bensatankista?

Kysymyksiä ja vastauksia Locost sääntöjen tulkintaan

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
courier
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 9
Joined: 08 Nov 2008, 22:17
Location: raahe

bensatankista?

Post by courier »

Olisi kysyttävää tankista kun se sijoitetaan ns.vänkärin paikalle mitä vaatimuksia on tankilla ja varsinkin tankin kiinnityksellä?Onko tankiksi kelvollinen ns.venetankki ja onko tankkiin tuleva vaahto pakollinen?Jos näihin löytyy vastaus jostain sääntökirjasta niin mistä?Kysytään nyt samalla mitkä on akun kiinnitykselle vastaavat ohjeet?(kiinnitys ja kotelointi) t.Pasi
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: bensatankista?

Post by hege »

Säännöt 2009-2015 wrote:8. Polttoainetankki
Enimmäisvolyymi on 25 l / tankki. Tankki sijoitetaan joko ”tavaratilaan” tai ohjaamoon. FT3 tai FTA turvatankkia suositellaan ja tankki on varustettava ilmausjärjestelmällä joka estää polttoaineen ulosvalumisen auton ollessa missä asennossa hyvänsä. Tankki on asennettava niin että jää 20 cm turva vyöhyke tankin ja taka panelin väliin ja että peräänajon yhteydessä ei taka-akseli tai sen tuet pääse vaurioittamaan tankkia.
Ainoa mikä noissa säännöissä ei ole mainittu on ettei polttoainesäiliö saa olla ohjaamossa, eli se pitää olla tiiviisti suljettu jos se on matkustajan paikalla.
Säännöt 2009-2015 wrote:7. Sähköjärjestelmä
Akun sijainti on vapaa edellytäen että se ei voi joutua poltoainetankin ja korin väliin peräänajon yhteydessä. Akku on kiinnitettävä tukevasti (liite J 255.5.8.3) tai käytettävä akun valmistajan/maahantuojan kilpailukäyttöön tarkoitettua kiinnikettä. Navat on eristettävä oikosulun estämiseksi. Akun maksimaalinen kapasiteetti on 60 AH.
Akussa sama juttu, ei saa olla ohjaamossa. Jos akun laittaa matkustajan paikalle niin se pitää olla tiiviisti suljettu.

Kannattaa lukea AKK:n tarjoama Autourheilun Sääntökirja kun rakentaa autoa ratakilpailuihin, varsinkin Liite J.
Post Reply