Moottorin koko...

Moottoriin liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
DeRolean
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 19
Joined: 17 Jan 2007, 12:06
Location: Nurmij

Moottorin koko...

Post by DeRolean »

Lukaisin 2007-2008 säännöt läpi, pariinkin kertaan, mutta en löytänyt tietoa siitä, onko moottorin cc-tilavuutta rajoitettu, eli (tyhmä) kysymys: Onko se tilavuus rajoitettu (2000cc)? Tarkoitus olisi nimittäin porauttaa 2l lohko, ja mahdollisesti yli kaksilitraiseksi, jos on sallittu. "Markkinoilla" olisi montakin autojen nelitahti/nelipyttyisiä motteja, joiden cc-ilavuus on yli 2000, ja joita on valmistettu yli 5000 kpl, joten miten on, saako niitä käyttää?
"In search for more power, nothing beats more cubic inches!"
ROCHU DeRolean Racing Team
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Moottorin kokoa ei ole tilavuudella suoraan rajattu, mutta laskennallisella teholla kyllä, kannattaa tutustua säännöissä olevaan moottoritilavuuden laskukaavaan.

200hv koneen (maksimi) saa laskennallisesti "vakiolla" 2,875 l 8V koneella, tai "vakiolla" 2,286 l 16V (tai 20V) koneella. Mutta jos aletaan vaihtamaan nokkia, nostamaan puristuksia tai muuta niin koneen laskennallinen teho nousee.

Koneen laskennallinen teho vaikuttaa myös suoraan auton minimipainoon, joka on 200 hv koneella 600 kg (tai 680 kuskin kanssa).

MUTTA, jos koneen ilmoitettu teho on korkeampi kuin laskennallinen teho, niin ilmoitettua tehoa pitää käyttää. Esim Honda S2000 kone joka on alta 2l, mutta tehoa on 240hv on kielletty.
DeRolean
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 19
Joined: 17 Jan 2007, 12:06
Location: Nurmij

Post by DeRolean »

Kiitos vastauksesta. Nyt voin siis huoletta porata 2l OHC lohkoa ilman tunnontuskia!
Nuo isommat nelipyttyiset henkilöautojen bensamoottorit ovat useimmiten kovin matalaviritteisiä, mutta vääntöominaisuuksiltaan hyviä, ja tietenkin nekin vielä hieman viriteltävissä sääntöjen puitteissa. Tuppaavat vain painamaan jonkin verran enenmmän, joten helposti tulee keulapainoinen ajokki, joka painaa liikaa.
Yksi vaihtoehto, jota olen harkinnut, on Daihatsun 1,6 16v EFI SOHC, vakiona 105 hp, jonka pitäisi olla lohkoltaan joku Toyotan kopio (Agen)? Tietäisiköhän joku tarkemmin, mikä laatikko kävisi tähän Daihatsun lohkoon?
ROCHU DeRolean Racing Team
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Kannattaa lukea ensin säännöt ja vasta sen jälkeen suunnitella mitä aikoo tehdä.

Esim. 8V kone saa olla tilavuudeltaan 1,887 L jos haluat hyödyntää kaikki sallitut viritysmahdollisuudet ja repiä koneesta laskennalliset 200hv. Tälläistä konetta ei ehkä kannata lähteä 2 L lohkosta poraamaan.
DeRolean
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 19
Joined: 17 Jan 2007, 12:06
Location: Nurmij

Post by DeRolean »

Jep! Juuri näin kannattaa tosiaan tehdä, ja niin teenkin. Nyt kun selvisi, että tuota tilavuutta ei ole rajattu 2000 cc:hen, niin laskeskelin, että esim. Volvon 2.3 l (2316cc std) 8 valve (Volvo 740) voisi olla hyvä vaihtoehto pienelle 1.6 l (1590 cc)Daihatsun 16 valve moottorille (laskennallinen teho "täysin" viritettynä 198.75 hp, mitä tuskin saavutetaan käytännössä), jos pitää Volvossa std puristukset (10.30:1) ja venttiilit ( -20% laskennallisesta 100hp/litra, tulos n.185.3 hp, joka on taasen ihan realistinen tulos). Molemmat pysyvät siis laskennallisilta tehoiltaan sallituissa puitteissa. Noissa kahdessa täysin erilaisissa moottorivalinnoissa on hyvät ja huonot puolensa. Ford OHC lohkoa taasen ei kannata porata yli 2-litraiseksi, ellei sitten käytä esim. std venttiileitä. Konstit on monet, sanoi...
ROCHU DeRolean Racing Team
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

volvon moottori oli meillä tossa toisessa autossa ekavuonna kun tuota volvon tekniikkaa sattuu olemaan. konetta valitessa kannattaa huomioida että paketti pitää säilyttää kokonaisena. esim b230 koneen niskaan ei saa laittaa 405 kantta. kannattaa ottaa b23 405 kannella tai b230 531 kannella. pelkän nokan vaihdolla kaivettuun kanteen ei mahdottomiin tehoihin päästä. volvon kone on pirun painava ja iso. todella hankala saada mahtumaan konehuoneeseen. mutta osia saa hyvin ja kestäväkin. on varmasti pitkäikäinen. meidän volvo koneinen painoi 598kg.

