r1 vastaan auton koneet norjassa

Moottoriin liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

r1 vastaan auton koneet norjassa

Post by markku »

norjan keskustelu foorumin mukaan niillä on yksi kuski yli muiden muut ajaa suunnilleen samoja aikoja. ilmeisesti siellä tiimit myös testaa jonkin verran.

r1 koneita käytetään halvan hinnan vuoksi paljon. r1 ei vaadi kuivasumppuja tai muuta kallista.

norjalaiset auton moottorit taitaa olla aika kesyjä tällä hetkellä. nyt siellä tehdään esim duratec. auton moottori vaatii töitä eikä saa olla painava. jos auton koneiseen (n180-190hp) saadaan alusta ja paino kohdalleen niin ajaa voitosta muttei halvalla.

korjailkaa jos olen väärässä.

ps. omaa auton koneista ajateltiin kanssa vähän kehittää jatkossa :lol:.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

tämän kesän perusteella pystytään jo sanomaan jotain mopon ja auton moottorin käytöstä. meidän autoista auton koneinen on lievästi niskanpäällä helpompana ajettavana. molemmilla kone tyypeillä on tänäkesänä voitettu ja ajettu hyviä aikoja. joitain havaintoja autoista:

auton kone: koneesta pitää ottaa ulos yli 170 heppaa jotta sillä kerkiää. vaatii töitä. koneesta tulee huomattavan kallis verrattuna mopoon. moniin koneisiin osat on kalliita jos jotain sattuu. helpompi ajettava paremman vääntönsä ansiosta. mahdollistaa useammanlaiset laatikko/perä vaihtoehdot. suorakytkentä laatikko vapautuu 2009. kannattaa etsiä jotain kevyttä 2l konetta josta saa hyvät tehot ja väännöt mahdollisimman vähällä rääkkäämisellä. koneet on isoja konehuoneeseen. autosta tulee väkisinkin painava auton moottorilla. 704:sen paino 4age koneella 565kg vaikka ei tarttis painaa kuin alta 500kg. moottorin kokonaishintaan pitää laskea myös laatikko.

mopon kone: parasta koneessa on koko ja paino. auton saa minimi painoon. koneeseen vahvistetaan vain kytkin ja laitetaan loiskelevy. konetta ei saa virittää joten kokonais hinta jää alhaiseksi. tehoa hyvin (n160-170) vääntöä heikosti. laatikko on vakio 6 vaihteinen vaatii harvan perän. pakki pitää rakentaa. 2009 ei enää vaadita pakkia. ei kestä ajaa ilman vesiä :wink: .


molemmilla kerkiää :lol: kannattaa tehdä mieleiselle tekniikalle :twisted:
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Post by Tomi Jutila »

[quote="
ei kestä ajaa ilman vesiä :wink: .
[/quote]

niinpäniin joopajoo trallalaa ja haloo.toi ilman vesiä ajo tuli kokeiltua kahdesti ja molemmista koneista tuli POPCORN kone :shock: :shock:
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Post by tumpelo »

Tapausta tarkemmin tuntematta totean saman kuin keväällä vapaissa harjoituksissa yhden yli 5 litrasen kulkineen pudotettua ensin hihnat ja sitten vedet radalle:

-Kyllä sen huomaa ennen vahinkoa jos on 1)iso merkkivalo 2) julma rääkkä ja 3) puomit radalla. Muuten sitä ei huomaa ajoissa...

Ko tapauksessa vaihdettiin osia lohkoa myöden.

T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Post by Tomi Jutila »

juup.kuulemma joku ajannut norjassa mopon koneella neljä kautta avamatta eli viime kesänä tuli käytettyä noin kahdeksan kesän koneet :shock: :shock:
Post Reply