R1 ilmansuodattimista (ja miksei muidenkin)

Moottoriin liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

KakeK wrote:Tietääkseni missään kaasaripeleissä ei mene letkut suoraan koteoon ilman paineistusta ja joissain paineistetuissa kawoissa letkut on jopa etukatteessa varmistamassa riiittävän ruuan saannin. Ja valmistavat jopa lentokoneita tunnelissa :D

Joo itekkin hokasin että uimurikammion letku pitää vetää sojottamaan eteenpäin ilmanottoaukon viereen. Eli uimurikammio tuntee myös patopaineen jos sitä on, ja hiljasessa vauhdissa airboksissa voi olla alipainekin ulkopuoleen verrattuna.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Image

Laitan tämmösen karkean luonnoksen ilman"putsarista", niin saa porukat vähän hupia elämään. Kuva on ikäänkuin auton keulasta päin.

Eli vasemmanpuoleinen letku on uimurikammion tuuletusletku jonka pää aukeaa menosuuntaan. Tämä letku haistaa ulkoilman paineen ja kovemmassa vauhdissa pato- eli RAM-paineen.

Keskellä pyöreä reikä joka on mitoitettu jonkun resonanssin mukaan. Oikealla kaasuvaijeriin liitetty liukuovi joka aukaisee ilmanottoaukon isommaksi kun kaasu on pohjassa (näin simppeli systeemi käy rata-autossa kun pienillä kierroksilla ei juurikaan ajeta kaasu pohjassa).

Varsinaista ilmanputsaria en taida laittaa, ainoastaan jonkun verkon ettei pömpelissä mahdollisesti pesivä lintu joudu kaasuttimeen 8)

Tietääkseni alkuperäinen R1 airboksi on tilavuudeltaan 7,3 litraa joten siinä olisi lähtökohta mitoille.

Tämmösellä vois tulla 3-5 hp lisää melkein kaikissa oloissa. Jos siis toimii...
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Post by Tomi Jutila »

:shock: onnea yritykselle
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Ihan jännän näköinen vekotin. Mikä tuon säätyvän läpän tarkoitus oikein on?

Mähän en näistä mitään oikeasti tiedä, mutta hyvä varmaan pitää mielessä, että säännöissä on kielletty konepellin läpi tulevat 'skuupit'. Ilmanputsarihan saa tulla konepellin yläpuolelle. Tulkitaanko konepellin läpi tuleva airboxi (reikä menosuuntaan päin) skuupiksi vai ilmanputsariksi?

Patopaine meidän autoissa taitaa muutenkin olla aika olematon?

Mielenkiinnolla seuraan, miten projekti etenee. Itselläkin on tarkoitus modifioida koneen ilmanottoa ensi kaudelle. Tarkoitus oli tehdä naca-aukko keulapalaan, mutta uusissa säänöissä se ei ole enää sallittu.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Jos skuuppi on kielletty niin tämäkin on kielletty. Mielestäni skuuppia ei ole kielletty missään, vai onks se?

Tuossa on ideana että pienillä kierroksilla ja osakaasulla airpoksiin pitää saada alipaine, siksi pienempi reikä ulos. Kaasu pohjassa isompi reikä on tarpeen että moottori saa maksimimäärän ilmaa.

Tää on oikeasti aika vaikea tehdä. Amerikkalainen moottoripyöräspesialisti Ivan oli leikellyt 13 erilaista R1 airboksia ja vain yksi toimi paremmin kuin orggis.


EDIT:

Nii ja on tuolle toinenkin syy että reikä on aluksi pienempi (reikä on itse asiassa lyhyt putki). Eli joillakin kierroksilla putken tilavuus ja poksin koko ovat resonanssissa jolloin ilma virtaa lähes vastuksetta kurkkuihin. Eli poksi "soi" samalla tavalla kuin pullo kun siihen puhalletaan. Veikkaisin äkkiseltään että jonnekkin 7000 rpm tietämille kannattaisi yrittää tätä resonanssia.
Toimintaperiaate on siis tältä osin sama kuin bassorefleksikaiuttimessa.
Sitten isommilla kierroksilla resonanssi on jo ohi joten sitten vaan mahollisimman helpolla ilmaa koneeseen eli iso reikä poksiin.

Tuon pömpelin yläosan korkeudella ja leveydellä ei ole juuri merkitystä. Patopainekaan ei kasva yhtään vaikka reiän ympärillä on pinta-alaa. Sitten taasen ilma kannattaa ottaa mahollisimman korkealta niin se on viileämpää kuin lähempänä radan pintaa - ainakin aurinkoisella säällä.

Eli emmä ihan noin mahotonta yläosaa laita niinkuin tuossa kuvassa, pitäähän sitä nähä eteensä.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Katso kohta 4.4 Korin muodot.

