MP moottorin sääntötulkinta?

Kysymyksiä ja vastauksia Locost sääntöjen tulkintaan

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

MP moottorin sääntötulkinta?

Post by Antti Tuomainen »

Moi,

Muutama aloittelijan kysymys, johon en ainakaan pikaisella hakemisella löytäny vastausta. Ihan vaan tarkennuksena onko jotain kohda 6.1 sallituista muutoksista tulkittu koskevan myös moottoripyörän konetta?

a) Eli onko lisäboksit sallittu myös MP:ssä? (6.1.5) Ymmärtääkseni esim. "Power commander" viittaa nimenomaan moottoripyörään.

b) Onko sallittua ottaa toisesta moottoripyörästä ecu? Siis vakio moottorin ohjaus mutta erimerkkisestä pyörästä? (6.1.2 / 6.1.5 / 6.2 / 7)

c) saako moottoripyörän koneen imusarjaa muokata? (6.1.5)
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Post by Tomi Jutila »

a: joo,teemulla ja kakella commanderit

b: njääh :shock: kait esim mika käyttäny fzs koneessa r1 boxia.......? erimerkkisestä ei mielestäni saa ottaa.

c. ei, on virittämistä, vakio kasauksella pl.ilmanputsari

mopomoottorin säännöt kohdassa 6.2, aiemmat koskee autonmoottoreita.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Post by markku »

yritetään vastata kysymyksiin :mrgreen:


a: power commander on se tapa jolla mopon ruisku koneita saa säätää. lisäbox tai uusi ohjelma vakioon ovat sallittuja.

b: alkuperäistä kyseiseen moottoriin tarkoitettua ecua pitää käyttää. r1 ja fazer käyttää samaa boxia kaasari pyörissä

c: kaikenlainen virittäminen on kielletty mopon koneissa. tästä johtuen imusarjan/läppärunkojen pitää olla vakiot.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Post by Tomi Jutila »

markku wrote:
b: alkuperäistä kyseiseen moottoriin tarkoitettua ecua pitää käyttää. r1 ja fazer käyttää samaa boxia kaasari pyörissä
7. Sähköjärjestelmä
Sytytysjärjestelmä on vapaa.

kaasarikoneissa.
eiks commanderi ohjaa vakio poxia ja säätää myös pensaa ruuttakoneissa.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Post by markku »

juu yleensä kun puhutaan ecu:sta niin tarkoitetaan boxia joka ohjaa ainakin ruiskua yleensä myös syttyä näissä uudemmissa vehkeissä.

kaasari pyörissä sytytys on vapaa.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Post by Tomi Jutila »

niimpä, toi mun hieno kms miljoonapoxi ei sitten joskus ruuttamyllyä ohjaa eikä sen tarviikkaan kun commanderi on pal helpompi ja halvempi
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Post by KakeK »

Ja ruiskukoneisessa toisioläppien poistaminen rungoista myös kiellettyä mitä ilmeisesti tarkoitettiin imusarjan muokkaamisella. :?:
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Post by pasi.t »

mites onko venttiilien kulmien muutos sallittua?
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Post by Antti Tuomainen »

No niin, tämähän selvensi paljon. Ja aivan on samat tulkinnat kuin itsekin mietin.

Eli jos ruiskuun päätyy, niin Powercommander tms on opeteltava.
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Post by Tomi Jutila »

pasi.t wrote:mites onko venttiilien kulmien muutos sallittua?
no ei tietenkään ole sallittu :?: kuka nyt tommosta tekis, siinä hommassahan poistetaan metallia moottorin sisuskaluista eli VIRITETÄÄN.
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Post by KakeK »

Joo toi on se harmaa "lue laiton" alue missä liikutaan kuulemma yleisesti rallipiireis :) Auttaa vanhanajan paskois autonmoottoreis muttei enää nykyajan mp moottoris niin suurta hyötyä. Suisan kantta tutkittiin kansisepän kans nii tuumaili et on kohtuu hyvät jo vakiona :roll:
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Post by hege »

Tomi Jutila wrote:c. ei, on virittämistä, vakio kasauksella pl.ilmanputsari
Eli ilmanputsarilla käsitän kaiken kaasareiden jälkeen. Eli kiihdytysilmasuppiloiden pituus on vapaa imupuolella, mutta kaasareiden pitää olla vakiot ja imusarja joka johtaa kanteen vakio.

Pakosarja on vapaa ja nokan ajoitus on norjassa ollut vapaa niin olen olettanut että myös täällä. Nokka vaan on melko hyvin ajoitettu tehtaalta niin ei siinä hyötyä oikein saa.

Öljypumppu on vapaa ja vesipumppu myös.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Post by Tomi Jutila »

nokkien ajoituksia ei saa muuttaa värsinkaan jos joudutaan työstämään osia säätövaran saamiseksi.
r1 kaasarikoneissa ei säätöä juuri ole,tehtaan vakiomerkkeihin on laitettu kun mielestäni niihin kajoaminen on VIRITTÄMISTÄ.
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Post by KakeK »

Jep nokkien ajoitus kiellettyä. Tietääkseni yhdessäkään japani tai euro mopos ei oo säädettäviä nokkapyöriä vakiona.
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: MP moottorin sääntötulkinta?

Post by pasi.t »

mites eri aikakausien osien sekoittelu? tuolta kannet ja tuolta männät ja tossa on paras lohko jne. asia tulenee ilmeisesti syyskokouksessa esille jos hallitus katsoo aiheelliseksi.
Post Reply