Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 18 Tammi 2018, 10:49



Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 R1 ilmansuodattimista (ja miksei muidenkin) 
Kirjoittaja Viesti
Aktiivi
Aktiivi

Liittynyt: 28 Joulu 2007, 12:34
Viestit: 147
Paikkakunta: Joensuu
Viesti R1 ilmansuodattimista (ja miksei muidenkin)
Erehdyin lukemaan ulkomaan eläjien palstoilta R1 ilmansuodattimista. Tuntuu olevan tuo alkuperäinen ilmansuodatinkotelo aika loppuun asti mietitty ja pienetkin retusoinnit näkyvät heti tehossa. Itse ilmansuodatinpatruunan vaihtaminen paremmin virtaavaan auttaa tietysti.
Markkinoilla on myös paljon "virityskoteloita" joita on tullut ja mennyt eli ei ilmeisesti mitään mullistavan hyviä olleet kuitenkaan. Tuon alkuperäisen kotelon tilavuus määräytyy jonkun resonanssin mukaan (googlaa "airbox resonance"). Sitten on tietysti RAM-efekti eli jos ilmansuodattimen aukko osoittaa menosuuntaan niin siitäkin saa ehkä 2 tai 3hp Locostin huippunopeudella.

Näinpä luulisin että ei ole kovin optimaalinen tuommonen satunnaisesti valittu auton ilmansuodatin.
Joissakin 7-autoissa on ängetty alkuperäinen R1:sen kotelo pellin alle, liekö jotakin järkeä siinäkin (olen nähnyt jossain kuvassa, ehkä Ruotsisa tai Norjassa?).

Kun mulla on muutenkin tuo Locost-projekti aika kokeellinen niin taidan rakentaa vielä jonkun älyttömän ilmansuodattimenkin. 8)


17 Syys 2008, 11:10
Profiili
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 15 Kesä 2006, 21:02
Viestit: 1212
Paikkakunta: kuikka
Viesti 
juu niin se kuulemma menee. mutta nykyään norjassa lähes kaikki r1:set ajaa vaahtomuovilla ja erittäin hyvillä tehoilla.

meillä on leikitty molemmilla ja ainakin meidän koneet antaa paremmat tehot vaahtomuovilla. ilmanputsarit aiheuttaa aika isot muutokset suuttimiin ja neuloihin.

muun merkkiset koneet ei tahdo toimia ilman alkuperäistä koteloa kun ottavat alipaineen kotelosta.

_________________
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi


17 Syys 2008, 11:59
Profiili WWW
Aktiivi
Aktiivi

Liittynyt: 28 Joulu 2007, 12:34
Viestit: 147
Paikkakunta: Joensuu
Viesti 
Onkos Locostien R1 tehokäyrät semmosia että teho nousee kierrosten rajoittajaan saakka, vai huononeeko teho jo korkeimmilla kierroksilla?
Maailmalla näkyy mopoissa molemmanlaisia.

Ei tietysti omassa tule välttämättä samanlainen mutta jotain suuntaa saisi virityksiin ja välityksiinkin. Itelle tulee -98 R1.


19 Syys 2008, 18:06
Profiili
Ron Champion
Ron Champion
Avatar

Liittynyt: 03 Syys 2006, 19:56
Viestit: 576
Paikkakunta: Helsinki
Viesti 
http://members.tripod.com/~YZFR1/98yzfr1.html - löytyy tehokäyrä

http://yzf-r1forum.net/speedcalc/index.html - r1 välitykset

Valmistajan mukaan 205/50 R13 renkaan halkaisija on 573mm ja 205/50 R15 renkaan halkaisija on 584mm.

_________________
hege
0500458228
Bogeyracing
http://bogeyracinglocost.blogspot.com / www.ratataksi.com


19 Syys 2008, 21:30
Profiili WWW
Jäsen
Jäsen

Liittynyt: 15 Syys 2006, 07:25
Viestit: 89
Paikkakunta: Askola
Viesti 
Mstä olette R1 moottorisiin niitä vaahtomuovisia putsareita saaneet,
vai onko ne tehty jostain autokäyttöön tarkoitetuista versioista :?:


13 Marras 2008, 12:10
Profiili
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Avatar

Liittynyt: 13 Helmi 2007, 22:10
Viestit: 3057
Paikkakunta: Jämsä
Viesti 
markku on niitä englannista hommannut,on ihan omansa autokäyttöön R1 koneelle.ei ole hyllytavaraa ovat vissiin tilauksesta sitten tehneet eli kannattais tilata useempi kerrallaan

_________________
Locost Finland Ry:n hallituksen puheenjohtaja 2015-
040 5062611
tomi.jutila@luukku.com

TJ 733 FIN

-Jos taitamaton tekee haluttoman kanssa tarpeetonta, meneekö turha työ hukkaan-


13 Marras 2008, 17:52
Profiili
Viesti 
tilasin kaikkiin tiedossa olleisiin suodattimet reijittämättömällä pohjalla ja reijitin vakio kiinnitys kumeille valmiiksi. autokäyttöön tarkoitetut isompia kun nuo meillä olevat mutta toimivat varmasti kanssa.


13 Marras 2008, 18:03
Aktiivi
Aktiivi

Liittynyt: 28 Joulu 2007, 12:34
Viestit: 147
Paikkakunta: Joensuu
Viesti 
Onkos nuo kaasuttimessa kurkkujen ympärillä olevat kikottimet ja suuttimet airboksin "sisätilassa"? Siis alkuperäisessä -98 R1 kaasutinmallin ilmansuodatinkotelossa?
Hankala kun ole nähnyt edes kunnon kuvaa kotelosta.


