R1 ilmansuodattimista (ja miksei muidenkin)

Moottoriin liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

R1 ilmansuodattimista (ja miksei muidenkin)

Post by multanen »

Erehdyin lukemaan ulkomaan eläjien palstoilta R1 ilmansuodattimista. Tuntuu olevan tuo alkuperäinen ilmansuodatinkotelo aika loppuun asti mietitty ja pienetkin retusoinnit näkyvät heti tehossa. Itse ilmansuodatinpatruunan vaihtaminen paremmin virtaavaan auttaa tietysti.
Markkinoilla on myös paljon "virityskoteloita" joita on tullut ja mennyt eli ei ilmeisesti mitään mullistavan hyviä olleet kuitenkaan. Tuon alkuperäisen kotelon tilavuus määräytyy jonkun resonanssin mukaan (googlaa "airbox resonance"). Sitten on tietysti RAM-efekti eli jos ilmansuodattimen aukko osoittaa menosuuntaan niin siitäkin saa ehkä 2 tai 3hp Locostin huippunopeudella.

Näinpä luulisin että ei ole kovin optimaalinen tuommonen satunnaisesti valittu auton ilmansuodatin.
Joissakin 7-autoissa on ängetty alkuperäinen R1:sen kotelo pellin alle, liekö jotakin järkeä siinäkin (olen nähnyt jossain kuvassa, ehkä Ruotsisa tai Norjassa?).

Kun mulla on muutenkin tuo Locost-projekti aika kokeellinen niin taidan rakentaa vielä jonkun älyttömän ilmansuodattimenkin. 8)
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

juu niin se kuulemma menee. mutta nykyään norjassa lähes kaikki r1:set ajaa vaahtomuovilla ja erittäin hyvillä tehoilla.

meillä on leikitty molemmilla ja ainakin meidän koneet antaa paremmat tehot vaahtomuovilla. ilmanputsarit aiheuttaa aika isot muutokset suuttimiin ja neuloihin.

muun merkkiset koneet ei tahdo toimia ilman alkuperäistä koteloa kun ottavat alipaineen kotelosta.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Onkos Locostien R1 tehokäyrät semmosia että teho nousee kierrosten rajoittajaan saakka, vai huononeeko teho jo korkeimmilla kierroksilla?
Maailmalla näkyy mopoissa molemmanlaisia.

Ei tietysti omassa tule välttämättä samanlainen mutta jotain suuntaa saisi virityksiin ja välityksiinkin. Itelle tulee -98 R1.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

http://members.tripod.com/~YZFR1/98yzfr1.html - löytyy tehokäyrä

http://yzf-r1forum.net/speedcalc/index.html - r1 välitykset

Valmistajan mukaan 205/50 R13 renkaan halkaisija on 573mm ja 205/50 R15 renkaan halkaisija on 584mm.
BATMAN
Jäsen
Jäsen
Posts: 89
Joined: 15 Sep 2006, 07:25
Location: Askola

Post by BATMAN »

Mstä olette R1 moottorisiin niitä vaahtomuovisia putsareita saaneet,
vai onko ne tehty jostain autokäyttöön tarkoitetuista versioista :?:
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Post by Tomi Jutila »

markku on niitä englannista hommannut,on ihan omansa autokäyttöön R1 koneelle.ei ole hyllytavaraa ovat vissiin tilauksesta sitten tehneet eli kannattais tilata useempi kerrallaan
markku

Post by markku »

tilasin kaikkiin tiedossa olleisiin suodattimet reijittämättömällä pohjalla ja reijitin vakio kiinnitys kumeille valmiiksi. autokäyttöön tarkoitetut isompia kun nuo meillä olevat mutta toimivat varmasti kanssa.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Onkos nuo kaasuttimessa kurkkujen ympärillä olevat kikottimet ja suuttimet airboksin "sisätilassa"? Siis alkuperäisessä -98 R1 kaasutinmallin ilmansuodatinkotelossa?
Hankala kun ole nähnyt edes kunnon kuvaa kotelosta.


