SÄÄNNÖT 2009-2015

Kysymyksiä ja vastauksia Locost sääntöjen tulkintaan

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Re: SÄÄNNÖT 2009-2015

Post by Johan Svahn »

Hyvä Jukka!
Meillä ei ole ollut tarve saada nuoria mukaan koska kukaan ei ole ajanut asiaa eteen päin. Sinulla on "alaikäinen" poika joka haluaa olla mukana harrastamassa. Nyt meillä on hyvää syytä meittiä asiaa :wink:
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
User avatar
Tero Kellosalo
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 259
Joined: 18 Sep 2006, 09:03
Location: Toholampi
Contact:

Re: SÄÄNNÖT 2009-2015

Post by Tero Kellosalo »

Hyvä hienoa, että on innostusta/kiinnostusta.. Nuortenluokkaa taisin kysellä jo ennen ku oli kisaakaan ajettu. Norjassa ainakin taitaa olla "sallittua"..ainakin ollu.. Ja hieno luokka nuoren tulla rata-autoilun pariin. Mut mut..nyt kamppeiden nopeuden tuntien.. Tarvisko olla joku rajoitus nuorten autoihin, jos/kun kisoihin pääsevät..?! Nuo vaan aika rajuja laitteita ihan "aikamiestenkin" ranteille..
Jukka Ylikoski
Jäsen
Jäsen
Posts: 54
Joined: 29 Dec 2011, 01:42

Re: SÄÄNNÖT 2009-2015

Post by Jukka Ylikoski »

Tätä oon itsekin miettinyt.

Kuitenkin saman ikäiset näppynaamat ajaa esim. Formula Fordeja, jotka ovat selkeästi Locostia nopeampia. Esim. Botniaringillä FF rataennätys on 1.09 vs Mikan kisassa ajama

Quote: "Locost Mika Hirvonen HRF Locost Yamaha FZS 1000 1:14.075 18.9.2011 "

eli noin 5 sekuntia nopeampia. Ero tulee vissiin FF slickseistä ja alustasta, tehopainohan on lähes sama.

Nuoren ajamisesta tai ajamatta olemisesta kisassa päättää yksinvaltiaasti iskä. Jos ei ole 100% luottoa sällin ajoon niin sitten poika ei aja kisaa vaan harjoittelee. Mikään harrastus ei ole loukkaantumisen arvoista. Vanhempana tää oman jälkikasvun turvallisuusaspekti on aikas lailla ehdoton. Vaikka tämä ehdottamani sääntömuutos toteutuisikin ei se tosiaan ainakaan omalla kohdallani toimisi minään automaattina pistää poikaa kisaan ajamaan.
Tosin hyvänä motivaattorinahan tuo kilpailemisen mahdollisuus toimii kaikille kisaamisesta ja autourheilusta pitäville.

Kun muutaman vuoden seuraa radan reunalla kartingkisoja niin tulee jonkinmoinen käsitys kuskin ajotaidoista ja ennenkaikkea maltista. Ajattelin pistää sälliä tässä tämän kesän mittaan 721 ratin taakse kun käydään radalla ja siitä se alkaa varmaan aika nopeasti hahmottua missä mennään ajotaitojen ja ennenkaikkea kypsyyden suhteen.

Ajattelin myös ensin laittaa rajoittimen kaasupolkimeen ennenkuin laitan pojan ratin taakse harjoittelemaan. Sitten totesin, että jos tuollaista rajoitinta tarvitaan niin silloin kaveri ei ole vielä kypsä ajamaan muutenkaan. Se rajoitin täytyy löytyä omasta pääkopasta, muutoin on väärässä ohjaamossa. Oman poitsun kohdalla uskon, että hän ei varmasti edes halua kisata ennenkuin on varma että hanskaa homman (ja on pessyt äijänsä kierrosajat).
Tässä on kiva todeta perheen sisäisesti: Nopein ajaa!

Toisaalta; itsellänikään ei ole aikaisempaa kokemusta näin nopeista vehkeistä. Ei se 46 vuoden ikäkään ole välttämättä meriitti kun katsotaan refleksien sopivuutta nopean auton rattiin. Se että kaivaa auton ostoon vaadittavat setelit lompsasta tai rakentaa auton itse ei myöskään välttämättä takaa kykyjä kuskina.
Tässä pitää vaan itse arvioida ne omat ranteet ja ajaa niiden rajoissa.

Locostissa ei kuitenkaan vissiin ajeta pääsystä ammattikuskiksi, maineesta tai mammonasta vaan nautitaan ajamisesta, rakentelusta ja kisaamisesta samanhenkisten seurassa.

off topic: DHL toi tänään armstrapsit... Talon päädyssä olevaa lunta on lapioitu apinan raivolla jo monta päivää...pian saa kärryn pois takapihalta ja auton kyytiin.
Last edited by Jukka Ylikoski on 10 Apr 2012, 20:43, edited 1 time in total.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: SÄÄNNÖT 2009-2015

Post by Mika Hirvonen »

Totta Locost on nopea luokka. Viisi sekuntia Legendsiä nopeampi. Toisaalta Formula Fordit taitaa olla aavistuksen Locostia nopeampia ja niitä junnut saa ajaa.
Jos junnulla on karting tausta, niin ranteet pitäisi riittää ihan hyvin. Isommissa luokissa Karting on lajina fyysisempi kuin Locost. Sivuttaiskiihtyvyys parhaimmillaan tuplaten se mitä meidän autoilla päästään. Huippunopeudessa tietenkin aika paljon eroa. ~130 km/h vs ~200 km/h
Jos ihan pystymetsästä tuleen nin sitten varmaan Minit tai V1600 olisi järkevämpi luokka aloitella.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: SÄÄNNÖT 2009-2015

