valoista

Kysymyksiä ja vastauksia Locost sääntöjen tulkintaan

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

valoista

Post by Tomi Jutila »

onko "sumutakavalo" pakollinen?
kun olen kattellut noita muitten autoja niin kaikilla ei taida takasumaria olla.
onks mulla ollut moinen sitten turhaan vaiko onko ollut taas laittomia autoja :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: valoista

Post by hege »

Säännöissä on kaksi vaihtoehtoa takavaloille. Toisessa tarvii olla erillinen sumuvalo, toisessa takavalo voi olla samassa kuin jarruvalo (kuten meillä).

Kovasti pistää ihmetyttämään tälläset kysymykset. Eikö porukkaa kiinnosta lukea sääntöjä? On hyvä että epäselviä asioita kysytään, mutta ois ehkä hyvä lukea säännöt läpi ennenkuin kysyy sääntöihin liittyviä asioita.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: valoista

Post by Tomi Jutila »

hege wrote:
Kovasti pistää ihmetyttämään tälläset kysymykset. Eikö porukkaa kiinnosta lukea sääntöjä? On hyvä että epäselviä asioita kysytään, mutta ois ehkä hyvä lukea säännöt läpi ennenkuin kysyy sääntöihin liittyviä asioita.
luin kyllä moneen kertaan tuon allaolevan lakitekstin mutta mielestäni asia on esitetty aika vaikeasti.ymmärtääkseni lisäjarruvaloa ei tarvi jos varsinaiset jarruvalot on peräpellin ylälaidassa.omassa autossa on ollut valoja kun joulukuusessa nyt olis hyvä sauma karistella ylimääräiset pois.
vaikka mä luen kuinka saatananmontakertaa tuon allaolevan vaihtoehtoisen version niin kolmea erillistä valoa siinä tarkoitetaan vai sanotaanko siinä että sumarin voi yhdistää samaan valorunkoon jarruvalon kanssa,vai mihin se oli.

1: Auto varustetaan ainakin kahdella jarruvalolla ja yhdellä takavalolla joka sijoitetaan ainakin 50 cm korkeudelle. Valonvoimakkuus min 18W / 10 Watt. Takavalot voi upottaa koriin. Tämän lisäksi vaaditaan myöskin yksi jarruvalo vähintään 60 cm korkeudelle auton keskelle.

2:Vaihtoehtoisesti voidaan myös asentaa kaksi jarruvaloa vähintään 60 cm korkeudelle + yksi takavalo.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: valoista

Post by hege »

Tomi wrote:ymmärtääkseni lisäjarruvaloa ei tarvi jos varsinaiset jarruvalot on peräpellin ylälaidassa.
Mikäli sulla on kaksi jarruvaloa 60cm maanpinnasta niin lisäjarruvalon saa jättää pois.
Tomi wrote:vaikka mä luen kuinka saatananmontakertaa tuon allaolevan vaihtoehtoisen version niin kolmea erillistä valoa siinä tarkoitetaan vai sanotaanko siinä että sumarin voi yhdistää samaan valorunkoon jarruvalon kanssa,vai mihin se oli.
Oon tulkinnut niin että jarruvalo ja takavalo saa olla samassa valaisimessa, ihan kuin katurekisteröidyissä autoissakin. Mun mielestä tossa ei oo mitään epäselvää, mut ehkä oon lukenu noita sääntöjä jo liikaa. Yhtä epäselvästi se on esitetty liikennelainsäädännössä.
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: valoista

Post by tumpelo »

Suomi on nin pimeä maa että monta valoa on parempi kuin vähän.

Muussakin laki ym. tekstissä usein sekoittaa termit lamppu (polttimo tai valaisin sanojasta riippuen); valo (kröh, tässä tarkoittanee että sitä kirkkautta joka valaisimen sisältä hohtaa kun laitetaan "valo" päälle ja toisena sitä joka poppaa kun painetaan jarrua); valaisin (se laite jossa polttimot hohtaa, voi olla monta "valoa" samassa _valaisimessa); polttimo (tän tietää kaikki, siinäkin voi olla vaikka kaksi tai monta valoa samassa palikassa).

Säännöissä halutaan että syttyy ainakin kaksi erillistä poppaa jarruilla ja yksi komennolla takavalo. Takavalon ei tartte olla keskellä.

Eli Hegen tulkinta on ihan hyvä. Valojen määrä ja vaihtoehdot ilmoitettu, valaisimien määrään ei oteta kantaa. Sitten siellä on vielä tuo ainakin sana, joten rekkakuskeille ja diskomiehille on jätetty vapaus asentaa "monta" valoa ja tai valaisinta.

