten tulee varmaan sanomista.
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Post by pasi.t »

:?: eli toi tarkoittaa suomeksi mitä. ite en ymmärrä sähköistä mitään. onko niin, että esim vpvsuorasytkä on kielletty. ( varmaan tyhmä kysymys)
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

sytytys vapaa. jakajan saa vaihtaa suorasyttyyn. ruiskuboxin kanssa tietysti hankalampi toteuttaa.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Post Reply