Rakennan ilmeisesti alumiinistä alkuperäistä tilavuudeltaan muistuttavan kotelon johon saattaa tulla myös liikkuvia osia :shock:
Eli suljettu refleksikotelo on paras muuten paitsi huipputehoilla menettää 1-3 hp. Aattelin että kaasu pohjaan painettaessa vois aueta isompi ilmanottoaukko koteloon. Eli kaasu pohjassa kotelo ei olisi tavallaan toiminnassa.
Ilmansuodatinta en taida laittaa muuta kun jonkun verkon, ei nää moottorit kuitenkaan montaa tonnia näe.
RAM-aukko tietysti eteenpäin. Jollain viiksivallullahan olikin semmonen tuolla Norjan kuvissa.

Pitää panostaa ilmansuodattimeen ja pakoputkeen kun muita osia ei voi mopokoneessa parantaa. Pakosarja tulee väljä eli 37mm sisäläpimitaltaan, 4-yhteen tyyppinen (ja varmasti maailman rumin).
Hakusessa huipputehot, alakierrosvääntö vasta toisella sijalla.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Päätettiin muistaakseni vuosikokouksessa skuuppeja vastaan.

Kaikissa ratakilpa-autoissa on ilmansuodattimet, ei tule mieleen yhtään jossa ajettaisiin ilman. Jos kuitenkin päätät ajaa ilman, niin kannattaa tottua siihen että kaasua nostettaessa (aina kun mennään jarrutukseen) saattaa pikkukivet jumittaa kaasuläpän vähän auki. Pieni kaasupolkimen näpäytys tiputtaa kiven moottoriin, muuten mennään lepikkoon...
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Post by Tomi Jutila »

itse käytän foam filtterissä vielä öljyäkin ja kyllä siitä pestessä aina lähtee sakkaa.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Ohessa kysymystäni selventävä kuva; Ilmeisesti ympyröidyn kaltaiset pitkulaiset aukot tulevat alkuperäisessä R1 kotelossa samaan tilaan (eli samaan paineeseen) kuin kurkut?
Entä nuolen nro. 2 osoittamat kohokammion hengitysputket?

Image
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Post by KakeK »

Eikös vanha R1 ole ilman patopainetta eli letkut roikkuu jossain koneen päällä ja patopaineistetus kotelos letkut koteloon :wink:
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

KakeK wrote:Eikös vanha R1 ole ilman patopainetta eli letkut roikkuu jossain koneen päällä ja patopaineistetus kotelos letkut koteloon :wink:
Joo olet varmaan oikeilla jäljillä. Eli ilman RAMia kotelossa on monesti pieni alipaine joka osaltaan auttaa imemään bensaa kurkkuihin. Tämä alipaine ei ehkä vaikuttaisi (?) jos uimurikammiossakin olisi sama paine.
(Tää kotelon alipaineen puuttuminen juuri johtaa siihen että kaasari R1:set toimii huonosti ja seokset on päin p:tä. Ruiskut sen sijaan toimii hyvin kun suuttimet painaa bensat koneeseen eikä välitä mistään).

RAMilla eli patopaineella suodatinkoteloon tulisikin sitten suoran päässä ylipaine. Jos uimurikammioon ei johdettaisi samaa ylipainetta, joutuisi bensa "kulkemaan painetta vastaan".

...Aika vaikea varmaan yhdistää nuo molemmat toiminnot.
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Post by KakeK »

No onneksi tulossa rehti ruiskukone ja saa varmasti ruokaa :D . Ilman koteloa kylläkin mikä laskee joissain vääntöä. onneksi suisassa toisioläpät tasaamassa hapetusta..
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Post by KakeK »

Tietääkseni missään kaasaripeleissä ei mene letkut suoraan koteoon ilman paineistusta ja joissain paineistetuissa kawoissa letkut on jopa etukatteessa varmistamassa riiittävän ruuan saannin. Ja valmistavat jopa lentokoneita tunnelissa :D
Post Reply