Sääntötarkennuksia

Kysymyksiä ja vastauksia Locost sääntöjen tulkintaan

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Sääntötarkennuksia

Post by hege »

Moro

Sääntöjä on vuosikokouksen jälkeen tarkennettu ja ajattelin laittaa tänne listaa muutoksista:
Kardaanitunneliin sijoitettu pakkiratas on suojattava rikkoontumisen varalta. Minimi materiaali 5x50 teräs tai räjähdyssuojamatto.

Takavalot on nyt selkeät. Saa olla kaksi jarruvaloa sekä sumuvalo 500mm korkeudella. Lisäjarruvalo sallittu.

2012 siirrytään vain M renkaan käyttöön.

Saman moottori mallin osia saa sekoittaa keskenään valmistusvuodesta riippumatta ja esimerkeiksi toyota 4age ja volvon 8v remmikoneet.

Etujousituksen yläkiinnikkeen tulee olla sääntöjen mukainen jousituksen kiinnike. Kiinnikkeen tulee olla kiinni rungossa. Kiinnikettä saa vahvistaa sääntöjen sallimalla tavalla.

GAZ takaiskarin mitta 130/90, (nyt 130/95).

Ulosjouston ja sisäänjouston rajoittimet sallittu.
Lisäsin myös muutamia huomautuksia, esim. max 200hv moottoriteho on nyt ilmoitettu heti moottorikappaleen alussa ja runko kappaleen alussa on linkki rungon piirrustuksiin.

Jos tulee mieleen jotain mikä on säännöissä epäselvää tai näette kirjoitusvirheitä niin ilmoitelkaa että saadaan paremmat säännöt. :D
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Sääntötarkennuksia

Post by hege »

Sääntöjä taas päivitetty.
- Infolistalla 5YV yamaha muutettu 5VY
- Infolistalla Iskarijuttuja muutettu, eli GAZ B12, B12-2, R12 ja R12-2 sallittu ja AVO tarkennettu.
- Turvakaarijutut, eli kattoputkea suositellaan ja kyljen putkea suositellaan. Kuvat lisätty.
- Takavaloista lisätty selventävä kuva.
- Pakkirattaan suoja lisätty kohtaan 4.2 kardaanisuojan yhteyteen. Kuva lisätty. (unohdin tän viime päivityksessä, sori)
- 4A-GE blacktop laskut lisätty laskuesimerkkeihin (tehokas vakiomoottori)
- Lisätty sääntöjen loppuun: "Mikäli säännöissä on vähänkin epäselvää tai sinulla on jotain kysyttävää, ota yhteyttä sähköpostitse info(ä)locostfinland.com."
Iskarijuttu on ainut suuri muutos. Ennen säännöt sallivat vain AVO iskunvaimentimen uniball nivelin.
Nyt seuraavat GAZ iskarimallit ovat sallittuja:
B12: 1.9" rungolla kuminivelillä
B12-2: 2.25" rungolla kuminivelillä
R12: 1.9" rungolla uniball nivelillä
R12-2: 2.25" rungolla uniball nivelillä

Jos iskunvaimentimessa on uniball nivelet, koskee sitä sama jousituksen nivelten vaihtamisen aiheuttama 3% painonlisä kuin tukivarsia ja tukilinkkejä.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Sääntötarkennuksia

Post by hege »

Viime vuonna tänne säännöt osiolle tuli kaksi aihetta, eli sääntöjutut näyttää olevan melko selkeällä mallilla. Jos tulee jotain mieleen mikä on epäselvää tai mitä voisi parantaa niin ilmoitelkaa että voidaan viedä asiaa eteenpäin.
TAI
Jäsen
Jäsen
Posts: 56
Joined: 10 Aug 2006, 07:04
Location: Isokyr

Re: Sääntötarkennuksia

Post by TAI »

Kysymys tästä uudesta kuljettajan viereen tulevasta turvakaaren lisäputkesta:

1. Kuinka suuri ( neliösenttiä ) pitää lapon olla joka hitsataan runkoon, jossa ruuvikiinnitys vastakappaleelle, josta putki lähtee sivutukiputkeen?
2. Saako lapon hitsata myös vinosti taakse tulevaan putkeen joka yhtyy rungon alaputkeen, vai ainoastaan rungon alaputkeen ?
Kuva olisi kova sana...

T:TAI 718
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Sääntötarkennuksia

Post by hege »

TAI wrote:Kysymys tästä uudesta kuljettajan viereen tulevasta turvakaaren lisäputkesta:

1. Kuinka suuri ( neliösenttiä ) pitää lapon olla joka hitsataan runkoon, jossa ruuvikiinnitys vastakappaleelle, josta putki lähtee sivutukiputkeen?
2. Saako lapon hitsata myös vinosti taakse tulevaan putkeen joka yhtyy rungon alaputkeen, vai ainoastaan rungon alaputkeen ?
Kuva olisi kova sana...

T:TAI 718
Mä vetäisin ton sivuputken samoilla pykälillä kuin takadiagonaalit, eli:
AKK Sääntökirja wrote:Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 60 cm2:n kiinnityslevyillä muodostaen kiinnitysjalan. Se tulee kiinnitää koriin vähintään kahdella M8 pultilla.
Kohta on luettavissa sääntökirjassa:
Tekniikka Liite J (art. 253) 8.3.2.6 Takatukien kiinnityspisteet (sivu 293 sääntökirjassa ja sivu 19 verkkodokumentissa)

Toinen turvakaarikohta mikä monia varmaan kiinnostaa on irrotettavien putkien liitokset:
Tekniikka, Liite J (art. 253) 8.3.2.4 Irroitettavat osat. (sivu 295 sääntökirjassa ja sivu 21 verkkodokumentissa)

Verkkodokumentti löytyy osoitteesta: http://www.autourheilu.fi/saannot/
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: Sääntötarkennuksia

Post by markku »

kyseessä vapaaehtoinen putki. takatuet pakollisia. noh hallitus tekee varmaan pikana päätöksen.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Sääntötarkennuksia

Post by hege »

Kuten markku sanoi, kyseessä on vapaaehtoinen putki ja sen kiinnityksen runkoon kai saa tehdä miten itsestä tuntuu hyvältä kunhan on järkevästi tehty. Tarkoitus on että se olisi helppo lisätä että kaikki lisäisivät sen.

Noi mun linkit ja ehdotukset oli vaan selvityksenä miten itse tekisin sen.
Post Reply