R1 pakosarja

Moottoriin liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
BATMAN
Jäsen
Jäsen
Posts: 89
Joined: 15 Sep 2006, 07:25
Location: Askola

R1 pakosarja

Post by BATMAN »

Onko olemassa jonkinlaista "ohjetta" jammukoneisen pakosarjan tekoon, (eli putken mittoja, halkaisijaa, kuvia tms.)?
Vai oletteko tehneet ihan omasta päästä :roll: .
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: R1 pakosarja

Post by Mika Hirvonen »

http://veca.phkk.fi/locost/viewtopic.php?f=2&t=160

Mun ekassa viestissä on kuva, jonka pohjalta ainakin oma pakosarja on tehty.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: R1 pakosarja

Post by Tomi Jutila »

juu tuon mukaan on tehty tai millanen on sit sattunut tulemaan...
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Re: R1 pakosarja

Post by multanen »

Mielestäni tuo Richard Milesin pakoputkipiirustus on ihan persiistä. Ensinnäkin putkien pituudet on mitoitettu ihmeellisesti. Putkien pituus pitäisi olla päästä päähän eikä tuolleen välille (niinkuin nuo mitat 470mm ja 200mm). Jos tarkoitus on olut mitoittaa kollektorin alkuun niin ei ole kovin havainnollinen piirros.

Toinen, ehkä merkittävämpi juttu on että Miles on ilmeisesti järkeillyt putkien liitosjärjestyksen väärin. Oikeasti pitäisi olla sylinterit 1+2 ja 3+4. En tiedä teoriaa mutta sekä suomalainen Locost-veteraani Markku että Slovenialainen pakoputkivelho Akrapovic ovat toisistaan riippumatta päätyneet tähän.


PS. Itselle tulee 4-1 putki kun se on parempi :wink:
(eikä siis 4-2-1).
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: R1 pakosarja

Post by hege »

Mä oon taas saanut sellaisen kuvan että 4-2-1 putkistolla saataisiin paras huipputeho parittamalla 1-2 ja 3-4. 4-1 putkiston hyviä puolia on että se on helpompi säätää kohdilleen koska siinä on vähemmän mittoja mitä voi muuttaa.

Meillä on ton Richard Milesin mittojen mukaan tehty putkisto. Ei tarvinnu miettiä mitään ja moottori käy. Seuraava putkisto tehdään myös noiden mittojen mukaan.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Re: R1 pakosarja

Post by multanen »

hege wrote:Mä oon taas saanut sellaisen kuvan että 4-2-1 putkistolla saataisiin paras huipputeho parittamalla 1-2 ja 3-4.
Eli olet samaa mieltä kuin minäkin..? (Kun tuo kirjoituksesi alku viittaa että olisit eri mieltä jonkun kanssa).
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: R1 pakosarja

Post by KakeK »

Maalaisen järjellä ajateltuna 1-4 ja 2-3 lähempänä 1-4 putkea kuin toinen vaihtoehto ainakin jos virtauksia miettii. Pyörissä tila muodostaa ongelman toiselle risteytykselle ainakin että sais putkiin samat mitat. Vääntö ehkä laajempi 1-2 ja 3-4 systeemillä. :) http://www.mez.co.uk/mezporting/exhaust_length.html
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: R1 pakosarja

Post by hege »

KakeK wrote:Maalaisen järjellä ajateltuna 1-4 ja 2-3 lähempänä 1-4 putkea kuin toinen vaihtoehto ainakin jos virtauksia miettii. Pyörissä tila muodostaa ongelman toiselle risteytykselle ainakin että sais putkiin samat mitat. Vääntö ehkä laajempi 1-2 ja 3-4 systeemillä. :) http://www.mez.co.uk/mezporting/exhaust_length.html
Juu, näin mäkin ajattelin. Mun mielestä moottorijutut ei mene maalaisjärjen mukaan... Jos pakosarjan tekee niin että se suosii paria sylinteriä, niin onko se huono pakosarja? Varsinkin jos dyno näyttää korkeampia lukemia kuin entisillä pakosarjoilla.
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: R1 pakosarja

Post by tumpelo »

Tommosiakin jotkut on miettiny ja dynottanu sekä isojen autojen kilpailuissa käyttänyt että on eri sylinterit viritetty hiukan eri kierroksilla antamaan huipputehon/väännön. Eli hiukan eri mittasia pakokäyriä ja ehkä imutorviakin. Lähtöoletus tarvii varmaan olla että huipputehoa on tasavirityksillä tarpeeksi/liikaa eli on varaa laajentaa vääntöaluetta.

Tarskohan tehdä sadekelin pakosarja erikseen?

Tumpelo
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: R1 pakosarja

Post by Mika Hirvonen »

Kuva pakosarjan mitoituksesta liitteenä. Aikaisemmassa vietissä oleva linkki ei toimi enää.
Attachments
a177183-exhaust.jpg
a177183-exhaust.jpg (26.94 KiB) Viewed 2725 times
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: R1 pakosarja

Post by kippo »

onko kellään ylimääräistä pakosarjaa yamahaan josta sais lähdöt/laipat ettei tarviis niitäkin itte veistellä
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: R1 pakosarja

Post by KakeK »

titaanilaipat olis mutta joutuu säästää evo2 sarjaan :)
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: R1 pakosarja

Post by kippo »

OK
Post Reply