Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 18 Tammi 2018, 10:47



Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
 Putkittaminen? 
Kirjoittaja Viesti
Jäsen
Jäsen

Liittynyt: 29 Elo 2006, 20:46
Viestit: 71
Paikkakunta: EP
Viesti Putkittaminen?
Säännöissä lukee auton moottoria koskevassa osiossa että materiaalia ei saa lisätä. Ymmärränkö oikein että koskee myös lohkon uudelleen putkittamista pienemmälle männän halkaisijalle?


26 Elo 2008, 15:01
Profiili
Aktiivi
Aktiivi

Liittynyt: 19 Kesä 2006, 21:46
Viestit: 237
Paikkakunta: Sein
Viesti 
joo, sääntö sanoo että alkuperäistä saa porata sen verran ku materiaali antaa myöten.
Minusta moottori kannatta suunnitella/valita niin että pystyy käyttämään mahdollisimman paljon vakio osia koska ne moottorit ei ole ikuisia.
Kuukausi kisojen välissä ei riitä jos varaosat ei ole hyllyssä tai joutuu teettämään koneistuksia.

_________________
Pete
0405883436


26 Elo 2008, 21:01
Profiili
Viesti 
koskee kantta tuo kohta "aineen lisääminen kielletty".

lohko menee. "sylintereitä voi porata niin paljon kuin alkuperäiset sylinteri putket myöntää". tulkisisin tuon ettei putkia voi vaihtaa jos alkuperäisiä pitää käyttää.


26 Elo 2008, 21:17
Jäsen
Jäsen

Liittynyt: 29 Elo 2006, 20:46
Viestit: 71
Paikkakunta: EP
Viesti 
markku kirjoitti:
koskee kantta tuo kohta "aineen lisääminen kielletty".

lohko menee. "sylintereitä voi porata niin paljon kuin alkuperäiset sylinteri putket myöntää". tulkisisin tuon ettei putkia voi vaihtaa jos alkuperäisiä pitää käyttää.


Kysymys on siitä että laskeskelen yhtä kone vaihtoehtoa mahdolliseen locost projektiin. Kone löytyy jo mutta harmittavasti se on hieman liian suuri tilavuudeltaan täyttääkseen säännöt. Mutta jos sen putkittaisi n. 0,5mm pienemmälle männälle niin kone olisi sääntöjen mukainen.
Toinen vaihtoehto on hioa kampiakseliin lyhyempi isku.

Männänhalkaisija 92,9mm, isku 84mm==>tilavuus 2277cc, laskennallinen teho 284,6 josta pois 30% niin tulokseksi tulee 199,24hp
Männänhalkaisija 93,4mm, isku 83,25mm==> tilavuus 2281cc laskennallinen teho 285,1 josta pois 30% niin tulokseksi tulee 199,6hp

Mutta jos alkuperäisiä täytyy käyttää niin se sulkee sitten putkittamisen pois.


27 Elo 2008, 10:32
Profiili
Aktiivi
Aktiivi

Liittynyt: 19 Kesä 2006, 21:46
Viestit: 237
Paikkakunta: Sein
Viesti 
Jos putkittamiseen / kammen hiomiseen tarvittavia vehkeitä ei ole ittellä niin niiden toimenpiteiden hinnalla saa valita aika monesta moottoriaihiosta.

_________________
Pete
0405883436


27 Elo 2008, 12:30
Profiili
Jäsen
Jäsen

Liittynyt: 10 Kesä 2006, 20:23
Viestit: 91
Paikkakunta: Lahti
Viesti 
Moi!

Aikoinaan setvin putkittamisen hintoja ja tulin siihen tulokseen, että taloudellisesti ajatellen putkitus ei ole mielekäs vaihtoehto. Putkitus on ainut vaihtoehto vain siinä tapauksessa, että on pakko käyttää lohkoa tai lohkoja, joihin ei saa enää ylikokoisia mäntiä. Esim. Ford Kentin lohkot historic autoissa. Eli samoilla linjoilla ollaan edellisen kanssa. Mikähän lohko olisi kyseessä?


27 Elo 2008, 14:45
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 6 viestiä ] 

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com