R1 kytkin

Moottoriin liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
Taisto
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 15
Joined: 24 Jul 2007, 23:51
Location: Nurmij
Contact:

R1 kytkin

Post by Taisto »

Kovasti puhutaan kytkimen "vahvistuksesta". Miten tämä hoituu helpoiten kaasari R1 konessa?
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

r1 koneen kytkimen halpa vahvistus tapa on laittaa painelevyjä (kuppilevy)päällekkäin(2-3) kpl. toinen mahdollisuus on ostaa kisa pääty jolloin kytkin muuttuu kierrejousi kuormitteiseksi. kuppilevyillä pärjää ihan hyvin. vaihtaminen on mikä kytkimen särkee. ylösvaihtaminen ilman kytkintä niin kestää paljon paremmin.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Post by Tomi Jutila »

lautasjousen/kuppilevyn lisääminen on helppoa ei tarvitse jousen lisäksi kuin uuden tiivisteen,kuusiokoloavaimen ja 10mm lenkin.
itselläni kytkin on toiminut kahdella päädyllä moitteetta,käytän kytkintä molempiinsuuntiin vaihtaessa.

jurvassa moottorin vaihdon jälkeen varakoneen kytkin luisti kahdella päädyllä ilmeisesti levyjen kuivuuden/turpoamattomuuden takia. laitoin kisaan kolmannen päädyn jolloin luisto loppui mutta kytkin polkimen liike oli luonnoton.eräs mp mekaanikko sanoi että kolmas jousi päällekkäin tekee siitä kasattuna liian paksun jolloin jousi jo "nyrjähtänyt"???
eilen otin kytkimen auki ja huomasin etteivät päädyt olleet enää tarkasti päällekkäin vaan olivat pyörineet keskenään eri asentoihin. ilmeisesti kolmas/alin levy oli tehnyt jälkiä ja raapinut alumiiniä kytkimen runko osasta missä on kierre pultille mitkä aukaistaan ensimmäisenä pakettia purettaessa.
otan nyt kolmannen päädyn pois ja toivon että levyt on turvonnut ja kytkin pitää,toki vaihdan uudet öljyt+suodattimen...ja otan ahvenistolle varakoneen mukaan :shock: :shock:
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

poltin kaksi kytkintä kun vaihdoin ylöspäin kytkimen kanssa :cry: . en varmaan osannut vaihtaa oikein :oops:. tahto kiekat "jalattomalta" karata aika korkeiksi.

kytkin maljan ja kuppilevyn väliin kuuluu rosterinen rikka jonka pitäisi estää maljan kuluminen.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Marko Leino
Locost expertti
Locost expertti
Posts: 534
Joined: 02 Sep 2009, 12:52
Location: Vihti

Re: R1 kytkin

Post by Marko Leino »

Onko se toi numero 14 mitä laitetaan päällekkäin? Vai joku muu,mikä :) Montako niitä tarvii laittaa, riittääkö yks lisää vai useampi?
Aikaisemmin ollut vaan noita "perinteisiä" kierrejousillisia kykiä niin täytyy hieman kysellä.

https://windmillcycles.dealermind.com/b ... ge_id=5374
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: R1 kytkin

Post by Tomi Jutila »

juu just se 2kpl päällekkäin,ne riittää älä laitä kolmea.
Marko Leino
Locost expertti
Locost expertti
Posts: 534
Joined: 02 Sep 2009, 12:52
Location: Vihti

Re: R1 kytkin

Post by Marko Leino »

Kiitos ja kumarrus :)
Post Reply