akku

Kysymyksiä ja vastauksia Locost sääntöjen tulkintaan

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

akku

Post by kippo »

mites tuo sääntö taas meni oikeesti pitäs uuteen projektiin sijoittaa akku konehuoneeseen ja näkyy varikolla kahta käytäntöä akku on koteloitu ja myös oli jollain avoimena. kuljettajan tilassa han se pitää olla koteloituna mutta mites jos se on konehuoneessa.
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: akku

Post by KakeK »

Olisko se ollu niin että suljettu akku ei tarvinnu olla koteloitu ainakaan konehuoneen puolella? Sillälailla on tullu ajeltua ja ajateltua :roll:
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: akku

Post by kippo »

millä toleranssilla tulkitaan suljettu akku pitäähä yleisesti akku jostain hengittää joko korkeista tai erillisestä aukosta mutta kouva on tietysti asia ihan erikseen :?:
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: akku

Post by KakeK »

Ittellä agm tyyppinen mistä ei pitäis paljo kuseksia vaikka lekalla huitaisee ja pelaa vielä jotensakkin vaikka on halki.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: akku

Post by hege »

Säännöissä ei tarkemmin mainita akun sijoituksesta ja olen olettanut että tässä kohdassa mennään yleisen AKK sääntökirjan määräämän käytännön mukaan, eli II Art. 252 Yleiset määräykset, kohta 7.6 Kaikki vaaraa aiheuttavat osat (akku, syttyvät tuot-
teet jne) tulee kuljettaa ohjaamon ulkopuolella.


Eli ohjaamossa akkua ei saa pitää, ihan niinkuin polttoainesäiliötäkään. Mutta jos akun sulkee pois ohjaamosta niin silloin sitä saa pitää apukuskin puolella, penkin takana tai vaikka polvien alla.

Jos akku suljetaan niin kotelo kannattaa tehdä korin ulkopuolelle tuulettuvaksi. Meidän luokassa kaikki taitaa ajaa märkä-akuilla, niin riskit on olemassa jos akku ei pääse tuulettumaan. Kesäduunissa meillä oli tommosia agm tyylisiä akkuja, ja ne räjähti melko voimalla vaikka tulivat meille "tyhjänä". Yleisesti red top, optima ja muut ns. "kuiva-akut" ei oikeasti ole kuiva-akkuja, vaan toimivat samalla periaatteella kuin tavallisetkin akut, neste vaan on imeytetty. Geeli ja litiumakut sitten erikseen.

Akkua ei tarvi konehuoneessa koteloida.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: akku

Post by Mika Hirvonen »

plussanapa olisi hyvä suojata oikosulun varalta.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Post Reply