BMW K1200RS

Moottoriin liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Hannu Koivisto
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 12
Joined: 29 Oct 2014, 23:54

BMW K1200RS

Post by Hannu Koivisto »

Runko 708 (ex Tervola, ex Kellosalo) löysi uuden tallin, ja nyt kuumeisesti mietitään mikä tekniikka siihen laitetaan. Tällä hetkellä vaihtoehtoina on R1 ruiskulla tai bemarin K1200RS:n kone. Bemarihan on kardaanivedolla joten konetta ei tarvisi kääntää alkuperäisestä.

Volvon 1030 perään saisi 3.07 välityksen jolla bemarin 9000rpm rajoittimesta huolimatta maksiminopeus välitysten puolesta olisi ~200km/h.

Eniten arveluttaa tuo bemarin 130hp teho, vaikka auton minimipainosta tulisi ~80kg pienempi kuin R1 koneella niin mitä tuo käytännössä vaikuttaa radalla?
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: BMW K1200RS

Post by Tomi Jutila »

ensimmäisiä R1 ruiskukoneita ei kannata laittaa, vanhentuva moottorimalli. uudemmissa 2005 taas liian kova ilmoitettu teholukema joten autosta tulee painava.
biimeristä en mitään tiedä mutta ainakaan halvalla ja varsinkaan volvon perällä ei 130hp tehon mukaan painotettua autoa saa minimipainoon, 450kg alkaa olemaan jokseenkin minimi kuinka kevyen locostista pystyy tekemään.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: BMW K1200RS

Post by Mika Hirvonen »

Mihin suuntaan bemarin kardaani pyörii? Yamahan kardaanivetoisessa pyörii kardaani väärään suuntaan.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Mika Lindqvist
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 616
Joined: 28 Mar 2013, 20:05

Re: BMW K1200RS

Post by Mika Lindqvist »

Eiks banjon voi laittaa katollee? :oops:
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: BMW K1200RS

Post by KakeK »

Benarin veto on oikialla puolella nii kai se pyörii sitte oikein päin vs yamaha vasen
Hannu Koivisto
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 12
Joined: 29 Oct 2014, 23:54

Re: BMW K1200RS

Post by Hannu Koivisto »

Kyllä se bemari oikeinpäin pitäisi pyöriä.

Mites tuo 450kg, paljonko kone+laatikko saa painaa että siihen vois päästä? Kuinka suuria eroja taka-akseleiden painoissa on jos Volvon 1030 on painava?

Noin 20kg:n ylipainon kanssa suhteessa minimipainoon ilman kuskia ehkä pystyisi elämään, kuski on ruipelo:)
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: BMW K1200RS

Post by Tomi Jutila »

tässätapauksessa ruipeloudesta on hyötyä.
yamaha r1 tai fzs on apulaitteineen 80kg ja vollen panjosta on puhuttu 30kg painavammaks ku voorti tai lada
moponkoneista ei taida vollen panjolla minimiin saaha biimerii ainakaan.
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: BMW K1200RS

Post by KakeK »

moottoripaketti varmaan bemus tekniikoineen noin 15-20 kg painavee. Eikös täs oo sylinterit makuulla aika alhaalla. Saattaa olla öljy sylintereis oikialle kääntyes :o
Hannu Koivisto
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 12
Joined: 29 Oct 2014, 23:54

Re: BMW K1200RS

Post by Hannu Koivisto »

Kiitoksia tiedoista, ei taida painon puolesta bemari sitten onnistua. Jos vähintään 470kg tulis painoa niin siinä mentäis 40kg minimin yli. Aivan niin ruipelo kuski ei kuitenkaan ole:)

Muuten se olis voinut olla hyvä vaihtoehto, perusmuutoksilla olis tainnut saada 150hp irti. Samaa konetta on käytetty Formula BMW sarjassa, kai se jotenkin autokäyttöönkin soveltuis...
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: BMW K1200RS

Post by KakeK »

Olisko formula sarjas kuivasumppu käytös? Ainut ongelma varmaan tohon minimiin pääsys on toi perä mikä painaa. Ootko miettiny jos laittaas toyotan akselin esim. gt missä 6,7" murikka. saa välityksiä edullisesti ainaki 2,93 asti (legends). joskus kans miettiny BMW moottoria mikä on vakiona kuivasumpulla onko nyt sitten 1200s mallin moottori.
Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: BMW K1200RS

Post by Tero Frondelius »

Ainakin painopiste on alhaalla.
Image
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: BMW K1200RS

Post by KakeK »

Joo ihan mielenkiintoinen paketti. BMW formulas formulan oma lootikko ilmeisesti käytös.
Hannu Koivisto
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 12
Joined: 29 Oct 2014, 23:54

Re: BMW K1200RS

Post by Hannu Koivisto »

Täytyi kaivaa netin syövereistä taka-akseleiden painoja, eipä näiden luotettavuudestaan osaa mitään sanoa.

Volvo 1030, 55,3kg ilman jarruja
Volvo 1031, 61kg ilman jarruja
GT Corolla, 46kg ilman jarruja
Ford mk2, 45kg isojen? rumpujen kanssa

Ainoa perä mihin löysin myynnissä olevan harvan välityksen on tuo Volvo 1030, Ruotsista saa 3.07 välitystä.

Fordiin 3.15 välitys taitaa olla tosi harvinainen, eikä Ladaankaan oikein tainnut löytyä?

Entäs Corolla, löytyykö siihen vielä välityksiä jostain?
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: BMW K1200RS

Post by KakeK »

Juu tohon gt:n perään pitäs mennä nakkaamalla legendsin välitys. Niitä yleisesti käytös 3,33 ja 2.93. Muitakin vaihtoehtoja pitäs löytyä helposti. Gt:n peräs olis se hyvä puoli että vetarit kestää mitä vaan ja laakeri on ns leveä 2 rivinen=jarrut toimii hyvin joka tilantees. Jos itte rakentelisin autoa missä tarve pitkälle välitykselle nii gt corolla olis se ainut oikea vaihtoehto. Tossa sivu mistä välityksiä mikä löyty ekana http://www.lceperformance.com/Gear-Sets ... /13701.htm
Halkosaares auto lähellä mistä voit kattella vinkkejä rakenteluun jos haluat tehdä kevyen auton :wink:
Hannu Koivisto
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 12
Joined: 29 Oct 2014, 23:54

Re: BMW K1200RS

Post by Hannu Koivisto »

Kiitti, sieltähän niitä välityksiä löytyi useampaakin. Ja hinnatkin aivan eri luokkaa kuin oem Toyota osilla :)

Ne sehän onkin tuossa vieressä, pitääpä joskus poiketa katsomaan...
Post Reply