jollain kooltaan pienellä ja sirolla moottorilla on paljon mukavampi tehdä auto. esim 4age menee korkeen keulan sisään öljypohjaa muuttamatta. eikä jatku keulaan asti. joistain 16v 1600 moottoreista otetaan aika helpolla riittäviä tehoja. meillä ei ole vaihdettu 4agen kuin nokat ja kansi kaivettu joten auton ei tarttis painaa kuin jotain 480kg mutta todellisuus oli 555kg ja n190hp.

vertailun vuoksi vielä yamaha r1 paino jotain 480 ja teho 150-160hp. kevyempi kun auton koneiset mutta tehossa ja väännössä häviää aikapaljon.

vielä ei ole päästy selvyyteen painon vaikutuksesta nopeuteen. auton moottoristen painot on 555-600kg ja ainoan ajossa olleen mopon koneisen (sture) n510kg suuren ilmoitetun tehon takia. sture oli ainoa joka pystyi ajamaan kovempia aikoja kun minä mutta vielä ei voida vertailla koska muiden autot on niin pahasti keskeneräisiä. uskon vauhdin nousevan ensikesänä kautta linjan kun kilometrejä tulee alle. uusiakin autoja tulee hämmentämään pakkaa.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
DeRolean
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 19
Joined: 17 Jan 2007, 12:06
Location: Nurmij

Post by DeRolean »

Joo, no minullakin on juuri tuo "kun sattuu olemaan nurkissa", se ratkaiseva tekijä, rahaa nimittäin ei satu olemaan yhtään liikaa. Tuo Fordin moottori taitaa kyllä nyt ensi alkuun olla ainoa vaihtoehto, vaikka ei minulla juuri nyt satu olemaan siihen mitään palikoita. Kun on noita kaikenlaisia moottoreita nostellut ja räpläillyt autoilevan ikänsä, niin on pakostakin huomannut, että erojahan niissä on, ja rutkasti, eikä pelkästään painossa. Fordin patarautamotti on ruokottoman painava sekin, mutta siitä saa helpolla luotettavia heppoja, aivan kuten Volvostakin. Itse asiassa tuo Volvon voimanlähde locostissa rupesi kiinnostamaan siinä vaiheessa, kun näin ne sinun kilpurisi kuvat - on se niin miehekkään näköinen siellä piskuisessa tilassaan, ja sopivasti kallellaan oikealle puolelle (balanssia?). Se siitä, kunhan nyt pääsisi edes kokeilemaan tuota ajamista joskus, sama se millä motilla. Minä soittelen sinulle Markku jonakin päivänä, kun on hiukan kysyttävää lisensseistä sun muista asioista, ei ole nimittäin mitään kokemuksia siltä saralta, kun en ole ennen millään vehkeillä kipaillut.
ROCHU DeRolean Racing Team
kms
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 34
Joined: 19 Mar 2007, 23:31
Location: Raisio

Post by kms »

Terve, koska tässä threadissa sivuttiin jo aihettani, niin kysyn kysyttäväni tässä.

Locost kärpäsen puremana olen pari viikkoa tutkiskellut Locosteja ja sääntöjä. Pari kysymystä on tullut mieleen, kun en aina kaikkea ymmärrä ennenkuin joku sen rautalangasta minulle vääntää, eli:

Kun auton moottorisen painoa lasketaan, niin missä järjestyksessä prosentteja lisäillään ja vähennellään?
Meneekö se niin, että: kuutiotilavuus X kerroin (125 tai 100) ja sitten vähennetään litratehosta viritysasteen prosentit, sitten X 3 + lisäpainoprosentit ja lopuksi + kuljettajan paino?

Toinen kysymys onkin sitten vieläkin tyhmempi.
Jos auton laskennalliseksi painoksi tulee vaikkapa 550kg + kuljettaja, niin mitä sen auton pitää painaa katsastuksessa kuljettajan kanssa? Eli kun itse painan 110kg, niin onko minun ja auton yhteinen kisapaino 660kg vai lasketaanko se 80kg kuljettajan mukaan joten kisapainoni olisi 550+80kg=630kg jolloinka autoni saisi painaa ilman kuljettajaa 520kg? Eli onko kuljettajan laskennallinen paino aina se 80kg, vai punnitaanko kuljettajat erikseen kuten formuloissakin?