Post by Tomi Jutila »

jukalta aika hyvää ja viisasta pohdintaa :wink:

noi junnnut on varmaan täysin tapauskohtaisia ajamisen ja auton hallinnan suhteen,voi olla täysin kilpakelpoisia tai sitten ei... esimerkkinä eräs f-ford junnu jonka kanssa mä ja kake jurvassa meinattiin ajaa treeneissa (eri viikoilla) kolari jos ei oltas väistetty radalta.
miten se sitten eroo jos radalla 18v täyttänyt osuu kaikkeen vähänkin liikkuvaan,viimekesänä mietittiin erästä diimeniä että kuinka urpo voi ajaa virallisesti kilpaa??no vaikka kuinka urpo tahansa kun osaa ajaa rataa edes oikeeseen suuntaan :shock:
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: SÄÄNNÖT 2009-2015

Post by markku »

tilanne on se että kun locost finland haki harrastus lupaa se haettiin myös nuorten luokalle.
lupa saatiin molemmille. elikkä lupa on olemassa vain olosuhteet missä lupaa voitaisiin käyttää puuttuvat.

jos locostit ajaisi omissa lähdöissä niin nuortenluokkalaiset saisivat ajaa mukana. akk:n kanta oli hyvin yksiselitteinen aikoinaan yhdistetyissa lähdöissä ei voi nuorten luokkalaiset ajaa seassa. hrf ei ole halukas antamaan omaa lähtöä koska sitten ss ja subet jäisivät pieneksi ryhmäksi.

formuloissa ja legenseissä on vain samanluokan autoja yhtäaikaa radalla siksi siellä saa olla nuortenluokkalaiset mukana.

toivottavasti asiat ovat akk:ssa ja hrf:ssä muuttuneet. aikoinaan väännettiin aikakovaa asiasta kun yritettiin saada kellosalolle lupaa ajaa. ei annettu mitään mahdollisuutta.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: SÄÄNNÖT 2009-2015

Post by pasi.t »

pasi.t wrote::?: joko kohta tulee uudet, siis päivitetyt julki. uudet rakentajat kyselevät.
toki ei varmaan mitään isoja asioita ole tulossa.
helmikuu 2012


Nyt alkaa oleen myöhäistä julkaista enää mitään muuoksia, kun on alle kuukausi aikaa ensimmäisiin kisoihin. kuinka toimitaan. pitääkö kuljettajan jonka auto ei täytä v. 2011 pykäliä hakea erillistä poikkeus lupaa locost finlandin hallitukselta osallistuakseen kisoihin? vai miten?
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: SÄÄNNÖT 2009-2015

Post by markku »

mitään varsinaisia muutoksia sääntöihin ei kokouksessa tehty. tiettyjä tarkennuksia sanamuotoihin. jos auto oli laillinen 2011 niin ei ole mitään syytä ettei autolla vielä voisi ajaa 2012.

ainoastaa eturipustusten suojalevyn nimi on vahingossa muuttunut pohjapanssariksi ja se muutettiin takaisin sääntöihin. se ainut muutos mikä pitää ottaa huomioon. keulan alla oleva levy kuuluu siis minimi korkeus osiin. minimin alla saa olla ainoastaan pohjapanssari (koneen ja laatikon alla)ja pakoputkisto.

kokouksen pöytäkirja hieman ollut vaiheessa.


tukivarsiin tulossa muutos että alatukivarressa saa käyttää max 22mm putkea. kellosalon tuomon tekemissä tukivarsissa putki on ollut yli 20mm alusta asti ja niillä saa ajaa jatkossakin. tukivarsien kuvat on tulossa ja 22mm putkesta tehtyjä alatukivarsia saa vahvistaa vähemmän kuin 20mm putkesta tehtyjä. jatkossa vahvistaminen on sallittu vain levy tyyppisesti tukivarren sisäpuolelle. ei putken ympärille. tälläkin pyritään selkeyttämään tulkintoja. ei vaikuta milläänlailla kauden aloitukseen kaikki autot kasaan ja viivalle.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: SÄÄNNÖT 2009-2015

Post by pasi.t »

:) kiitos asiallisesta vastauksesta. hätäännyin ehkä eilen illalla jo liikaa, tarkoitus on yrittää pitää matalampaa profiilia tänävuonna ja osallistua heti kauden alusta asti laillisella vehkeellä.
toivottavasti sääntöpäivityksessä on uudet asiat helposti havaittavissa.
jos on tarvis jonkunlaiselle avunannolle tai tuelle, niin ilmoitelkaa.
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Re: SÄÄNNÖT 2009-2015

Post by Johan Svahn »

Säännöt päivitetty 6.5-12:

Takalinkkien kiinnitys runkoon
Suositellaan käytettävän yhtenäistä pitkää kiinnityskorvaketta kahden erillisen sijaan.

Auton keulan suojapelti
Auton keulan alla sallittu 500 mm x 500 mm suojapelti ei ole pohjapanssari.

Moottoripyörän airbox
Moottoripyörän moottorin alkuperäinen muokkaamaton imuilmakotelo saa tulla korilinjan ulkopuolelle. Kaasuttimet ja lappärungot tulee edelleenkin olla peltien sisäpuolella.

Sääntökohtien numeroinnin muutokset
6.2 kohdan numerointi muutetaan 6.17 ja lisätään teksti"turbot,ilokaasut, kompressorit kielletty
6.1.2 sallitut muutokset auton moottoriin.(auto sana uusi/lisätään)
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
Post Reply