Pohjaanlyöntikumit

Kysymyksiä ja vastauksia Locost sääntöjen tulkintaan

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Pohjaanlyöntikumit

Post by multanen »

Luetaanko pohjaanlyöntikumit osaksi iskareita (ei saa vaihtaa ) vai jousiin (saa vaihtaa sopiviksi)?
Monessa rata-autossa pohjaanlyöntikumit on toiminnallinen osa jousitusta.
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Post by pasi.t »

tuntuis jotenkin järkevältä, että jos se on iskunvaimintimessa kiinni, niin silloin luetaan iskariin. en kyllä voi olla varma tuosta tulkinnasta. jousi on kuitenkin vapaa.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

No iskarissahan se vastinkumi on kiinni tehtaalta asti.

Haluaisin rajoittaa sekä sisään- että ulosjoustoja muttei taida onnistua kumpikaan.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Mä oon ajatellut säätää sisäänjouston rajotuksen sopivaksi, varsinkin kun ensvuonna ajetaan vähän löysemmillä etujousilla niin on kiva ettei pohjaa vähän rajummassakaan töyssyssä.

Oon ajatellu speissata vakioa sisäänjoustinkumia niin että saan rajotuksen sopivaksi. Ei oo mun mielestä mitään järkeä alkaa tekemään ylimääräisiä kiinnikkeitä jotka pitää asentaa johonkin kohtaan runkoa että saa toimivat sisään- ja ulosjouston rajoittimet.

Ei nyt tuu oikein järkevää tapaa mieleen tehdä ulosjouston rajoitus. Yksi tapa on tehdä tukivarteen säädettävä paikka tai shimmattava korkeussäätö iskarin alakiinnikkeelle, ja iskarilla säätää ulosjouston rajoitusta. Vaikka monet käyttävät iskaria ulosjouston rajoittamiseen, niin en locostissa lähtisi siihen. Iskari on ulosjouston rajoittimena melko kovilla.
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: Pohjaanlyöntikumit

Post by tumpelo »

Onko saavutettu konsesus siitä saako nuo vaihtaa/shimmata? Tässä vois kohtapuoliin valita muokkaako runkoa vai pidentääkö pohjaanlyöntigummeja.

Vai olisko muita ideoita estää kardaanin ja perän paukkuminen tunnelin kattoon? Vai mitä mää ny taas oon kämmeltäny...

Tumpelo
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Pohjaanlyöntikumit

Post by hege »

Enpä usko että tolla on väliä. Mä ainakin aion shimmata sen sopivalle etäisyydelle ettei runko ota maahan. Meillä otti myös perä kardaanitunneliin, mutta takapään korottamisen myötä se ei enää ollut ongelma. Nyt kardaanitunnelia on korotettu että runko pohjaa ennenkuin perä osuu runkoputkeen.

Jos jousituksen liikematka ei riitä niin sitä pitää lisätä tai sitten jousitusta pitää jäykistää. Kumi ei oo paras jousi, eikä kannata rakentaa jousitusta sen varaan.

Eiköhän joku ois jo tähän viestiketjuun maininnut jos pohjaanlyöntikumeja vastustaa.
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: Pohjaanlyöntikumit

Post by kippo »

kyllä jousitus kannattaa kattoo sillaa että auto pysyis jousten varassa pohjaan lyöntikumit on hätä varalta ei normaaliin ajotilanteeseen auto irtoo tiestä varmasti jos ruetaan ajelemaan kumein varassa(on kokemusta ei harhaa) :wink:
Post Reply