Page 1 of 1

R1 pakosarja

Posted: 14 Jan 2009, 08:03
by BATMAN
Onko olemassa jonkinlaista "ohjetta" jammukoneisen pakosarjan tekoon, (eli putken mittoja, halkaisijaa, kuvia tms.)?
Vai oletteko tehneet ihan omasta päästä :roll: .

Re: R1 pakosarja

Posted: 14 Jan 2009, 10:45
by Mika Hirvonen
http://veca.phkk.fi/locost/viewtopic.php?f=2&t=160

Mun ekassa viestissä on kuva, jonka pohjalta ainakin oma pakosarja on tehty.

Re: R1 pakosarja

Posted: 14 Jan 2009, 12:42
by Tomi Jutila
juu tuon mukaan on tehty tai millanen on sit sattunut tulemaan...

Re: R1 pakosarja

Posted: 15 Jan 2009, 11:07
by multanen
Mielestäni tuo Richard Milesin pakoputkipiirustus on ihan persiistä. Ensinnäkin putkien pituudet on mitoitettu ihmeellisesti. Putkien pituus pitäisi olla päästä päähän eikä tuolleen välille (niinkuin nuo mitat 470mm ja 200mm). Jos tarkoitus on olut mitoittaa kollektorin alkuun niin ei ole kovin havainnollinen piirros.

Toinen, ehkä merkittävämpi juttu on että Miles on ilmeisesti järkeillyt putkien liitosjärjestyksen väärin. Oikeasti pitäisi olla sylinterit 1+2 ja 3+4. En tiedä teoriaa mutta sekä suomalainen Locost-veteraani Markku että Slovenialainen pakoputkivelho Akrapovic ovat toisistaan riippumatta päätyneet tähän.


PS. Itselle tulee 4-1 putki kun se on parempi :wink:
(eikä siis 4-2-1).

Re: R1 pakosarja

Posted: 15 Jan 2009, 15:54
by hege
Mä oon taas saanut sellaisen kuvan että 4-2-1 putkistolla saataisiin paras huipputeho parittamalla 1-2 ja 3-4. 4-1 putkiston hyviä puolia on että se on helpompi säätää kohdilleen koska siinä on vähemmän mittoja mitä voi muuttaa.

Meillä on ton Richard Milesin mittojen mukaan tehty putkisto. Ei tarvinnu miettiä mitään ja moottori käy. Seuraava putkisto tehdään myös noiden mittojen mukaan.

Re: R1 pakosarja

Posted: 15 Jan 2009, 16:11
by multanen
hege wrote:Mä oon taas saanut sellaisen kuvan että 4-2-1 putkistolla saataisiin paras huipputeho parittamalla 1-2 ja 3-4.
Eli olet samaa mieltä kuin minäkin..? (Kun tuo kirjoituksesi alku viittaa että olisit eri mieltä jonkun kanssa).

Re: R1 pakosarja

Posted: 17 Jan 2009, 10:51
by KakeK
Maalaisen järjellä ajateltuna 1-4 ja 2-3 lähempänä 1-4 putkea kuin toinen vaihtoehto ainakin jos virtauksia miettii. Pyörissä tila muodostaa ongelman toiselle risteytykselle ainakin että sais putkiin samat mitat. Vääntö ehkä laajempi 1-2 ja 3-4 systeemillä. :) http://www.mez.co.uk/mezporting/exhaust_length.html

Re: R1 pakosarja

Posted: 18 Jan 2009, 13:25
by hege
KakeK wrote:Maalaisen järjellä ajateltuna 1-4 ja 2-3 lähempänä 1-4 putkea kuin toinen vaihtoehto ainakin jos virtauksia miettii. Pyörissä tila muodostaa ongelman toiselle risteytykselle ainakin että sais putkiin samat mitat. Vääntö ehkä laajempi 1-2 ja 3-4 systeemillä. :) http://www.mez.co.uk/mezporting/exhaust_length.html
Juu, näin mäkin ajattelin. Mun mielestä moottorijutut ei mene maalaisjärjen mukaan... Jos pakosarjan tekee niin että se suosii paria sylinteriä, niin onko se huono pakosarja? Varsinkin jos dyno näyttää korkeampia lukemia kuin entisillä pakosarjoilla.

Re: R1 pakosarja

Posted: 19 Jan 2009, 20:22
by tumpelo
Tommosiakin jotkut on miettiny ja dynottanu sekä isojen autojen kilpailuissa käyttänyt että on eri sylinterit viritetty hiukan eri kierroksilla antamaan huipputehon/väännön. Eli hiukan eri mittasia pakokäyriä ja ehkä imutorviakin. Lähtöoletus tarvii varmaan olla että huipputehoa on tasavirityksillä tarpeeksi/liikaa eli on varaa laajentaa vääntöaluetta.

Tarskohan tehdä sadekelin pakosarja erikseen?

Tumpelo

Re: R1 pakosarja

Posted: 13 Mar 2013, 10:20
by Mika Hirvonen
Kuva pakosarjan mitoituksesta liitteenä. Aikaisemmassa vietissä oleva linkki ei toimi enää.

Re: R1 pakosarja

Posted: 16 Mar 2013, 21:54
by kippo
onko kellään ylimääräistä pakosarjaa yamahaan josta sais lähdöt/laipat ettei tarviis niitäkin itte veistellä

Re: R1 pakosarja

Posted: 17 Mar 2013, 00:21
by KakeK
titaanilaipat olis mutta joutuu säästää evo2 sarjaan :)

Re: R1 pakosarja

Posted: 17 Mar 2013, 00:27
by kippo
OK