Norjalaisten sivuilta koitin näitä tietoja jo varmistaa, mutta ei tämä lukioruotsini oikein siihen riittänyt :)

Tällaisia kyselee Teemu, tuleva Locost rakentaja.
The older I get, The faster I was.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

noinhan se painon laskenta menee :lol: . meillä 2009 voimaan tulevissa säännöissä muuttuu laskenta niin että koko 200hv on laskennassa koneeseen. vakaaja ja paikka prosentit lisätään kokonais painoon. eli joitain koneita pystyy pikkusen enemmän virittämään.

kokonais paino ratkaisee (auto+kuski). tasataan kuskien painoeroja (kaiken kokoiset ajamaan) niin pysyy autojen kokonais painot suunnilleen samoissa. eli yli 80kg saa keventää autoa ja alipainoset lisää auton painoa.

kannattaa konetta valitessa ottaa huomioon tekniikan paino. pikku koneisia on vaikea saada minimi painoihin :cry: .
kms
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 34
Joined: 19 Mar 2007, 23:31
Location: Raisio

Post by kms »

Ok,

Kiitoksia!

Voipi olla, että nuo 2009 säännöt vasta koskettavat meikäläistä kilpailumielessä.
Näillä tiedoilla voin nyt aloittaa moottorivariaatioiden aktiivisen kartoittamisen. Ja tietenkin mahan kasvattamisen, siinä sivussa...
:wink:
The older I get, The faster I was.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Toi seikka on tosiaankin noissa säännöissä vähän hämärän peitossa, siellä voisi selkeästi lukea miten käytännössä menee. Mun piti myös tota seikkaa kysyä ennenkuin ton painonlaskun ymmärsin.

Mun mielestä hyvä että lasketaan oikea kilpailupaino toisin kuin monissa muissa sarjoissa, ettei kuskin paino vaikuta.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

laitan tähän moottorin koko keskusteluun pätkän toisesta keskustelusta jos se selkeyttäisi asiaa.

ei ole tyhmiä kysymyksiä on vain tyhmiä jotka ei ymmärrä kysyä jos eivät ole varmoja asioista. sääntöjen noudatuksesta ollaan kuitenkin tarkkoja. näin saadaan jälkipuheet pienemmiksi.

mutta sitten näihin hyviin kysymyksiin.

mersun 2,3 16v kone. 2.3l x 125hv=287.5hv- 30%(vakio kone)=201.25hv ja koneen laskennallinen saa olla vain 200hv joten edes vakio kone ei ole laillinen.

porsse 2,4l 8v? kone 2.4 X100=240- 20%(vakio venttiilit ja puristus. vain nokka vaihdetaan)=192hv tämä moottori olisi laillinen. 16v koneena myös laiton.

jos sit ajatellaan volvon motteja niin 2l 8v saa täys virittää. 2.1 pitää jättää yksi 10% käyttämättä ja 2.3 saa vaihtaa vain nokan.


toinen selvennys.

Muuttuvalla venttiilien ajoituksella varustettu moottori saa 10 % lisäpainon (voi poistaa).
Muuttuvalla venttiilien ajoituksella sekä venttiili nostolla (VTCC) varustettu moottori saa 30 % lisäpainon (ei saa poistaa).
Uniballsit antavat 3 % painolisän.
Kallistuksen vakaaja edessä sallittu. Vaihtoehtoisena ratkaisuna voi vaihtaa Panhardrodin sekä muuttaa pitkittäisten tukien etummaiset kiinnityspisteet niin että tuet ovat vaakatasossa auton ollessaan normaali korkeudella. Yhden tai useamman näistä (vakaaja, Panhardrodin vaihto, kiinnityspisteiden muutto) muutoksista antavat yhdessä 3 % painolisän.

elikkä jos nosto ja ajoitus muuttuu niin sitä ei saa poistaa ja antaa 30% lisäpainon. mallilaskelma tuolta säännöistä:

5) 1,6 litraa 16v. Ja VTCC, Chip viritetty, vakio ventt. (-10 %), vakio puristus (-10%), vakio nokka (-10 %). 1,6 x 125 – 30% + 30 % = 182 hv x 3 = 546 + 80 = 626 kg

mallin mukaan laskisin 2l 16v 2x125-30%+ 30%=227.5hv eli ei mahdu ihan 200hv.

tehoon sitten lasketaan lisä% josta muodostuu paino.



toivottavasti näistä on jotain apua koneita miettiville :roll: .
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Post Reply