((((Kovasti offtopic Kun hyväksyntää kikottimilta ei vaadita, kevyimmästä ja näkyvimmästä pääst'ä vaihtoehtoja on liimattavat ledinauhat. Esim 50cm pätkä, 1 valaisin, 15 polttimoa, ja 5 erikseen ohajattavaa valoa...))))
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: valoista

Post by Tomi Jutila »

kun valokuvista kattoin niin petellä,terolla,pasilla,mikalla oli kolme erillistä valoa takana.
jarkolla ja hegellä kaks valoo ja mulla oli yht. neljä

joten kyllä kaikenlaisia löytyy...kai toi kaksivalo ratkaisu jossa sumari toisessa jarruvalorungossa on sitten sallittu kunhan ovat vaan yli 60cm maasta.
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: valoista

Post by kippo »

kyllä mulla ainakin on kolme valoa kaksi jarrua perä pellissä ja keskellä pellin päällä yksi sumuvalo
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: valoista

Post by Tomi Jutila »

kippo wrote:kyllä mulla ainakin on kolme valoa kaksi jarrua perä pellissä ja keskellä pellin päällä yksi sumuvalo
juu,sori niinpäs onkin.piti oikein incarista kattoo siellä on aikas läheltäkin otettua matskua 711 peräpeilistä.
eli ilmeisesti kaikilla muilla paitsi hegellä on kolme takavaloa,2x jarru +1x sumari,tarvii laittaa samanlailla kolme eri valoa ettei tarvi ruveta varikolla lisäileen.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: valoista

Post by Mika Hirvonen »

Mulla on kolme valoa, joissa kaikissa on jarruvalo ja kahdessa on ajovalo (sumuvalo).
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: valoista

Post by Tomi Jutila »

taitaa olla aika sekava tarjonta eri valovaihtoehtoja...kait noissa joku yhteneväisyys pitäis olla.
aion laittaa valoni niinkuin valtaosalla porukasta on eli jarruvalot reunoissa ja yksi sumari omanaan keskelle.
sumari pitäisi olla kaikilla erillisenä (1kpl) eikä sotkea sitä jarruvaloihin mitenkään.
Last edited by Tomi Jutila on 08 Jan 2009, 14:47, edited 1 time in total.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: valoista

Post by markku »

palataampas perusasioihin. kaksi jarruvaloa ja PARKKI on pakollinen. sumuvalo on sallittu jarruvalona ei muissa käyttötarkoituksissa. jos haluaa asentaa jarruvalot alas niin sit tarvii vielä ylimääräisen. helpoin on tietysti laittaa kaksi valoa joissa on parkki ja jarru kuten autoissa yleensä on. taitaa vain kaikki olla niin köyhiä että on laitettu niitä halvimpia lamppuja josta johtuen niitä tulee sit kolme kappaletta.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: valoista

Post by hege »

Tomi wrote:taitaa olla aika sekava tarjonta eri valovaihtoehtoja...kait noissa joku yhteneväisyys pitäis olla.
aion laittaa valoni niinkuin valtaosalla porukasta on eli jarruvalot reunoissa ja yksi sumari omanaan keskelle.
sumari pitäisi olla kaikilla erillisenä (1kpl) eikä sotkea sitä jarruvaloihin mitenkään.
näissä säännöissä on nussittu pilkkua typerimmistäkin aiheista...... :evil:
Ei helvetti... :shock:
Saa käyttää maalaisjärkeä sääntöjen tulkinnassa. Säännöissä lukee nyt millasia valoja takana saa käyttää, ja autoissa on mun mielestä yhteneväinen linja. Se mitä säännöillä haetaan on mun mielestä toteutunut, eli kaikissa autoissa on takavalot ja jarruvalot jotka on näkyvällä paikalla. Tän perusteella voisi olettaa että valojen osalta säännöt on ymmärretty ihan hyvin.

Nyt kun ollaan asialla niin voisin mainita että rungon korkeus on "tavaratilan" kohdalta 533mm, ja jos auton laittaa minimimaavaraan, eli 65mm, niin takakontin yläreunaan on matkaa 598mm, eli 2mm alle 60cm. Voiko 598mm pyöristää lukemaan 60cm vai onko pakko laittaa lisäjarruvalo??? Mistä kohdasta jarruvalo mitataan? Yläreunasta, keskeltä vai alareunasta? :wink:

Pitäiskö sääntöihin piirtää kuvia että kaikki tajuaa minkä näköinen on jarruvalo? Pitäiskö kaikki autot maalata samalla värillä? :mrgreen:
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: valoista

Post by Tomi Jutila »

tästä keskustelusta ei tullut lastaeikäpaskaa,sori kun menin kysymään näin tyhmiä ihmetytti vain niin kovin erinäköiset valoratkaisut eri autoissa.

auttavapuhelin markulle kirkasti tipattomasta tammikuusta kärsivät aivoni.
siis lyhyesti valot voi esim. olla kahdessa eri valaisinrungossa kaksi 18w/5w polttimoa joista 5w kytkimestä syttyvät parkit ja 18w jarruvalot
hegellä taitaa olla näin?

valtaosalla taitaa olla kolme eri valorunkoa mutta periaate sama 2 kpl min.18w jarruvaloa ja vähintään 1 kpl 5w parkkipolttimoa sateelle.

varsinaista/erillistä 21w SUMUvaloa ei siis saa edes olla vaan min. 1 kpl 5w parkki.

juu maalataan vaan kaikki autot samanvärisiksi-puna/hopeisiksi,tarvitko maalia kävin just ostaan. 8)
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: valoista

Post by hege »

Sääntöjen puitteissa 21W on ok, takavalon pitää olla vähintään 10W.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: valoista

Post by Tomi Jutila »

mistäs löytys sopivia valoja mihin sit kävis toi 21/10w polttimo.talmulla ei oo eikä googlettamalla löytyny...?
Post Reply