Rakennan ilmeisesti alumiinistä alkuperäistä tilavuudeltaan muistuttavan kotelon johon saattaa tulla myös liikkuvia osia :shock:
Eli suljettu refleksikotelo on paras muuten paitsi huipputehoilla menettää 1-3 hp. Aattelin että kaasu pohjaan painettaessa vois aueta isompi ilmanottoaukko koteloon. Eli kaasu pohjassa kotelo ei olisi tavallaan toiminnassa.
Ilmansuodatinta en taida laittaa muuta kun jonkun verkon, ei nää moottorit kuitenkaan montaa tonnia näe.
RAM-aukko tietysti eteenpäin. Jollain viiksivallullahan olikin semmonen tuolla Norjan kuvissa.

Pitää panostaa ilmansuodattimeen ja pakoputkeen kun muita osia ei voi mopokoneessa parantaa. Pakosarja tulee väljä eli 37mm sisäläpimitaltaan, 4-yhteen tyyppinen (ja varmasti maailman rumin).
Hakusessa huipputehot, alakierrosvääntö vasta toisella sijalla.


14 Marras 2008, 22:44
Profiili
Ron Champion
Ron Champion
Avatar

Liittynyt: 03 Syys 2006, 19:56
Viestit: 576
Paikkakunta: Helsinki
Viesti 
Päätettiin muistaakseni vuosikokouksessa skuuppeja vastaan.

Kaikissa ratakilpa-autoissa on ilmansuodattimet, ei tule mieleen yhtään jossa ajettaisiin ilman. Jos kuitenkin päätät ajaa ilman, niin kannattaa tottua siihen että kaasua nostettaessa (aina kun mennään jarrutukseen) saattaa pikkukivet jumittaa kaasuläpän vähän auki. Pieni kaasupolkimen näpäytys tiputtaa kiven moottoriin, muuten mennään lepikkoon...

_________________
hege
0500458228
Bogeyracing
http://bogeyracinglocost.blogspot.com / www.ratataksi.com


15 Marras 2008, 11:19
Profiili WWW
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Avatar

Liittynyt: 13 Helmi 2007, 22:10
Viestit: 3057
Paikkakunta: Jämsä
Viesti 
itse käytän foam filtterissä vielä öljyäkin ja kyllä siitä pestessä aina lähtee sakkaa.

_________________
Locost Finland Ry:n hallituksen puheenjohtaja 2015-
040 5062611
tomi.jutila@luukku.com

TJ 733 FIN

-Jos taitamaton tekee haluttoman kanssa tarpeetonta, meneekö turha työ hukkaan-


15 Marras 2008, 12:39
Profiili
Aktiivi
Aktiivi

Liittynyt: 28 Joulu 2007, 12:34
Viestit: 147
Paikkakunta: Joensuu
Viesti 
Ohessa kysymystäni selventävä kuva; Ilmeisesti ympyröidyn kaltaiset pitkulaiset aukot tulevat alkuperäisessä R1 kotelossa samaan tilaan (eli samaan paineeseen) kuin kurkut?
Entä nuolen nro. 2 osoittamat kohokammion hengitysputket?

Kuva


15 Marras 2008, 16:26
Profiili
Ron Champion
Ron Champion

Liittynyt: 22 Maalis 2008, 08:23
Viestit: 1143
Paikkakunta: Halkosaari
Viesti 
Eikös vanha R1 ole ilman patopainetta eli letkut roikkuu jossain koneen päällä ja patopaineistetus kotelos letkut koteloon :wink:


15 Marras 2008, 19:04
Profiili
Aktiivi
Aktiivi

Liittynyt: 28 Joulu 2007, 12:34
Viestit: 147
Paikkakunta: Joensuu
Viesti 
KakeK kirjoitti:
Eikös vanha R1 ole ilman patopainetta eli letkut roikkuu jossain koneen päällä ja patopaineistetus kotelos letkut koteloon :wink:


Joo olet varmaan oikeilla jäljillä. Eli ilman RAMia kotelossa on monesti pieni alipaine joka osaltaan auttaa imemään bensaa kurkkuihin. Tämä alipaine ei ehkä vaikuttaisi (?) jos uimurikammiossakin olisi sama paine.
(Tää kotelon alipaineen puuttuminen juuri johtaa siihen että kaasari R1:set toimii huonosti ja seokset on päin p:tä. Ruiskut sen sijaan toimii hyvin kun suuttimet painaa bensat koneeseen eikä välitä mistään).

RAMilla eli patopaineella suodatinkoteloon tulisikin sitten suoran päässä ylipaine. Jos uimurikammioon ei johdettaisi samaa ylipainetta, joutuisi bensa "kulkemaan painetta vastaan".

...Aika vaikea varmaan yhdistää nuo molemmat toiminnot.


15 Marras 2008, 22:23
Profiili
Ron Champion
Ron Champion

Liittynyt: 22 Maalis 2008, 08:23
Viestit: 1143
Paikkakunta: Halkosaari
Viesti 
No onneksi tulossa rehti ruiskukone ja saa varmasti ruokaa :D . Ilman koteloa kylläkin mikä laskee joissain vääntöä. onneksi suisassa toisioläpät tasaamassa hapetusta..


15 Marras 2008, 23:22
Profiili
Ron Champion
Ron Champion

Liittynyt: 22 Maalis 2008, 08:23
Viestit: 1143
Paikkakunta: Halkosaari
Viesti 
Tietääkseni missään kaasaripeleissä ei mene letkut suoraan koteoon ilman paineistusta ja joissain paineistetuissa kawoissa letkut on jopa etukatteessa varmistamassa riiittävän ruuan saannin. Ja valmistavat jopa lentokoneita tunnelissa :D


16 Marras 2008, 14:10
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com