Kannattaa ottaa huomioon että mekaaniset osat eivät saa tulla korin ulkopuolelle.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Joo kiellettyä on jyrkästi tommonen putsarimööpeli.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Post by Tomi Jutila »

kun omassani laitan putken pulpetin ja nokkapalan päältä kaasareiden yli niin kaasarit jää just sen linjan alle, silloin ei mekaaniset osat tule korin ulkopuolelle.ilmanputsari taasen tulee lähes kokonaan nokkaluukun ulkopuolelle.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

multanen wrote:Joo kiellettyä on jyrkästi tommonen putsarimööpeli.
Ilmanputsari ja pakoputkisto on säännöissä vapaa, mutta, kuten Hege sanoi, mekaanisia osia ei saa olla konepellin päällä. Riippuu tietenkin sääntojen tulkinnasta onko tuollainen säädin sallittu, jos sen piilottaa korin sisälle. Henkilökohtaisesti mulla ei ole mitään sitä vastaa.

Tota mekaniikka sattaisi pystyä ohjaaman modifioimalla Yammun omaa AIS-systeemiä? Letku AISsista johonkin työsylinteriin ja läppä aukeaa pakopaineen/kierroksien mukaan.

Kartingissa on nykyään yleisesti käytössä säätyviä venttiileitä pakopuolella (R.A.V.E. venttiili).
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Joo kyllä tuon säätimen saa konepellin alapuolellekin, sillon vaan ilma tekee ensin pikku mutkan. Myös tuo paineenhaisteluputki voi olla eka mutkan jälkeen konepellin alla. Ja parempihan se muutenkin on silleen.

Läpän ohjaus olis rata-autossa helppoa, sillon kun kaasu on pohjassa on myös paljon kierroksia (ja jos ei ole niin pitää vaihtaa seuraavan kerran pienempi vaihde siinä paikassa).

"Skuupin" kielto taitaa olla liian ympäripyöreä jos ilmansuodatin kuitenkin on vapaa. Pitäisi olla tämmönen pykälä: "Ajoviiman synnyttämän patopaineen johtaminen moottorin ilmanottoon kielletty".
Tuommostä pykälää ei mahda monessa luokassa vielä ollakaan?
markku

Post by markku »

ilman putsari on ilmanputsari se ei sisällä mitään muita toimintoja. ilmeisestikkin tähänkin pitää tehdä sääntöihin tarkempi rajaus.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Sääntöihin lisätään siis wikipediasta:
Ilmansuodatin on yleisimmin polttomoottorin osa, mutta myös sitä käytetään ilmakompressoreissa, kaasuturbiineissa ja talojen ilmastointijärjestelmissä. Ilmansuodatin puhdistaa ja suodattaa ilmastointijärjestelmissä sisääntulevan ilman haitallisia epäpuhtauksia kuten hiekkaa, siitepölyä, hometta ja bakteereita. Ilmansuodatin poistaa polttomoottoriin tulevasta imuilmasta epäpuhtaudet imusarjan päässä tai kaasuttimen yläpuolella. Ilmansuodatin on yleensä valmistettu paperista tai lasikuidusta. Autossa ilmansuodatin täytyy vaihtaa tietyin väliajoin, yleensä n. 10 000–30 000 km:n välein.

Ilmansuodatin ei tarkoita samaa kuin sanat: Kaasutin, vivusto, imusarja ja moottori.

Skuupin kielto ei ole mun mielestä ympäripyöreä. Skuupin näköiset airboxit, konepellit tai muut laitteet on nyt kielletty. Patopaineen käyttöä ei ymmärtääkseni ole kielletty.

Jos tää jatkuu niin kohta säännöt ei oo kohta yksinkertaiset.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

hege wrote: Jos tää jatkuu niin kohta säännöt ei oo kohta yksinkertaiset.
Joo, taidan heltyä ja lopettaa sääntöjen laatijoitten kiusaamisen.
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Post by tumpelo »

Tsiisus....

Luotiinko me sääntöhirviö? Mitäs jos otetaan säännöksi että (auton tms moottorissa): Läppä/ sylinteri torvessa pitää olla läppä tai kuristin jonka halkaisija on maksimissaan X ja 1->4 eli yhdellä läppärungolla halkaisija on maksimissaan Y tai kyseisen moottorin alkuperäinen läppärunko alkuperäisellä läpällä. Yhden kaasuttajan tapauksessa sama kuin x jos torvi /läppä ja jos yhteiseen peluun niin läppien yhteenlaskettu pinta-ala on Y. Muuten vapaa muotoilusäännön (tekniikka pellin alla) mukaisesti.

Tuomo
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Post by Jari Kauttonen »

Muistatko Hege mun kommentin, olo on kuin Nostradamuksella nyt :roll:
Niin monta tulkintaa kuin lukijaa :lol:
Post Reply