MP Koneen ruiskusta / kaasareista

Moottoriin liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

MP Koneen ruiskusta / kaasareista

Post by Jari Kauttonen »

Elikkäs törmäsin mahdolliseen ongelmaan. Tarjolla olisi mahdollisesti edullinen Kawan ZX12 malmi, mutta siinä on yksi pikku vika. Siitä on läppärungot myyty parempaan käyttöön.

Säännöissähän sanotaan että tuo polttoaine systeemi pitää olla vakio, mutta saako mp koneessa ruiskun korvat kaasareilla? Eli saako tuosta luvallista konetta ilman alkuperäistä läppärunkoa? Uusi läppärunko maksaa vaatimattomat 1200€ :shock:
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

ei saa muuttaa. luulis noihinkin jostain löytyvän läppiksiä. onkohan kuinka tarkka sähköistä kawan kone. yammu ainakin tuntuu ruiskuna tarvitsevan vaikka mitä osia toimiakseen.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Post by Jari Kauttonen »

Kuulemma tarkka on tuokin kun tietoa tongin. Kaikki muut koneeseen löytyy, mutta tosiaan nuo läppärungot puuttuu. :( No pitänee tutkia jos tuollaiset jostain löytyis.
BATMAN
Jäsen
Jäsen
Posts: 89
Joined: 15 Sep 2006, 07:25
Location: Askola

Post by BATMAN »

Laita googleen "catapult racing" suomi haulla, ne on rikkonut muistaakseni useampiakin ZX12r moottoreita.
Jos vaikka olisi ylimääräisiäkin osia?
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Post by Jari Kauttonen »

Joo runko löytyi yllättän helpolla ja halvalla kuitenkin! Nyt epäilyttää että mikä tässä väännössä menee vielä poskelleen? :roll:

Mites toi Hayabusan malmi? Muistaakseni jossain sääntö versiossa se oli hyväksytty kone? Eikö se enään ole?
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Post by pasi.t »

8) onkos se liian tehokas, niin muistelisin, ainakin joku tollanen oli.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

kawan kone taitaa tarvita kuivasumpun toimiakseen. ainakin pitempään toimiakseen :lol: . paljos busses on tehoo ilman kattia tehtaan ilmoituksella? sääntöhän on hyvin selkeä (toivoakseni :oops: ).

6.6 Mp- moottorit
Mp-moottoria käytettäessä huomioitava seuraavaa: Moottorin on pitänyt olla myynnissä euroopassa vähintään 2 vuotta (v. 2000 markkinoille tullutta moottoria voi käyttää aikaisintaan v. 2002). Kaikenlainen virittäminen kielletty. Sylinterit voi kuitenkin porata 1 mm ylikoon moottorin kunnostuksen yhteydessä. Pakoputkisto ja ilmanputsarit vapaat. Suuttimet ja Ecu:n ohjelma vapaa.
Kytkintä voi vapaasti vahvistaa. Peruutusvaihde on lisättävä. Vaihtaminen pitää tapahtua mekaanisesti. Minimipaino on 420 kg + 80 kg = 500 kg kuljettajan kanssa. Moottorit joissa on enemmän kuin 190 hv (200 hv laskennallinen teho) ovat kiellettyjä. Laskettaessa auton painoa käytetään valmistajan tehoilmoitusta (ilman kat.) EU normissa (EC) x 3 + vaihdelaatikkolisä (5 %). Meluraja sama kuin autonmoottoreissa (110 dB) ja mitataan 7500 rpm.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

1999-2007 Busan teho näyttäisi olevan luokkaa 175 hp.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Post by Jari Kauttonen »

markku wrote:kawan kone taitaa tarvita kuivasumpun toimiakseen. ainakin pitempään toimiakseen :lol: .
Ei ainakaan noiden kawa miesten mukaan poikkea mitenkään muista mp koneista väärinkäytettynä, eli asennettuna autoon.
Itseasiassa tuota mp kone hommaa kun olen pyöritellyt, niin lähes kaikkien mp hemmojen kommentti on ollut, kaikkea muuta kuin yamaha :shock: Ikinä en mitään selkeää vastausta ole saanut että miksi noin?

Suzuki olisi kuulemma ehdottomasti paras jos saisi trimmata ja muutenkin kestävin kone noista.
PMC
Jäsen
Jäsen
Posts: 84
Joined: 12 Jun 2006, 13:46
Location: Hollola
Contact:

Post by PMC »

MP moottoria asiaa ei välttämättä kannata kysellä pelkästään MP miehiltä. MP:n moottori asennetaan autoon 90 asteen kulmassa pyörään nähden ja kallistelu puuttuu, joten moottorin öljynkierto häiriintyy. Tämän takia valtaosa MP:n koneista tarvii kuivasumpun pysyäkseen nipussa. Jarrutuksessa öljyt pakenevat kytkimeen ja mutkissa öljy uittaa kampiakselia öljyssä (öljy vaahdottuu). Esimerkiksi ratasivareissa moottori on samassa asennossa kuin MP:ssä, joten vain kallistelu puuttuu.

Yamahan R1 sukuisissa koneissa on moottorin kytkinakseli ja vaihdelaatikon akseli ovat päällekkäin. Tämän takia moottori on lyhyt, mutta öljytila on hyvin korkea. Siksi pelkkä loiskelevy riittää näissä koneissa. Toinen hyvä ominaisuus Yamahan koneissa on se, että valmistajan ilmoittamat teholukemat ovat lähelle totuutta -> auto jää kohtuullisen painoiseksi. Heikoin lenkki näissä koneissa on varmaan vaihdelaatikko. Muutenkaan luotettavuus ei ole aivan Hondan ja GSX-R Suzukien tasolla.

Moottorit, jotka toimivat ilman kuivasumppua:
- Yamaha R1
- Yamaha FZS 1000
- Honda Fireblade sarja

Moottorit, jotka vaativat kuivasumpun
- Honda Blackbird
- Suzuki GSX-R 1000
- Kawasaki Zx10r
- Suzuki Hayabusa

Nämä tiedot olen yrittänyt keräillä foorumeilta, jotka MP.n koneita rata-autoon sovittavat. En laita siis tietojen oikeanperäisyydestä päätäni pankiksi. Muista koneista kuulee kommentteja puolesta ja vastaan. Jotkut ovat yrittäneet selvitä pelkällä paineakulla kuivasumpun sijaan.

Jani
kurri
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 1
Joined: 01 Apr 2010, 00:28

Re: MP Koneen ruiskusta / kaasareista

Post by kurri »

Hei vaan kaikille, ensimmäinen viesti ja heti kysymys. :)

Olenko nyt ensimmäisestä viestistä ymmärtänyt että jos on vakio mopon kone niin siinä saa olla neliläppäinen ruisku?

Koska kaasuttimien vaihtaminen on kuitenkin viritystä jne.

En viitsinyt tehdä uutta aihetta, vaikka sääntökysymyshän tämä taitaa olla.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: MP Koneen ruiskusta / kaasareista

Post by Tomi Jutila »

jos se neliläppä on ko. koneessa vakiona niin saa olla.eli niillä hiluilla ajetaan mitkä missäkin koneessa on pärrässä ollu.
Post Reply