r1 koneen sähköt

Moottoriin liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

r1 koneen sähköt

Post by markku »

mulla on kahdenlaisia sähkösarjoja :cry: . toisessa ainakin aivolaatikko on puolta isompi. onko jossain vuosimallissa esim rajoittimessa eroja?

ainakin nyt olen laittanut autoon valeeseen vanhemman mallin sähkösarjan. täytyy vaihtaa jos ilmenee etuja :lol:.


onko joku tilaamassa kierroslukumittaria vaihtovalolla mopon koneeseen maailmalta :?: stormilta saa 99e ihan kivan näköisen.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
PMC
Jäsen
Jäsen
Posts: 84
Joined: 12 Jun 2006, 13:46
Location: Hollola
Contact:

Post by PMC »

RN01 ja RN04 CDI laatikot ovat tosiaan eri kokoiset, mutta ainakin huoltomanuaalin tarjoamat arvot ovat samat. Eli rajoitinkin pitäisi olla samassa kohtaa ja perusennakot samanlaiset. Pyörissä on joka vuosi pudotettu painoa, joten CDI boksikin on pakattu pienempään tilaan. Ruiskussa puolatkin on integroitu tulpanhattuihin.

T:Jani
slugmika
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 262
Joined: 28 Sep 2006, 10:37
Location: m
Contact:

Post by slugmika »

Meillä on noita bokseja kans molempia, useampiakin jos jollain on tarvetta. Samoin löytyy yksi ylimääräinen johtosarja.

Mika
Marko
Jäsen
Jäsen
Posts: 66
Joined: 10 Dec 2009, 21:59
Location: Aura

Re: r1 koneen sähköt

Post by Marko »

Kannattaako vaihtaa 4XV:n (-99) täydellinen johto sarja palikoineen 5JJ:n (-00) vastaavaan? Pitääkö jotain ottaa huomioon jos 5JJ:n sarjaa sovittaa vanhempaan moottoriin? Onko 00 ja 01 malleissa Yamaha tehnyt sähköihin muutoksia?
Tarkistuksena vaan ettei tule mitään yllättävää vastaan.
Marko
0415024946
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: r1 koneen sähköt

Post by Tomi Jutila »

toi 5jj kiertää enempi,3.9 perällä hyvinkin merkitystä :!:
mm.eroa cdin liittimissä uudempi poksi ei mene vanhaan johtosarjaan.muuten kaikki johtosarjat polt-on kaikkiin 99-01 koneisiin.

osta multa valmis setti 5jj sähköjä kts. myyntipalsta.
Marko Leino
Locost expertti
Locost expertti
Posts: 534
Joined: 02 Sep 2009, 12:52
Location: Vihti

Re: r1 koneen sähköt

Post by Marko Leino »

Paljonko uudemmalla kiertää enemmän verrattuna vanhempaan?
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: r1 koneen sähköt

Post by Tomi Jutila »

punapukuinen lenkkeijä esson paarissa oli kertonut että tuhannesta kierroksesta puhuttais.
Marko Leino
Locost expertti
Locost expertti
Posts: 534
Joined: 02 Sep 2009, 12:52
Location: Vihti

Re: r1 koneen sähköt

Post by Marko Leino »

Exupille menevä nelinapaisen pistokkeen vieressä samaan nippuun on kiedottu valk./pun irtojohto mihin se tulee vai tarviiko kytkeä?
Huijausboxissa on neljä johtoa.

Toinen kysymys...
Multa vissiinkin puuttuu johtosarjasta oil level rele, onko sen numero 4XV-8195A-00-00??
vm.-99 johtosarja siis kyseessä.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: r1 koneen sähköt

Post by Mika Hirvonen »

Mulla on exup huijausboksissa neljä johtoa kiinni vaikka exup liittimessä on viisi johtoa... eli yksi ylimääräinen johto.

Öljynpinnan korkeus kytkimellä ei oiken tee mitään. Olen jättänyt sen kytkemättä.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Marko Leino
Locost expertti
Locost expertti
Posts: 534
Joined: 02 Sep 2009, 12:52
Location: Vihti

Re: r1 koneen sähköt

Post by Marko Leino »

Kiitoksia.

Niin mä aattelinkin et turha kapistu toi öljynpinta härveli. Kytkentäkaaviota kun kattelin niin ei taida toi rele vaikuttaa muuhun toimintaan...?
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: r1 koneen sähköt

Post by Mika Hirvonen »

linkki Exup hujausboksien kytkentäkaavioihin: http://cvieth.bplaced.net/motorrad_exupdummy.html
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
mäkipää
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 7
Joined: 14 Nov 2010, 22:51
Location: Nivala

Re: r1 koneen sähköt

Post by mäkipää »

KIITOS!
Huijjausboxi linkistä! :D
Ei reissua ilman remonttia :)
Marko
Jäsen
Jäsen
Posts: 66
Joined: 10 Dec 2009, 21:59
Location: Aura

Re: r1 koneen sähköt

Post by Marko »

Miten on ollut tapana tehdä yamahan koneisiin sytytysvirta ja sammutus? sytytysvirta pääkytkimen taakse ja sammutus erikseen?
Onko kyseisissä kytkennöissä jotain erityistä mitä pitää ottaa huomioon?

Entä onko vapaavaloja autoihin laitettu? Anturiltahan saa maadoituksen kun vaihde vapaalla. Tuleeko sama tieto mittarin liittimelle vai kiertääkö ecun kautta? Ja käytössä siis ei ole vakio mittaristoa.
Marko
0415024946
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Re: r1 koneen sähköt

Post by Jari Kauttonen »

Mulla (vaikka ei jammua olekkaan) menee sytkä pääkatkaisijan kautta, eli siitä sammuu kone vasta. Tärkeämpäähän on että kun kone sammuu, sammuu myös kaikki bensa pumput. Tämä pitää toimia siis myös silloin kun päävirta on päällä ja kone jostain syystä sammuu. Toinen mikä pitäisi olla on että päävirta katkaisijan ollessa 0- asennossamyös laturi on pimeänä. Näitä ne joskus mittaili enduransessa ja antoivat melkolailla merkintöjä kortteihin. Eli myös laturin herätevirta tulisi varmentaa releellä että pimenee kun päävirta on pois päältä.
Niin ja itsellä on ihan vaihdenäyttö tuossa kamppeessa.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: r1 koneen sähköt

Post by Tomi Jutila »

Marko wrote:Miten on ollut tapana tehdä yamahan koneisiin sytytysvirta ja sammutus? sytytysvirta pääkytkimen taakse ja sammutus erikseen?
Onko kyseisissä kytkennöissä jotain erityistä mitä pitää ottaa huomioon?

Entä onko vapaavaloja autoihin laitettu? Anturiltahan saa maadoituksen kun vaihde vapaalla. Tuleeko sama tieto mittarin liittimelle vai kiertääkö ecun kautta? Ja käytössä siis ei ole vakio mittaristoa.
mulla oli r1 sähköt pelkän päävirran perässä ja jäi käymään laturin varaan(oli erillinen kytkin mistä pumput ym kytkettiin ensin päälle)
hommasin semmosen päävirtakytkimen missä pohjassa päät apikoille ja liitin siihen aiemmin avaimelle/kytkimelle menneet johdot.yammun sarjassa em. liitin on kellertävän läpinäkyvä kaksinapainen,tämä ratkaisu on helppo ja toimiva.
vapaavalo vaan joku tavallinen lamppu mihin maat lohkosta tulevan sinisen piuhan kautta,suosittelen vapaavalon laittamista.
päävirta starttireleelle tietty akulta suoraan päävirtakytkimen kautta
Post Reply